Nu får du ursäkta mej, men vilket trist dj**kla inställning!!
Så bara för att en hund inte platsar i ett hem så bör den avlivas hellre än att någon annan ger den en chans?!?!
Döda hundar lider inte - helt rätt - men betyder det att man lättvindigt kan avliva alla hundar som hamnat i fel hem för det?
Som jag ser det så lider faktikst inte hundar av att byta hem heller! Så länge det är bra, vettiga hem!
Här hemma kommer och går en del hundar!
Hundar som inte sällan har en avlivningsdom på sej. Oftast pga att det "gått fel" i deras hem - EXTREMT sällan enbart pga brister i hunden, utan snarare pga stora kommunikationsproblem mellan hund och förare.
Visst hade det varit enkelt för mej att säga - Avliva, avliva, avliva, avliva...
Men i många fall hade det varit så mycket mer rättvist att sätta sprutan i den tvåbenta parten i målet än den fyrbetna! Om vi ser till vilken part som bär störst ansvar för att relationen gått åt pipan.
Att avliva hundar - eller för den delen andra djur - skall inte vara enkelt eller ett första hands val, enligt mej!
Om en hund går att placera om, varför inte göra det?!
Även om den omplaceringen innebär att hunden under en
övergångsperiod får bo i några olika
bra hem?
För tillfället har jag tex en hanhund här hemma som skulle avlivats förra tisdagen! Visst hade det varit enklet för mej att inte engagera mej utan bara skickat honom till himlen. Det är ju inte min hund, vad spelar en död hund mer eller mindre för roll...?
Det spelar en DJÄKLA roll för mej!
Ett liv är alltid ett liv.
Denna aktuella hund skall inte stanna hos mej för alltid! Utan han får stå här under en tid medan jag reder ute en del "mentala tovor" och sedan hoppas jag hitta ett lämpligt nytt hem åt honom.
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!
/Swat