Hjälp med vändning i trav i löslonering

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hej!

Jag brukar löslongera min häst, jag bygger då en volt inne på ridbanan med hjälp av hinder stöd o tråd runt det så det bildar ett voltspår. Jag håller på att lära min häst att vända för kropp språket, alltså jag ser till att komma lite framför honom o fösa med min axel samtidigt som jag börjar gå i hans motsatta riktning, då vänder han jätte snällt. I skritt när jag vänder honom på det viset så gör han som en liten volt tillbaka o går ut i nya varvet, men i traven så stannar han, snurrar så hans rumpa kommer in i mitten o huvudet mot tråden, kommer ut i nya varvet i skritt några steg o börjar sen trava på nytt.

Har någon nått bra tips på hur jag ska lära honom o vända som i skritten?

Sv: Hjälp med vändning i trav i löslonering

Jag vet ej om jag förstod hur du gjorde i skritten.

Men enklast är att lära sej själv skillnaden på "vända bort från mej" och "vända mot mej" - för det är en viss skillnad.

När man vänder bort så tror jag att man gör som du menar, skär av vägen framåt - "tränger" hästens bogar utåt staketet. De flesta hästar stannar med huvudet upp mot staketet och rumpan in mot mitten av volten - då är det bara att lägga lite tryck mot huvudet (behövs sällan mer än en blick) och hästen vänder från dej (utåt volten) in i andra varvet.

När man vänder mot sej så vill man alltså att hästen ska vända sitt huvud och sin blick och rikta båda ögonen mot dej - dvs "ta in bogarna" och följa dej IN i volten. Detta göres genom att du backar - att backa är "inbjudande", när du backar ber du hästen att "komma mot dej". Backa som i en mjuk båge bort bakom hästen. När hästen vänder huvudet mot dej och vänder in mot dej så är det viktigt att ge plats för hästen att komma in i volten och "vända genom volten" som i ett S. Använd dina axlar - dina axlara flyttar och påverkar hästens bogar, bjud in hästen i mitten på volten med dina axlar, när hästen kommer fram till dej så lägger du ett tryck för att den ska väja undan litegrann (mitten på S-et) och byt varv genom att lägga lite tryck på nya innersidan av rumpan.

Hoppas nu den här förklaringen fungerar - det är så himla mycket lättare om man kan VISA.

evis skrev:
Jag vet ej om jag förstod hur du gjorde i skritten.

Men enklast är att lära sej själv skillnaden på "vända bort från mej" och "vända mot mej" - för det är en viss skillnad.

När man vänder bort så tror jag att man gör som du menar, skär av vägen framåt - "tränger" hästens bogar utåt staketet. De flesta hästar stannar med huvudet upp mot staketet och rumpan in mot mitten av volten - då är det bara att lägga lite tryck mot huvudet (behövs sällan mer än en blick) och hästen vänder från dej (utåt volten) in i andra varvet.

När man vänder mot sej så vill man alltså att hästen ska vända sitt huvud och sin blick och rikta båda ögonen mot dej - dvs "ta in bogarna" och följa dej IN i volten. Detta göres genom att du backar - att backa är "inbjudande", när du backar ber du hästen att "komma mot dej". Backa som i en mjuk båge bort bakom hästen. När hästen vänder huvudet mot dej och vänder in mot dej så är det viktigt att ge plats för hästen att komma in i volten och "vända genom volten" som i ett S. Använd dina axlar - dina axlara flyttar och påverkar hästens bogar, bjud in hästen i mitten på volten med dina axlar, när hästen kommer fram till dej så lägger du ett tryck för att den ska väja undan litegrann (mitten på S-et) och byt varv genom att lägga lite tryck på nya innersidan av rumpan.

Hoppas nu den här förklaringen fungerar - det är så himla mycket lättare om man kan VISA.

Tack så mycket för ditt svar.
Jo man styr ju hästen med hjälp av sina axlar, i skritten o traven tycker jag själv att jag gör likadant, men tydligen säger jag fel med kroppspråket då för han ser lite "skärrad" ut när vi gör det i traven, o i skritten tittar han på mej med nyfikenhet o ser lite pillimarisk ut.

Jag måste nog ta mej i kragen o lära känna min egen kropps rörelser o förhållning. Ska be någon titta på när vi löslongerar nästa gång o be personen att verkligen studera mej.

Jag återkommer med resultat.

Jag upplever det som att det är lättare i traven jag :p.
Fast det kanske beror på fålen för när jag "springer baklänges" och ibland förstärker med ett "kom" så spänner han upp sej jäkla mycket och "dansar" in i volten förbi mej. Han gillar att få ta utrymme :p

Ok, nej inte här. Jag vill ju att han ska kunna det i galopp sen, lite som en cirkus häst:)

I början av träningen vände han i skritten som han nu gör i traven så då tog jag honom i ett långt rep, skrittade honom på volten såg till att hamna rätt o tog honom mot mej samtidigt som jag gjorde mitt axelmönster o i början gick han så nära att han nästan välte mej, men då puffade jag till honom med axeln o till slut verkade han fatta vad det gick ut på o sen kunde han det lös på stora voltspåret, har testat samma inlärning i trav men han bara segar så jag måste smacka hela tiden eller så går det för fort att jag inte hinner med.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka