HJÄLP med stofasoner!

P

Prestige_

Jag har ett halvblodssto på 12 år. Jag har inte haft henne särskilt länge. Jag har ett problem med henne och det är väldigt jobbigt.

Varje gång jag rider ut själv så får hon ibland för sig att hon inte ska gå längre. Hon stannar och backar snabbt rakt bak ca. 10 m. Hon struntar i vad som är bakom. Hon backar ner i diken, staket, folk.. Jag har prövat många metoder. Jag vänder henne och låter henne backa men då åt RÄTT håll. Det funkar väll men sen när jag vänder så gör hon likadant..
Sen har jag prövat och vara bestämd och om hon inte lyssnar använda spöt. Men det hjälper inte heller då går det bara fortare bakåt. (jag drar inget i tyglarna).
Sen har jag prövat att prata lugnt med henne och lirka med henne det funkar inte heller..
SEn har jag hoppat av och det går bra. Från marken kontrollerar jag henne..

Men jag börjar bli trött på att hoppa av 3-15 g per ridtur. Hon är ju ett sto :smirk: och jag är säker på att hon testar mig. Oftast är hon inte ett dugg rädd för något utan bara bestämmer sig för att nu ska vi hem!
Någon duktig människa här som vet varför hon gör så här? HUr ska jag få henne att sluta? När jag rider bakom en annan går det jättebra och ibland går det bra själv med.. Men som sagt. Kan ju inte åka på tävlingar om hon gör så utanför banan.. :(
 
Sv: HJÄLP med stofasoner!

Hej!
Jag hade/ har ett liknande problem med min unghäst, finns den tråd med olika tips.
Men jag brukade iaf vänta ut henne i skogen. Hon fick stå still å vänta och tillslut tröttnade hon på det å gick fram.
Men sen påväg från stallet så kan man ju inte vänta ut henne så jag tog med en kompis så hon fick gå bakom med en gren å när hon började backa så la hon den mot hennes bakben. Hon blev så förvånad att hon hoppade framåt. Nu rider jag med ett långt spö som jag kan lagga mot bakbenen om hon börjar bråka och det har funkat de senaste ggr. Hon har faktiskt inte försökt så många ggr heller längre så jag hoppas att det börjar gå över.

Jag tror absolut att din häst testar dej eftersom du inte har haft henne så länge å det är bara att bita ihop å ta sig igenom det.
Lycka till1
 
Sv: HJÄLP med stofasoner!

Ett sto kan man inte tukta,utan man måste bli ett team.
Det kommer att gå över om hon anser att du är rättvis.

Det är inte bara ston som inte går fram överallt. du måste visa att du är en ledare som man kan lita på o det tar tid.

försök med den snälla metod - att överrösa henne med beröm de ggr som hon gör som du vill o dissa de andra ggrna.

om hon inte går vänd runt några varv o prova igen, helst utan att hålla i henne hårt eller med hård drivning. Stå still o prata med henne.
Mitt sto har varit rädd:D för timmer o jag har bara sagt- Det är bara pinnar! sen går hon.
 
Sv: HJÄLP med stofasoner!

Jo jag tror det med. Jag vill ju att hon ska kunna lita på mig. Jag berömmer henne ofta då hon går framåt och gör rätt. Men det verkar som jag måste vara mer bestämd. För det är inte bara på hästryggen hon testar..
 
Sv: HJÄLP med stofasoner!

Läste i någon tråd typ:
Vallacken säger man till vad de ska göra
Hingsten frågar man och han gör det
Stoet får du skicka in flera ansökningar innan hon bestämmer sig
:rofl:

Stämmer ganska bra

Mitt nya sto har mkt av de fasonerna speciellt när hon stått och säts igång. Dock fryser hon inte utan jobbar aktivt för att få bestämma bla vägval. Det försvinner men kräver mkt tålamod och tid. Hade en häst som jag i början hade en bok med och satt lugnt och vänta ut honom. I början tog det en väldans tid men det försvann. Vet dock inte om det är den bästa metoden
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP med stofasoner!

Kan inte låta bli att le lite:smirk:fast jag fårstår väldigt väl vilken frustration du känner! Att jag ler beror mer på att jag påminns om stot vi hade som sommarhäst, för nåt år sedan och som testade oss precis på samma sätt. Hon stannade och ryggade vid vartenda vägkors! Vi gjorde mestadels som du redan blivit rådd till, att vänta ut henne och de gånger vi inte hade tid för det så hoppade vi av och ledde henne en bit hoppade upp och red vidare men lät henne aldrig vända. Nån vecka innan vi skulle lämna tillbaka henne så hade hon testat klart oss och travade glatt på, varthän vi ville...
 

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 452
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp