hjälp med tikskydd!!!

trasdokka

Trådstartare
Min "lilla" donna har kommit på en ny grej i sin kamp för att slippa tikskyddet vid löp ... Hon slickar sönder och äter upp ( tror vi har aldrig sett henne göra det) "bindan" som ligger i. Någon som har tips på ngt annat slags tikskydd? Vi har ett sånt där vanligt traditionellt.

Sv: hjälp med tikskydd!!!

har/hade samma problem med min tik.
googla Valentino tikskydd , så hittar du säkert.. köpte ett sånt, och sätter det rätt så hårt runt magen på hunden, och ser till att absolut ingenting av iläggen sticker utanför. Iläggsätandet har då minskat.
men hade gärna sett ett tikskydd med "ben".. typ boxershorts, då borde det ju bli mer eller mindre omöjligt för hunden att plocka ut iläggen..

Använder aldrig tikskydd, trots ett mindre stim med tikar här hemma.

Mopp fungerar lika bra och skapar inget obehag för hunden ;)

/Swat

Varför ha tikskydd på öht? Uppenbarligen vill hon hålla rent själv. Då lär det ju inte bli värre än eventuellt några bloddroppar på golvet och precis som Swat säger så finns det ju golvmoppar ;)

Själv tycker jag det är mindre jobbigt att ta fram golvmoppen då och då än att ständigt trassla med de där satans tikskydden. Mina damer får alltså gå utan. Undantaget är om vi går hem till någon vän, mina föräldrar eller liknande. Då får de ha tikskydd på men då har jag dem också under uppsikt hela tiden och kan säga åt hundarna om de skulle få för sig att befria sig från eländet.

Jag säger som Red_Chili, uppenbarligen vill din hund "greja" själv!

Jag låter tiken hålla rent själv (även om hon är rätt kass på det) och torkar bort eventuella fläckar, samt våttorkar och byter i sängen lite oftare. Dessutom lägger jag ett lakan som skydd på soffan, som jag byter varannan dag kanske.

Jag använder tikskydd eftersom min tik blodar nåt enormt och inte håller efter sig själv. Det handlar alltså inte om små diskreta stänk på golvet, utan mindre pölar där hon legat, stora fläckar i soffan och rött kladd i bakbensfanorna. Förutom tikskydd duschar jag av henne regelbundet eftersom hon stinker. Att lägga ett tunt lakan över soffan funkar inte, dessutom bäddar hon runt i det.

Jag avundas de som har tikar som tvättar sig själva och bara lämnar något stänk efter sig så att det enda som behövs är en mopp... Säg till när de löper så byter jag gärna!

Min ena blöder också så mycket under delar av löpen, men nu har ju inte någon av mina tikar några fanor på benen...eller ligger i möblerna...och biabäddarna och golven torkas lätt av ett par ggr/dag.
Så jag vill inte byta hundar med dej utan skaffade "rätt raser" direkt istället!! :D;):D

/Swat

Samma har. Jag har ocksa jatte polar pa golven om min tik inte har skydd. Det ar latt att se i stallet hur det skulle se ut om hon inte hade tik-skydd. Dessutom tycker jag om att ha mattor har och dar pa golven.

Utan tikskydd ser det ut som det skett ett massmord här hemma .. :S hon tvättar sig inte alls!! De 2 första löpen hon hade hemma hos mig fick hon vara utan, för jag ville ge henne en ärlig chans då hon var så pass ung .. men icke ...

Ska kolla upp de där Valentino skydden!!!

Min tik tycker inte om att ha skydd så hon slipper. Använder det bara om vi ska gå bort när hon löper, så man inte blodar ner hemma hos andra..
På hemmplan tar vi bort mattor, stänger till rum med känsliga golv och sen torkar vi golvet där det blir fläckar.
Ibland lyckas hon skvätta upp på mina vita väggar men även tapeter går utmärkt att torka med fuktig trasa.

Använder inte heller tikskydd på mina hundar om det inte behövs. Skulle jag ha med dem någonstans så tar jag ett par gamla boxerkalsonger av sonen. Sätter dit ett trosskydd och klipper ett hål för svansen. Vips så har jag ett par löpbyxor med ben. :idea:

kl
Jag har provat olika tikskydd, men de orsakar endast obehag. Hunden har klätt av sig dem inom en minut.

Tyvärr har hon rikliga blödningar, så trots att hon tvättar sig hela tiden är det blodstänk längs väggarna.
Det är mopp som gäller.

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 956
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 701
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 016
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross