Hjälp med sadel!

Leea

Trådstartare
Hej! Jag har ett fullblod som jag har haft i snart två år och har under lika lång tid letat sadlar!
Jag fick med en Prestige dressyrsadel och en Prestige hopp när jag köpte honom, men ingen av dessa låg bra på honom, han är dock så "snäll" att han inte visar av någon smärta när man rider. I allafall så bytte jag dessa sadlar på en gång, hittade en äldre modell av Kieffer wien Dl som låg jättebra på honom...i några månader! Nu har han musklat sig så bra att den sadeln inte passar längre, men har hittat en HDR som ligger perfekt. Så dressyrsadel CHECK!

Nu till det aktuella problemet: Hoppsadel!
Jag har fått låna en äldre prestige sadel som ligger okej på honom med fårskinnsvojlock, men jag vill inte köpa en sadel som inte ligger perfekt.

Han har alltså en KORT, numera något svängd rygg och HÖG manke. Så pass att cutback krävs, men det är svårt att hitta den rätta kombinationen på hoppsadlarna.
Köpte en passier oprovad, som låg bra förutom att den var för lång, så den gjorde jag av med direkt.

Vad har ni för tips på sadlar till denna typ av rygg? Äldre modeller är inga problem då jag tycker att de oftast är bättre anpassad efter honom.

Och ni behöver inte ge mig tips om sadelutprovare, utan jag vill höra era funderingar på sadelmärken!

:) // Lea

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: Barret
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
739
Senast: Ajda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 292
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama