Hjälp med traven

W

Womba

Min häst är en 05;a och han tar helst tölten vid arbete och även i hagen.
Antingen är det tölt eller passtakt, han är väldigt svår att få fram traven på.

Har ni några tips som ni kan dela med er av som kanske kan vara till hjälp.
Jag har fått tips om att både longera/tömköra och löslongera både med och utan bommar och boots men ingenting funkar.

Det känns som att det är dags att han får hitta traven så man inte bara nöter på det andra.
Jag tror det skulle underlätta för honom att få byta av lite så att man bara inte sitter och nöter på det andra.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med traven

Jag säger bara en sak :D travbommar på marken=)

Lägg ut ca 10 st gärna fler om det finns så han måste trava över..För kör han tölt eller passaktig trav så kommer han snubbla och trampa på alal bommarna.
Och det är ju inte så skönt och mkt jobbigt=)

Det är den enda övningen jag vet idagsläge som är bra vidditt problem..Är ju inte direkt kunnig inom området..
:) Hoppas du får fler tips

När ett av mina ston hade väldigt svårt för traven så började jag rida ganska mycket bland ris och rötter, dvs utanför stigarna.

Först i skritt, för att få henne att lyfta mer på fötterna och stärka sig,
sedan kom traven och där fick hon lov att trava sakta för att hålla balansen och se sig för, vilket stärkte den mer än om hon fått rusa på rakt fram på stigarna tror jag.

Travbommar är också ett bra tips som du redan fått.

05, vi pratar alltså om en ung häst. Många unga hästar har problem med balansen och ofta går det ut över traven, därför skulle jag väl inte vara så förfärad över det i nuläget. Men en god ide är att träna löst över bommar.

Jag hade inte oroat mig iom att din häst är så ung. Min häst är 01a, och nu har traven börjat lossna på riktigt, dock pga spänningar, men ändå.
Jag har tränat två gånger i veckan antingen löslongera i vårt ridhus med ganska tungt underlag, och efter uppvärmingen över bommar. Minst fyra tycker jag, annars kommer de inte riktigt igång med travstegen.
Först löslongera i skritt för att värma upp, sedan driva på, och om det kommer ett travsteg, beröm mycket! Var tyst annars om han grisepassar eller så, och beröm endast travsteg eller när hästen ökar/saktar av/byter varv eller något sånt, alltså lyder ett annat kommando.
Det har fungerat på min häst i alla fall. :) Lycka till!

Hade samma problem med min 03:a men det började lossna efter en enda ridlektion. Jag är inte nöjd ännu, men det blir bara bättre.

Numera tar vi alltid fart uppför en backe vi har här hemma och nu så väljer hon alltid traven i den backen.

Annars så är det tölt som gäller för unga damen.

Ett tips är att lära hästens spansk skritt eller enkelt bara spansk hälsning (alltså lyfta frambenet högt och slå det i backen). Den kommer då upp med bogen litegrann och har lättare att gå in i traven direkt efter. Beröm och tajming är väldigt viktigt, så man förstärker det beteende man vill ha

Alltså, be hästen om en spansk hälsning och sedan fram i trav (där du kan hjälpa till med rösten för att ge takten). Till en början räcker det med bara några steg trav för att få beröm (är hästen lika passaktig som min så räcker en ansats i början), vilket senare utökas.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 892
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka