Hjälp med val av welsh cob-hingst

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Madam_Mim
  • Startdatum Startdatum
M

Madam_Mim

Hej!

Nu behöver vi lite hjälp av er duktiga welsh-kännare. Min medryttarhäst, ett welsh cob sto ska troligen betäckas i vår och ägaren och jag vill gärna ha lite råd då ingen av oss kan så mycket om just welsh cob. Har läst så mycket jag kommer över här på nätet men råd från er som är kunniga skulle vi tacksamt ta emot.

Stoet, som kallas Honey :love: (lika go o söt) heter egentligen Rödarv, född -90, e. Cippyn Red Repeater RWD2, och u.Dwyfor Rhiannon RWD4. Hon har fått föl tidigare hos förra ägaren och ska ha lite svårt att "ta sej" så en bra hingst med god fertilitet vore bra.

Honey är 156 cm hög och ägaren tycker storleken är perfekt så hon vill gärna att avkomman blir ungefär lika hög.

Vi bor i sydöstra delen av Sverige så nån hingst inte allt för långt bort, eller finns nån bra på semin, eller blir det svårare att få henne att "ta sej" med det? (Jag är helt nybörjare på avel men ägaren har fött upp flera föl innan, mest halvblod).

Jag har 1000 frågor men börjar med dessa o hoppas på goda råd:bow:
 
Sv: Hjälp med val av welsh cob-hingst

Kan någon svara på varför Derwen Mr T är så lite använd? Jag tycker han är trevlig men han verkar vara lite mindre känd och uppmärksammad än Guns andra hingstar?
 
Sv: Hjälp med val av welsh cob-hingst

Vet faktiskt inte då hennes hingstar står för långt bort från mig för att jag skulle vara intresserad. Vad jag vet är att han har en ganska lång rygg som nog kan avskräcka en del stoägare.
 
Sv: Hjälp med val av welsh cob-hingst

Eller har han fel färg? Är dom svarta cobbarna mer populära?
 
Sv: Hjälp med val av welsh cob-hingst

Vet inte om du har märkt att du har PM... ;)
 
Sv: Hjälp med val av welsh cob-hingst

HEJ!

JAG SKULLE GÄRNA VILLJA HA DIN MAIL ADRESS!

JAG SKULLE VILJA VETA LITTE MER OM ERT STO DÅ JAG ÄR VÄLDIGT INTRESSERAD AV CIPPIN RED REPEATER RWD 2?

MIN MAIL ÄR hackebacken@hotmail.com (hoppas jag kan få svar!!)

MVH Lina Gustafsson, Hackebacken´s stuteri
 
Sv: Hjälp med val av welsh cob-hingst

Hej!

Dags för uppdatering! Tack för era svar, är inte inne så ofta så det tar lite tid...:angel:

Det blir ingen welsh cob hingst för Honey i år, kanske nästa år. Detta på grund av ägarens familjesit. Just nu är istället Honey hos ridponnyhingsten Vitluvens Curbitz. Tyvärr ville hon inte brunsta så de har försökt spruta igång henne. Tanken med detta föl om det blir nåt är att det ska kunna bli en trevlig ponny till ägarens döttrar.

Pratade med vår hovsl. igår. Han sa att det verkar vara många ston som har svårt att bli med föl i år, han hade själv problem med sina. Någon annan som har haft problem med detta i år?

Själv letar jag just nu efter en egen liten welsh cob, helst ett sto, som ska fungerar som mor/dotter häst + lite avel kanske i framtiden.

Till Emoyeni och Hackebacken; ska försöka svara inom kort
 
Sv: Hjälp med val av welsh cob-hingst

skulle också vilja ha hjälp med förslag på hingst....:confused:
har ett welshcob sto som jag ev tänkte betäcka nästa år. hon är e. menai sparkling comet ue. redwood cardi comet. hade tänkt mig en multitalang. alltså en hingst med bra gång och som kan hoppa. hon är själv mkt allsidig och fruktansvärt trevlig!! :D hon tälvas i både hoppning och dressyr. det behöver inte nödvändigtvis vara en cob, kanske något som lättar upp lite... kom gärna med förslag...tack på förhand!!
 
Sv: Hjälp med val av welsh cob-hingst

Vi har inte haft några problem med våra egan ston alls. De har alla utom 2 tagit sig på första brunsten. Även ponnybetäckningsstona har tagit sig på första. Halvbloden däremot är struliga. De som tagit sig på brunst 2 har alla varit borta under vintern, och krävt en brunst för att komma i rätt fas.
 
Sv: Hjälp med val av welsh cob-hingst

Några mil sydost om Borås finns fuxhingsten Nebo Red Dragon. Welsh cob. Telenr till ägaren kan förmedlas via PM. (även om det inte var aktuellt i år...)
 
Sv: Hjälp med val av welsh cob-hingst

Vallas Caracas är ju helt underbar. Tyvärr vet jag inte vart han står men googlar man på honom så finns det hur mycket som helst att läsa. Han är även bror till min valack Vallas Hamlet :) . Sedan är ju Burhults hingstarna ur fina!
 
Sv: Hjälp med val av welsh cob-hingst

Vallas Caracas är ju helt underbar. Tyvärr vet jag inte vart han står men googlar man på honom så finns det hur mycket som helst att läsa. Han är även bror till min valack Vallas Hamlet :) . Sedan är ju Burhults hingstarna ur fina!

Caracas står i Östersund. Han lämnar dubbeltalanger även om han själv är tävlad i dressyr, han är även pappa till min Ida:love:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 671
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 362
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 622
Senast: pastejja
·
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 624
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp