Hjälp med omplacering

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare annsofiw
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 673
Sv: Hjälp med omplacering

Lite OT kanske men.. ni kan inte behålla den nya hunden för att ni ska vara borta från hemmet för mycket men er andra hund kan vara kvar? Hur kommer det sig?

Och orsaken till att första ägarna ville avliva är ju alltid intressant, även om jag håller med flera som skrivit att folk kan ha de mest olika anledningar att vilja avliva. Vissa är vettiga andra mer eller mindre underliga..

Hm. Kan det vara den som låg ute på blocket i veckan?

Förhoppningsvis är detta sista mellanledet innan hunden hamnar i sitt slutgiltiga hem. En normalt funtad och trygg hund klarar faktiskt att byta hem ett antal gånger utan att få några men, så jag ser absolut inget fel i att försöka rädda denna hund. Är han ung och frisk, klarar det sociala galant och är utan övriga problem, så är han väl en superkandidat för omplacering?

Folk avlivar hundar av en mängd konstiga anledningar. Det behöver inte betyda att det är något fel på hunden alls. Så det tycker jag var ett mycket märkligt resonemang. Jag anser också att allt liv har ett värde, hundar är inga slit och slängprodukter som man sätter ett skott i pannan på bara för att man har tröttnat! Det bör förbli en sista utväg när inga andra tillfredställande möjligheter finns kvar.

Nu får du ursäkta mej, men vilket trist dj**kla inställning!! :grin:

Så bara för att en hund inte platsar i ett hem så bör den avlivas hellre än att någon annan ger den en chans?!?!

Döda hundar lider inte - helt rätt - men betyder det att man lättvindigt kan avliva alla hundar som hamnat i fel hem för det?

Som jag ser det så lider faktikst inte hundar av att byta hem heller! Så länge det är bra, vettiga hem!

Här hemma kommer och går en del hundar!
Hundar som inte sällan har en avlivningsdom på sej. Oftast pga att det "gått fel" i deras hem - EXTREMT sällan enbart pga brister i hunden, utan snarare pga stora kommunikationsproblem mellan hund och förare.
Visst hade det varit enkelt för mej att säga - Avliva, avliva, avliva, avliva...
Men i många fall hade det varit så mycket mer rättvist att sätta sprutan i den tvåbenta parten i målet än den fyrbetna! Om vi ser till vilken part som bär störst ansvar för att relationen gått åt pipan.

Att avliva hundar - eller för den delen andra djur - skall inte vara enkelt eller ett första hands val, enligt mej!
Om en hund går att placera om, varför inte göra det?!
Även om den omplaceringen innebär att hunden under en övergångsperiod får bo i några olika bra hem?

För tillfället har jag tex en hanhund här hemma som skulle avlivats förra tisdagen! Visst hade det varit enklet för mej att inte engagera mej utan bara skickat honom till himlen. Det är ju inte min hund, vad spelar en död hund mer eller mindre för roll...?
Det spelar en DJÄKLA roll för mej!
Ett liv är alltid ett liv.
Denna aktuella hund skall inte stanna hos mej för alltid! Utan han får stå här under en tid medan jag reder ute en del "mentala tovor" och sedan hoppas jag hitta ett lämpligt nytt hem åt honom.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!

/Swat

Ja ni får tycka vad ni vill om mina åsikter och min inställning.

Jag har inget emot att hundar omplaceras, det är inte det som är problemet.
Problemet är när folk tar på sig mer än de klarar av för att de prompt måste "rädda" hunden.

En sak om man har väldigt stor hundkunskap, mycket tid och dessutom möjlighet att ha hunden kvar om man nu inte hittar någon bra ägare. Då kan det vara en jättebra sak.

Men om man läser TS inlägg så tolkar jag det som att hon dels inte har någon kunskap på omplaceringsområdet då hon inte ens vet hur man ska gå till väga samt att hon inte har möjlighet att ha hunden kvar. Vad gör TS om det tar ett år innan de hittar ny ägare? Funkar det?

Jag skulle rädda en hund som var en salig blandning utav alla "monster" raser, om jag visste att ett beslut hade gjorts om avlivning. Sen vara fast beslutsam på att hemmet var tillfälligt, under tiden leta hem eller jourhem osv. Om inte det rätta hemmet eller personen dök upp. Så har man ändå gett hunden ett andra försök.

Jag tror dock att det finns en ägare där ute som den här hunden verkligen har sin plats hos. Kanske i ett spann eller någon annan aktiv människa. Det vore att kasta bort ett liv utan att ens försöka hitta ett nytt hem åt hunden.

Sen att man skriver i ett sånt här forum och det gäller en omplacering kan man ju alltid få råd av människor som vet hur man ska gå tillväga.

Det handlar mycket om empati också. Om jag vet att den här friska hunden ska få dö bara för att ägaren inte kan hitta ett nytt hem NU vad är felet i att jag då hjälper till även om jag inte kan ta hand om den förevigt?

Jag kan vara lösningen. Varför ska hunden behöva dö? En död människa lider inte heller men inte ser man att vi slänger små barn som inte har föräldrar och inte kan få fosterföräldrar direkt. Nu vet jag att det är stor skillnad mellan människa och hund men jag menar att varför inte rädda ett liv om man kan? Och vem ska bestämma om TS är kunnig nog för att hjälpa till? ALLA kan göra något! Även fast TS inte vet hur man omplacerar kanske hon får ett tips nu som leder till att hunden i fråga får ett jättebra hem. För mig handlar det inte om att rädda ett liv bara för att utan varför inte?

Om du visste att grannens trevliga och friska RR ska avlivas just för att de har fått ett nyfött jätteallergiskt barn och de inte kan hitta ett hem direkt skulle du inte, om du hade möjligheten hjälpt till? Om inte varför?

Bara om tid och energi fanns så att hunden skulle kunna stanna länge/för gott om det skulle behövas. Inte som i TS fall (som jag tolkar det), att det skulle vara bråttom på något sätt att få iväg hunden.

Jag kan vara lösningen. Varför ska hunden behöva dö? En död människa lider inte heller men inte ser man att vi slänger små barn som inte har föräldrar och inte kan få fosterföräldrar direkt. Nu vet jag att det är stor skillnad mellan människa och hund men jag menar att varför inte rädda ett liv om man kan?

Det går liksom aldrig att få den där jämförelsen riktigt rätt.. Vi avlivar inte gamla när de inte kan jobba längre heller- men gamla hundar har ju ett liv och de tar vi bort? Att jämföra omplaceringshundar med spädbarn kan aldrig bli en vettig diskussion.. Hundar är inte människor! Och ja det vet du säkert men det finns så oerhört många som förmänskligar sina djur och det blir pannkaka av djurhanteringen.

kl

Finns ingen som helst anledning att ta sig an en hund oavsett ren/blandras bara för att ett beslut om avlivning föreligger.
Har man frälsarkomplex skall det inte gå ut över hundar, vet man inte vad man sysslar med så skall man lpta bli, för hundarnas skull.
Vad gäller att jämföra med barn så är det bara löjligt.

Jag har inget emot att hundar omplaceras, det är inte det som är problemet.
Problemet är när folk tar på sig mer än de klarar av för att de prompt måste "rädda" hunden.

En sak om man har väldigt stor hundkunskap, mycket tid och dessutom möjlighet att ha hunden kvar om man nu inte hittar någon bra ägare. Då kan det vara en jättebra sak.

Jag tycker du tänker helt fel, och hjärtlöst dessutom. Jag ser det inte som att hunden prompt måste räddas, jag ser det som förbannat jäkla onödigt att ha ihjäl en ung, frisk och problemfri hund, utan att ens försöka med något annat. Det kan visa sig att det bara inte går att ha honom kvar, att ingen vill ha honom, och då är situationen annan. Men nu kan hunden vara kvar för tillfället, och viktigare ändå, han har det bra nu.

Vad är det för specialkunskaper man måste ha om omplacering menar du? Jag har aldrig hört något liknande påstås faktiskt. Hade det varit en svår hund hade det kanske varit önskvärt med hundkunskaper, men dels verkar det vara en snäll hund, dels har de faktiskt hund sedan tidigare...

Inga specialkunskaper men jag tycker att man dels bör ha bra kunskap om rasen man tar över (speciellt om det kan tänkas vara en krävande hund) och sen måste man ju veta hur man går tillväga.

I TS fall är det väl framförallt tid och möjlighet som verkar brista.

Som sagt, tyck vad du vill om mina tankar. Jag tycker dock det är lite drastiskt att säga att någon har fel bara för att man inte tycker samma.

Min hund är omplacering. Hans husse var med om en olycka och fick amputera ett ben, var en gammal gubbe som tog hand om han under tiden och letade hem. En gammal gubbe med en 2 årig, studdsig schäfer/husky. Just nu har jag jordens underbaraste hund liggandes bredvid mig.

Vore bara dumt att överväga avlivning.

Förhoppningsvis är detta sista mellanledet innan hunden hamnar i sitt slutgiltiga hem. En normalt funtad och trygg hund klarar faktiskt att byta hem ett antal gånger utan att få några men, så jag ser absolut inget fel i att försöka rädda denna hund. Är han ung och frisk, klarar det sociala galant och är utan övriga problem, så är han väl en superkandidat för omplacering?

Folk avlivar hundar av en mängd konstiga anledningar. Det behöver inte betyda att det är något fel på hunden alls. Så det tycker jag var ett mycket märkligt resonemang. Jag anser också att allt liv har ett värde, hundar är inga slit och slängprodukter som man sätter ett skott i pannan på bara för att man har tröttnat! Det bör förbli en sista utväg när inga andra tillfredställande möjligheter finns kvar.

Håller med dig helt. Det är inte ovanligt att många hundar med ett högt aktiveringsbehov som blivit "jobbiga" avlivas av sina ägare (en fd vän till mig hade en hund de villa avliva för att den drog i kopplet.....). Vilket waste of life, självklart ska man prova att omplacera hunden!

Frälsarkomplex?

Är det några som vill "leka gud" så är det väl de som avlivar hundar i tid och otid pga de mest varierande orsaker?

Om du visste hur många "farliga" hundar tex. som har passerat mitt hem, där det "farliga" visat sej ligga i att hunden haft för mycket motor och för lite stimulans = hunden hittade på egna "jobb" som ex. skälla på folk och hundar!

Eller att hund och förare inte kunnat kommunicera vilket gjort att hunden börjat visa beteenden som "utlösts" av en - för individen - felaktig hantering!

Alla hundar bör inte placeras om! Men att hellre avliva än försöka ge en "andra chans" till en vettig hund, om man har möjlighet, är i min värld bara sorgligt och slöseri med någon annans liv.

/Swat

Varför tänkte de avliva honom?

Dom klarade helt enkelt inte av honom, tyckte att han var ouppfostrad etc. Under den tid vi nu har haft honom har vi lärt honom en massa saker han inte kunnat tidigare, nu kan han till och med vara lös utan större problem.

Hunden är fortfarande kvar hos oss och vi har arbetat mycket med den. Varför ägarna ville avliva honom? Bra fråga dom tyckte att dom inte fick nån "pli" på honom osv. Under denna tid han varit hos oss har han lärt sig otroligt mycket. Och han är en helt annan hund nu mot för vad han var när han kom. Nu har vi honom även lös när vi går långpromenader i skogen.

Har eventuellt hittat ett hem åt honom där han kommer få det riktigt bra! Men tills den dagen kommer bor han kvar hos oss.

Har haft kontakt med uppfödaren men hennes man blev sjuk och då slutade dom med uppfödning och vill inte ha tillbaka hunden.

Jag tycker att jag gjort en god gärning, man avlivar inte en frisk unghund, alla djur har rätt till en andra chans! Så ser jag det.

Min sambo jobbar borta och har då haft våran hund med sig, men nu är han sjukskriven så därför kunde vi ta oss an denna hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 286
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 556
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 444
Senast: exotic
·
Hundhälsa Hej, Jag har ett problem med min hund som jag hoppas få tips på hur jag ska få bukt med. För lite mer än 2 år sedan fick jag min fina...
Svar
3
· Visningar
14 091
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka