Hjälp med utrustning

S

skrutten

Som några här kanske vet ska jag köpa isis för första gången "påriktigt" :p
Har ridit halvblod 5 år här emellan, så jag är lite rostig i huvvet vilken utrustning jag behöv..
Har det mesta men vill ändå försäkra mig om vissa grejjer.

Skötsel: Fleecetäcke till torkning och ett regntäcke. Mer tror jag inte jag behöv. Insektspray? Hurdant isf? Flugpannband?

Ridning: Behövs boots? är det nåt som är vanligt bland isisarna eller är det efter individen? Jag är inte säker på om jag vet exakt vad viktboots används till? :)
Tips på bra träns? Jag vet ju inget om olika specialmärken osv, använde det jag fick med med min förra isis. Nu skulle jag vilja satsa på kvalitet iaf. Bett? Duger vanligt 3-delat även om jag har planer på att träna och tävla?
Benskydd? Hur vanligt är det att en isis behöver benskydd? :angel: (man måste fråga)

Foder: Här är mina största frågor. Vet att det är bäst fortsätta med samma foder som hästen ätit innan, men det kommer inte vara möjligt.
Har funderat på Eggersmann specialfoder (kommer inte ihåg namnet) då vi har återförsäljare i stallet. Dynavena minns jag att jag fodrade med förr.
Och alger, hur får man tag på sånna, och vad gör de bra för? Något annat tilläggsfoder som kan vara bra? Läste något om foderjäst?

Och så till sist.. Hur mycket skit får man i nacken om man rakar sin isis och rider den på "engelskt" vis?
Jag har ju då planer på gångartsträning, ev. tävling, så jag kommer vara tvungen raka spår på underhalsen iaf..
MEN, om jag skulle vilja rida med "vanligt" träns, linda benen osv, blir man skrattad åt då?

Dumma funderingar, jag vet, men jag vill ju så gärna ha svar.. :o
Tack! :laugh:

Sv: Hjälp med utrustning

Det är en häst, kräver samma utrustning som vilken annan häst som helst. Foder, här handlar det om vad ditt grovfoder innehåller det avgör om du behöver komplettera med något och i så fall vad du ska välja.
Men generellt sett när det gäller foder, är att givan av smältbart råprotein tillgodoses, och med fördel kan man hålla ner intaget av Mj (energi).

Tycker inte det är nån skillnad mot "storhäst" saker som mot islandshäst saker.. Hästras som hästras.. Alla behöver samma utrustning! Ingen skillnad om det är en islandshäst eller ett halvblod.

På sommaren är det väl bra med insektsspray, jag använder Swisch (stavas?) och det är väldigt bra tycker jag. Flugpandband använder jag ej men är din häst känslig eller irriterad på flugor är det en bra uppfinning.

Jag rider med boots på enstaka kurser och tävlingar för att korrigera passtakten och få bättre benlyft.. Så boots är inget måste med 90% av islandsfolket rider med boots på tävlingar för att få just högre benlyft & mer aktion.

Jag är inte bra på träns , men använd det du tycker om.. Kan vara ett vanligt "stor häst träns" eller ett islandshäst träns.. Jag använder ett islandshäst träns av Jacson som jag älskar :love:

Foder kan jag ingenting om så det får någon annan svara på .. Men jag har hört av bekanta att eggermanns foder ska va bra! Alger ger jag min häst men vet inte vad det är bra för :rofl::angel: Tidigare ägare gav det då har jag bara fortsatt med det:p

Min häst är rakad.. Jag tycker att det beror helt på individen om man ska raka eller inte.. Blir hästen dyng svett utav ett lätt ridpass så behövs rakningen.. Du kommer inte få skit för det! Endel islänningar är ju faktiskt snyggare om dom blir rakade :idea:

På kurser brukar jag använda ett super snyggt acchenträns med bling bling och det är ett vanligt träns.. Inte blir jag ut skrattad.. Jag tror du kan använda det du vill utan att bli ut skrattad..

Lycka till !

Senast ändrad av en moderator:

Till min islänning har jag fleecetäcken enbart - vi har klarat oss med det. Sen har jag flugtäcken till sommaren också.
På sommaren använder jag Switch och smörjer med Nylanders. Flugpannband hade jag innan, men vill inte använda grimma i hagen, så nu har jag flughuva istället. Tycker det hjälper bättre. Numera finns det visst flugpannband som man kan fästa utan grimma också.
Om du inte är säker på när/hur boots används så skit i det. Man kan diskutera sånt med tränaren sen om det behövs. Jag har en hel drös till min, men de används inte mycket.
Mina islandsträns har jag köpt på Hööks och anra billiga ställen. Agersta har väldigt fina annars (lite dyrare). Träns kan du ju ha vilken typ du vill, man behöver ju inte ha islandsträns om man inte vill.
Till min tjej har jag haft 3-delat bett, rakt, rakt gummi, hackamore, sidepull mm. Det är ju som med alla andra hästsorter, men tar det som funkar bäst helt enkelt. Min funkar bäst på rakt. Förutom hacket har jag aldrig haft behov av nåt skarpare bett. Och hacket använde jag endast för att spara på hennes tänder då hon bet på bettet ett tag. Numera används det vid uteritt då och då.
Har aldrig benskydd. Eller jo, om jag ska lägga pass så sätter jag på skyddsboots. Men aldrig annars, behövs inte på min häst. Har aldrig träffat nån islandshäst som behöver det heller, men de finns säkert.
Ang. foder så har min ätit Krafft Grund, nån slags musli som jag inte kommer ihåg namnet på just nu och så för tillfället Krafft Groov 125 för proteinets skull. När grovfodret är tillräckligt bra så får hon inget kraftfoder. Bara man ser till att de får mineralerna och det så.
Alger ska inte vara bra enligt veterinärerna så det skulle jag vara försiktig med.
Rakar hästarna är det många islandsmänniskor som gör. Har aldrig träffat någon som rider sin islänning på "engelskt" vis med lindor osv som du beskriver, så jag vet inte vad andra säger om det. Men jag skulle absolut inte bry mig. Det skadar ju inte hästen vilket träns man väljer att ha. Har själv ett engelskt träns till min tjej, som används nån gång ibland bara. Är alldeles för många krångliga remmar:p!

Man behöver inget speciellt på islandshäst för vanlig ridning.
Boots kanske om man vet hur dom skall användas.
ett lagom stort bett ca 9,5- 10,5
Fleece att torka upp och sedan tycker jag att ett tunt ylletäcke fungerar bäst över natten.
regntäcke med tunt fleccefoder med bra andas funktion, se upp med täcken som är för smala över bogen.
Den enda utmaningen är att hitta en sadel som passar, inte det lättaste.
Man behöver ju inte helklippa, räcker oftast med täckesklippning så blir hästen mer lättskött.
bra grovfoder som ev kompletteras.
För att en islandshäst skall trivas behövs mycket utevistelse med kompisar i rejäla hagar.
Precis som alla hästar vill ha men oftast inte får, inte där jag bor i alla fall.

Bara det passar hästen kvittar det väl i stort sätt vad man ha för utrustning? Att har en islandshäst sadel är ju inget måste, jag använder dressyr sadel för jag hittade ingen passande islandshäst sadel, funkar lika bra. Skillnaden var att sitsen var djupare. Dock rekommendera jag inte hopp eller allround sadel, du ska helst har en bra "avkapad" sadel så bogbladen är 110% fria. Träns kvittar ju också, jag har både island och vanligt i storlek cob. Bekskydd är väl också bra att ha? Inte för jag använder det. Schabrak används också för den delen :rofl:! Har rakt och tredelet bett dessutom :d.

Tack alla för era svar! Precis såna här svar var det jag letade efter. Anledningen till varför jag byter från halvblod till isis är för att jag vill ha en häst som kan leva som en häst, utan att det finns barnsligt stora risker att det går på tok. Vill ha en häst som jag kan ta upp från hagen, lägga sadel o träns på och ut och ha kul med. Sedan efter ridning kunna sätta ut i hagen (om den inte är svettig förståss) och vara glad. Inte en massa skydd, täcken, remmar och system hela tiden. Man kan lixom inte bara gå ut och barbacka skritta mina hästar utan senskydd och boots då de trampar så lätt på sig.
Jag brukade använda boots på min förra isis när vi red i besvärlig terräng eller då hon var broddad. För säkerhetsskull.

Vad kul att höra att någon annan tycker att Eggersmann har bra foder, då kan jag eventuellt fortsätta med det, då mina nuvarande hästar äter det.

Tycker att speciella islandsträns är fina då de är så simpla och oftast stilrena. Inga överdrivna spännen, extra remmar osv. Men, jag känner att jag inte är beredd att helt och hållet lämna "storhästvärlden" bakom mig så det skulle vara skönt att kunna variera lite.

Om ni kommer på mer tips så är jag öppen för förslag! :)

Eggersmann är ett förhållandevis dyrt foder, det finns foder som är långt mycket bättre och ger långt mycket mer i de fall man behöver ge kraftfoder.

Krävs en ökning av intaget brukar jag starta med lucern, om inte det räcker lägger jag till ett kraftfoder som kompletterar hela foderstaten.

inflikning om eggersman....

det är ett bra foder! tyvärr har dom "fyllt ut" med sockerarter i stället för naturliga ämnen. eggersman är en "kopiering" av det tyska fodret ST Hippolyt som är helt naturligt och utfyllt med örter. detta fodret har hjälpt våra hästar i stallet så dom mår mycket bättre! tillomed exemhästarna mår bättre,dessutom räcker det länge så månadskostnaden blir låg, för min 6 åriga vallak ligger det på ca 150kr/ månad

25999328.jpg

Här är min kille nu då :D oj så det känns bra, äntligen :D

Det jag ännu vill fråga, hurudan är kvaliteten på en Waldhausen sadel? Och en Kentaur Karí? Letar sadel som bäst men jag har ju ingen aning om var jag ska börja..

Vilken söting! Vem av dem var det du valde =)? Den unga töltisen eller den äldre?

Ingen som kan komma med tips ang. sadel?

Har så många frågor men känner mig dum när jag frågar en massa hela tiden.. ni har säkert bättre för er än att sitta o svara på mina funderingar.. Tex hur jag ska börja bygga upp min häst inför töltträningen..

Det är svårt att tipsa om sadel, detta är något som måste provas ut. Inte kan väl du ha alla typer av skor heller, eller tycker du att alla skor är lika bekväma och sköna att gå i?

Men inte fyller de ut med socker, iaf inte i alla Eggersman foder?

Jag fodrar med Naturmüsli från Eggersman dels för att det är ett foder som hästen tycker om sedan skall det vara bra för hästar som är känsliga och som har ex eksem eller andra hudproblem. Även uppiggande foder. Och så vitt jag vet är det väl i princip inget socker i det fodret iaf? Men en hel del nyttiga örter däremot. :)
(Rätta mig om jag har fel)

Förr käkade han betfor och fibergi, där kan vi snacka om sockerfoder!

Nu måste jag faktiskt skriva så här, det gäller att läsa på vilka typer av socker som är ok och vilka som inte är det.;)

Skriver lite utifrån egna erfarenheter under det år jag haft isis.....för sadel så finns det folk som åker runt och hjälper till att passa in sadlar på just islandshästar, är jättenöjd med den jag fick hjälp med.
Boats, skyddsboats kan man väl använda om man tycker det behövs, de boats som vi prata om inom islandshästvärlden är viktboats för att hästen ska få större rörelser i tölten och hjälpa till med orenheter i takten, här kan jag rekomendera G-boats jämfört med läderboats eller klockor. Tänk bara på vikten om du ska ut på tävlingsbanan, samma sak om du vill linda benen eller ha andra skydd då man på tävling får ha max 300g per ben.
Absolut inget fel att raka hästen för vintern, men tänk sedan på (om du nu är van vid halvblod och liknande) att om du ska tävla så ska hästen ha sitt naturliga utseende, dvs man och svans får inte klippas om det inte är i medicinskt syfte, öronen får heller inte klippas eller hovskägget....
Tips om du ska ut och tävla är att gå in på sifs hemsida och beställa FIPO, där alla regler står för tävlingar, den har precis trillat ner i min postlåda....
Foder tycker jag beror helt på vad det är för typ av häst, om den är lättfödd, behöver extra energi eller något speciellt den saknar i vitaminer/mineraler, själv använder jag PAVOs olika foder i en mix som passar min häst bra.
Täcken...ja du....är upp till var och en vad man vill och behöver använda, håll koll bara på våren när knotten kommer, visade sig för mig att min hade eksem vilket jag inte fått veta när jag köpte honom, isåfall är det eksemtäcke som gäller (men hoppas du slipper det)
Skriver igen om jag kommer på något mer vettigt.....eller fråga om du undrar något.....

Nej, jag tycker inte att det är lika bekvämt att gå i alla skor. Det jag ville ha tips om var vad det finns för märken som tillverkar islandshästsadlar. Jag vet inget om vad det ens finns för märken, så jag vet inte ens vad jag ska börja söka efter för utprovning. jag vet att det finns Kentaur Kari, Kieffer och så några andra märken, men om jag kunde få en liten lista eller nåt på olika märken.. De vanliga och sedan isländska märken, och vad ni tycker om just den sadeln. Då har jag nåt att stå på.

När du ska köpa sadel är det många frågor du måste ställa dig;
Vill du ha en "traditionell" flat islandssadel, en mer dressyrlik eller kanske en vanlig dressyrsadel?
Hur ser hästens rygg ut? svängd, rak, lång kort, breda bogblad, etc.
Kommer hästen att växa mer, alltså behöva vidare sadel efterhand? (Svar troligtvis ja)

Har du möjlighet så åk till något ställe där de har massor med olika dressyr och islands sadlar och skapa dig en uppfattning om vad för typ av sadel du vill ha, vad gäller sitsen och så. Gå sedan hem och klura lite på det, kolla in hästens rygg, och ta sedan ut en sadelprovare. Tar man bara ut en sadelinprovare utan att ha undersökt marknaden själv så är risken stor att man inte blir nöjd.

Gå in på någon webshop, typ Agersta, där de har många sadlar och kolla runt.
Vanliga märken är Top Reiter, Astund, Hrimnir, Baldur, Stall Akur, och många flera... Stubben har jättetrevliga sadlar som jag träffat många före detta storhästryttare som trivts i.

Ett sista tips från mig är att söka efter någon av sadeltrådarna i detta forum och sätta sig ner och läsa. Då får du lite tips om vilka sadlar som passar olika typer av ryggar, etc.

Lycka till:banana:

Tack så mycket för ditt svar, precis vad jag ville veta!
Jag ville veta vad det finns för märken som gör islandshästsadlar, eftersom jag inte vet någonting om märken just inom isisvärlden.
Vi har tyvärr ingen möjlighet att få ut någon sadelutprovare, det enda som finns här är sadelbilen som man kan beställa, men den kommer bara om det är minst fem stycken som är intresserade och det är vi inte..

Vet redan vad jag vill ha för sadel. Vill ha en mörkbrun med ribbat säte (heter det så?) och långa sadelgjordsstroppar. Den skulle gärna få vara i typisk islandshästmodell alltså lite som en dressyrsadel fast ändå gjord för islandshäst. Min drömsadel skulle få ha gel eller vad det nu är i sätet, det är underbart!
Den skulle inte behöva kosta så mycket eftersom Brandi växer fortfarande. Låter honom utvecklas klart först och satsar på en dyrare sadel efter det.
Detta är mina önskningar, sedan gäller det ju att hitta en som passar hästen, för det är det viktigaste. Vet många som köper en billig sadel i början som inte sitter helt perfekt, de resonerar som så att hästen ändå växer ur den så det kan lika bra vara en skräpsadel. Så vill jag inte tänka, det är viktigt att Brandi har en sadel som sitter bra trots att han fortfarande är ung.

Kan någon föreslå en sadel med dessa "krav"? Är öppen för alla förslag :)

Hans rygg är bred, och rak. Manken är låg och smal. Han är så gott som fyrkantig om man säger så.
Om det hjälper kan jag säga att min Kieffer Garmish sitter ganska ok på honom förutom att den glider fram (har inte ridit med den, har bara provat, ifall den skulle ha passat ok).

Hans rygg är bred, och rak. Manken är låg och smal. Han är så gott som fyrkantig om man säger så.

Du har större chans på en trisslott, än att hitta en sadel genom denna beskrivning via nätet. Samma typ av rygg har vår unghäst, det tog 14 provade sadlar innan vi hittade en som passade.

Om inte någon kan komma till dig, så kanske du kan åka till dom. Ett sadelköp är så pass viktig både för din plånbok men även hästens hälsa, att den här typen av rådgivning via nätet knappast är att rekommendera.

Sen bör du inte stirra dig blind på att det är just en islandshästsadel du ska ha, var öppen för annat och det viktigaste är att sadeln passar din häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 733
Senast: EZMK
·
M
Utrustning Sitter och klurar på vilken lastvikt jag behöver till blivande transport... Hästen går ju räkna ut (han väger ungefär 670kg nu...
Svar
13
· Visningar
2 841
Senast: -moa-
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar