Hjälp med töltsättning!

H

Hrefna97

Hej alla!

Jag har en 6 åring som har klockren trav, skritt & galopp.
Men tölten finns inte!

Han är väldigt omusklad så det ligger mycket där i.
Men nu rids han dagligen och byggs han ju upp...

Har ni något tips till mig som jag ska träna för att jag så småningom får fram tölten? :)

Tacksam för svar!

:d

Sv: Hjälp med töltsättning!

Som du själv nämner så behöver ju styrkan byggas upp; klättring, galoppfattningar, mkt dressyr.
För många hästar kommer tölten efterhand när man jobbar med mycket samling i skritten. Ur en samlad skritt driver du på försiktigt och ofta kommer det som brukar kallas "skritt-tölt" då hästen trampar på någonstans mellan gångarterna. I början kan de bara behålla detta läge i några få steg om de ska behålla bärigheten, men efterhand ökar styrkan.

Det allra viktigaste tipset är väl dock att regelbundet rida för en tränare som kan hjälpa dig, då kan du jobba med att stärka och mjukgöra hästen hemma, och fokusera på tölten när det finns tränare till hands.

Lycka till!

Tack!
Det var som jag trodde då! :)
Då är det bara att kämpa med det.
För jag tror inte jag har en töltlös häst helt iaf, får vi hoppas! :)

Hur länge har du haft hästen?
som sagt, styrkan måste ju komma först, så stärk upp hästen i övriga gångarteter, spom tidigare nämt försök samla ihop skritten mer o mer. Stärk ö jobba mkt smidighet. Det kommer säkert!!

Jag har haft hästen i ca 10 månader.
Men vi har haft det lite jobbigt han & jag.
Men nu ÄNTLIGEN har allting släppt och han går att Ridas, framåt i olika tempon! Så förhoppningsvis nu, ju mer han musklar sig, så kanske det går att jobba mer med att töltsätta honom? :)

har du bara haft hästen i 10 månader o haft det jobbigt så rid nu o stärk honom i de gångarter han har! vad glad att han har rena grundgångarter! Sen om du inte gjort detta förut med töltsättning är det allra bästa att lämna bort honom till nån som kan det här, för det är verkligen inte lätt!! Och det krävs rejält med styrka för att de ska orka tölta.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 869
Senast: agnes27
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag ligger efter med ett skolarbete som skulle varit inskickat förra veckan och nu håller jag på att bli underkänd eftersom jag...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Lala99
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka