Hjälp med skällig hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare R8n
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 136

R8n

Trådstartare
Vid hundmöten av svarta hundar så skäller och reser min 10 månader gamla hund ragg.

Får hunden häls på hunden 2-3 ggr vid möten bryr han sig inte om den andra hunden sedan.

Men hur tar man tag i problemet? han blir verkligen kaxig och ska fram medans han morrar/skäller.

Har provat med att sätta honom och sedan låta hunden passera men han kan inte koncentrera sig på att sitta utan är helt inne i hunden.

Hunden är en blandras mellan Västgötaspets/Border collie/Papillon

Sv: Hjälp med skällig hund

Att sätta hunden tycker jag kan bli värre, eftersom den då inte ens behöver koncentrera sig på att gå, utan kan lägga allt fokus på att blänga på den andra.

Jag hivar upp bollen eller nåt, och belönar när min hund tittar på mig, och säger ett mörkt "Nej" om hon tittar på den andra hunden. Nu har hon faktiskt börjat vända sig ifrån vrålskällande hundar och titta på mig; "Blir det boll?"

Så har jag aldrig tänkt det.. men nu när du skrievr det så blir det nog värre när han sitter.

Ska nog inhandla en leksak som piper som han bara får ha som belöning vid hundmöten. Det är det enda som kan dra hans uppmärksamhet från den andra hunden.

Min skiter totalt i vare sig det är världens roligaste leksak eller favoritgodis. Han är totalt fokuserad på andra hunden. Skäller som en jäkla idiot, drar och gör utfall.
Får inte någon kontakt alls med honom.
Men jag vet varför han gör så, han har blivit anfallen av större hundar när han va yngre. Så nu är han antagligen rädd och osäker på främande hundar.

Tror jag ska ta honom till någon lydnadskurs, så han får träffa andra hundar som inte kan skada honom.

Så testa det du med, gå en lydnadskurs - dels för att träffa andra och för att få proffs hjälp att träna bort beteendet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 474
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 267
Senast: Liran
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 533
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka