Haha jamen precis, jag körde fast fullständigt på ordet "lägga" där känner jag! Det låter så fel!Jag skriver oftast "lägger kopia till XX för kännedom/annan anledning". Vet inte varför, vad då lägger? Men ser att det är fler i tråden som skriver så, så uppenbarligen är vi inte ensamma om att göra så på mitt jobb. Ofta används också uttrycket "lägg en kopia till mig när du skickar blabla".
Oj, nu blir jag nyfiken! Hur kommunicerar du i professionella sammanhang, om man får fråga?Jag har innan denna tråd aldrig hört uttrycket "cc" och skulle således fatta nada. Men så mejlar jag i princip aldrig förutom när jag skickar bilder till mig själv. Jag skulle sagt att jag skickar kopia till x, om det var det jag hade gjort.
Det är separat. Under fältet där man skriver in den huvudsakliga mottagaren brukar det finnas ett fält som heter "Cc" eller "Kopia", och där kan man skriva in mailadressen till andra personer som man vill ska få mailet utan att de nödvändigtvis är det primära målet, så att säga. Om jag t.ex. har blivit ombedd av person X att kontakta person Y om ämne Z så lägger jag ibland person X som Cc/kopia så att hen ska se att det blivit gjort samt få ta del av eventuella svar.Kopia menar ni då samma som att vidarebefordra mailet eller är det en helt separat akt?