hjälp med stam/inavel

misen

Trådstartare
Hälp med inavelsprocent..

om hingsten har vi kan kalla honom Gösta som farfar
och även stoet har Gösta som farfar å man betäcker dom..
blir de för nästa släkt?

Sv: hjälp med stam/inavel

Det innebär alltså att fölet får samma hingst i tredjeled, som farfarsfar och morfarsfar. Jag anser inte att det är inavel utan snarare linjeavel. Man brukar säga att koefficienten 6 (3+3) är det optimala för just linjeavel, men att även 5 går. Dte beror lite på vilken hingst det är, om det är en hingst vars egenskaper man vill ha förstärkt.

På worldfengur kan du förövrigt genom att skriva in de båda hästarnas registreringsnummer se vad avkomman får för inavelsprocent.

Min har MF och FMF samma och han har 6.25 i inavelsprocent. Så MF och FF samma borde vara 12, gränsen för vad som är lämpligt har jag hört.

Det beror ju väldigt mycket på övriga stammen också. Jag gjorde precis lite test på WF, virtual mate selection med hästar med samma farfar. Resultaten varierade väldigt, allt från fyra till närmare sju i inavelsprocent beroende på hästar. Även om farfarn var densamma i olika tester. Så det går ju inte att säga nåt egentligen enbart utifrån det TS frågar om. Sen ska man väl undvika att ha en inavelsgrad över sex och såklart, så låg som möjligt helst.

Ja man kan ju ha Hrafn överallt, som en häst har i min närhet. Över 12 har den, tror 14 om jag minns rätt. :)

Det beror ju väldigt mycket på övriga stammen också. Jag gjorde precis lite test på WF, virtual mate selection med hästar med samma farfar. Resultaten varierade väldigt, allt från fyra till närmare sju i inavelsprocent beroende på hästar. Även om farfarn var densamma i olika tester. Så det går ju inte att säga nåt egentligen enbart utifrån det TS frågar om. Sen ska man väl undvika att ha en inavelsgrad över sex och såklart, så låg som möjligt helst.

Men så verkade inte det vara på Island.

Nej, det är väl senare man kommit fram till det. Var väl Thorvaldur Arnason som presenterade den studien, om jag minns rätt? Kan ha fel på siffrorna och så, men över sex är jag ganska övertygad om inte är önskvärt. Man har väl lärt sig mer och mer vad inavel kan innebära, för faktum är ju att problemen oftast inte kommer första eller andra generationen, utan betydligt senare.

Risken för defekter är nog större ju närmare släktskapet är. Men det kan gå bra också, Ófeigur frá Flugumýri har en koefficient på 25.2 :meh:

Rolle
IpL

Siffran sex som jag skrev handlade inte om inavelssprocent, utan om summan av de två leden samma häst går igen. Mf är 2 led och mff är tre led, tillsammans blir det fem. Det är ett gammalt traditionellt tänk kring linjeavel. Optimalt är sex, tex mff (3+3) och fff eller mf och fmff (2+4)

Inavelsprocenten har ju att göra med vad alla hästar i stammen har bakom sig.

Siffran sex som jag skrev handlade inte om inavelssprocent, utan om summan av de två leden samma häst går igen. Mf är 2 led och mff är tre led, tillsammans blir det fem. Det är ett gammalt traditionellt tänk kring linjeavel. Optimalt är sex, tex mff (3+3) och fff eller mf och fmff (2+4)

Inavelsprocenten har ju att göra med vad alla hästar i stammen har bakom sig.

Tack jag trodde vi pratade om samma sak för det var det TS frågade efter

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 063
Senast: Freazer
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 728
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama