Hjälp med omplacering

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare annsofiw
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 673
A

annsofiw

I lördags tog jag och min sambo hem en alaskan huskey hund på 9 månader pga av att ägarna tänkte avliva honom. Vi är nu på jakt efter ett hem åt honom, han är ingen problemhund och kommer jätte bra överens med våran schäfertik men tyvärr kan vi inte behålla honom för att jag jobbar och sambon min ska också börja arbeta heltid. Vi har varit i kontakt med hundstallet med dom tar inte emot hundar från privat personer. En till nackdel är att han inte är chippad eller har några papper från veterinär, vi väntar nu på att dom gamla ägarna ska skicka dom papper som finns på hunden och efter det ska vi vaccinera honom.

Är det någon som vet hur vi kan gå till väga? Avlivning är inget alternativ då jag tycker att man absolut inte ska avliva en frisk hund.

Vill att han ska komma till ett hem med kunniga människor och som har erfarenhet av rasen.

Tacksam för svar.

Sv: Hjälp med omplacering

Men varför har ni tagit över en hund som ni inte kan behålla? Så onödigt.

Ni får väl helt enkelt annonsera som alla andra, men hoppas verkligen att ni har möjlighet att ge hunden ett bra liv under tiden tills ni hittat en ny ägare.

Har ni eller hundens f.d. ägare pratat med uppfödaren? De flesta seriösa uppfödare tar tillbaka sina uppfödningar om de har möjlighet, alternativt hjälper till att hitta nya hem åt dem. Men om hunden inte ens är chipmärkt kan man tänka att uppfödare kanske inte var så nogräknad, men det är i alla fall en tanke.

Benämningen alaskan husky används lite svepande (har flera innebörder), men gemensamt är att den har med slädhundar att göra. Det är kanske en idé att försöka få fatt på någon med kunskap om slädhundar som kan hjälpa er att bedöma möjligheterna att hitta en ägare till er hund som kan ge honom det liv han är avlad för. Oavsett härstamning och bakgrund (som kan skilja hos en AH, beroende på vad man lägger i "rasnamnet") så är det sannolikt en hund med stort behov av att arbeta.

Varför är det onödigt att hjälpa till att omplacera en hund :crazy: Det är väl jättebra?

TS: Vad säger uppfödaren? Kanske kan han/hon hjälpa till? Rasklubben? Blocket är bra annars :) Har själv omplacerat en hund via blocket, jag var supernoga, skrev kontrakt med prövotid på två månader och hunden har det kanon!

Varför är det onödigt att hjälpa till att omplacera en hund :crazy: Det är väl jättebra?

Nej jag kan inte riktigt se vad som skulle vara så fantastiskt.
Hunden får passera ännu ett hem. TS säger att de inte kan ha hunden själva. TS har ingen på g som vill ha den eller ens kunskap om hur man gör när man ska omplacera.

Varför ska man prompt "rädda" alla djur? Jag kan inte se poängen när det liksom inte finns någon plan för djuret.. En sak om man vill behålla hunden själv, men det här känns bara onödigt.

Men det är ju väldigt stor skillnad på en stressad problemhund och på - vad jag förstår - en normal glad och frisk unghund. En normal hund klarar av att mellanlanda på en plats innan den får ett nytt hem.

Då kan vi ju lägga ner alla "hundhem" som hundstallet också? Lika bra att avliva alla hundar som inte ägaren klarar av att omplacera själv!

Jag tänker bara att det förmodligen fanns en anledning till att de förra ägarna tänkte avliva istället för att omplacera.

Och oavsett så undrar jag fortfarande: varför måste man "rädda" alla? Om man ändå inte har kunskap och medel för att göra det.

Ja jag är en sån hemsk människa som inte anser att hundar lider av att tas bort. Däremot kan hundar lida av att vandra omkring i olika hem och att inte få komma till någon som klarar av dem ordentligt.

Min åsikt.

Jag är helt på din linje! Särskilt då det inte är någon enkel ras som är lätt att hitta ett bra hem till.

Jag tror inte det är många här som tycker att hundar lider av att avlivas. Men personligen tycker jag det är fruktansvärt onödigt att ta bort en trevlig, ung, frisk hund som kan fungera utmärkt, må bra och vara till glädje för någon annan. Även om den kan behöva mellanlanda ett tag hos någon annan.

Det finns MÅNGA som köper en hund på impuls och kan inte ha kvar den, tycker du inte den hunden ska få en chans till då? Någon annan får barn, som blir allergisk. Denne någon måste göra sig av med hunden NU. En bekant erbjuder sig att ha den medan de söker nytt hem. Bättre att avliva?

Jag är tredje hemmet (efter uppfödaren) för min lillehund. Han bodde knappt ett år hos ägare1, ett halvår hos ägare2 och nu har han bott hos mig sedan november 2009. Han har mått bra hela vägen och det hade känts oerhört onödigt om ägare1 hade avlivat honom :crazy: Känner ingen omplacering som mått dåligt av att ha bytt hem, men många som mår kanon!

Förhoppningsvis är detta sista mellanledet innan hunden hamnar i sitt slutgiltiga hem. En normalt funtad och trygg hund klarar faktiskt att byta hem ett antal gånger utan att få några men, så jag ser absolut inget fel i att försöka rädda denna hund. Är han ung och frisk, klarar det sociala galant och är utan övriga problem, så är han väl en superkandidat för omplacering?

Folk avlivar hundar av en mängd konstiga anledningar. Det behöver inte betyda att det är något fel på hunden alls. Så det tycker jag var ett mycket märkligt resonemang. Jag anser också att allt liv har ett värde, hundar är inga slit och slängprodukter som man sätter ett skott i pannan på bara för att man har tröttnat! Det bör förbli en sista utväg när inga andra tillfredställande möjligheter finns kvar.

Nu får du ursäkta mej, men vilket trist dj**kla inställning!! :grin:

Så bara för att en hund inte platsar i ett hem så bör den avlivas hellre än att någon annan ger den en chans?!?!

Döda hundar lider inte - helt rätt - men betyder det att man lättvindigt kan avliva alla hundar som hamnat i fel hem för det?

Som jag ser det så lider faktikst inte hundar av att byta hem heller! Så länge det är bra, vettiga hem!

Här hemma kommer och går en del hundar!
Hundar som inte sällan har en avlivningsdom på sej. Oftast pga att det "gått fel" i deras hem - EXTREMT sällan enbart pga brister i hunden, utan snarare pga stora kommunikationsproblem mellan hund och förare.
Visst hade det varit enkelt för mej att säga - Avliva, avliva, avliva, avliva...
Men i många fall hade det varit så mycket mer rättvist att sätta sprutan i den tvåbenta parten i målet än den fyrbetna! Om vi ser till vilken part som bär störst ansvar för att relationen gått åt pipan.

Att avliva hundar - eller för den delen andra djur - skall inte vara enkelt eller ett första hands val, enligt mej!
Om en hund går att placera om, varför inte göra det?!
Även om den omplaceringen innebär att hunden under en övergångsperiod får bo i några olika bra hem?

För tillfället har jag tex en hanhund här hemma som skulle avlivats förra tisdagen! Visst hade det varit enklet för mej att inte engagera mej utan bara skickat honom till himlen. Det är ju inte min hund, vad spelar en död hund mer eller mindre för roll...?
Det spelar en DJÄKLA roll för mej!
Ett liv är alltid ett liv.
Denna aktuella hund skall inte stanna hos mej för alltid! Utan han får stå här under en tid medan jag reder ute en del "mentala tovor" och sedan hoppas jag hitta ett lämpligt nytt hem åt honom.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!

/Swat

Jag hade satt upp annonser på div hundforum och möjligen också blocket, och sedan sållat svaren NOGA! Det är ju inte en lämplig hundtyp att bo i en etta i stan, om inte den potentiella ägaren är en extrem friluftsmänniska. Hundtypen är ju känd för att ha mycket jakt i sig, så, den som tror att hunden kommer "stanna på gården" lär också få problem. Var ärlig! Och försök att inte ha för bråttom.

Jag tänker flika in ett litet förtydligande på min rad.
Jag ser inget fel i omplaceringen i sig, eller att hunden "räddades" från avlivning.
Alla hundar har rätt till både en andra och tredje chans.

Men jag ställer mig frågande till om, i fallet med sådana här raser, själva omplaceraren har kunskap nog att veta vad hunden kräver, och att man har tid och vågar se kritiskt på intresserade personer. Risken är att någon dyker upp, när tiden börjar bli knapp, och säger "jag har haft massvis med huskeys, och har stor erfarenhet" och man måste bli av med hunden så man glömmer bort att fråga vad för erfarenhet man har ("har du haft arbetande huskeys, eller har du 'haft rasen'?") och varför man vill ha rasen. Just för att hunden måste bort nu, tiden finns inte att kolla upp köpare ordentligt. Och om tiden inte finns + att det är en svår ras att hitta bra hem till..? Visst kan man hitta ännu ett "övergångshem".

TS: Har hunden stamtavla? Ta i så fall kontakt med rasklubben och kolla om dom annonserar. Ta kontakt med uppfödaren om möjlighet finns. Diverse draghundsklubbar kan också ha annonssidor. Blocket kollar MÅNGA på.

Senast ändrad:

Beroende på stamtavla/bakgrund. Har den bra draghundar bakåt i leden så kan ev draghundsförare vara intresserade.

Alaskan Husky är vad jag förstår ingen godkänd ras, därmed har hunden antagligen ingen stamtavla och heller ingen rasklubb man kan vända sig till. Men Alaskan husky som "ras" är ju ett ihop plock av raser som avlats för att få fram den ultimata slädhunden - så jag säger precis som vallhund, en draghundsförare är nog mer intresserad av att överta en sådan hund än en vanlig svensson.

De som prestationsavlar på draghundar brukar ha bättre koll på "stamtavlorna" än många SKK uppfödare, om jag förstått mina slädhundspolare rätt.

Har du vart i kontakt med föreningen Hundis? Tror dom tar emot hundar från privatpersoner. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 286
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 556
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 444
Senast: exotic
·
Hundhälsa Hej, Jag har ett problem med min hund som jag hoppas få tips på hur jag ska få bukt med. För lite mer än 2 år sedan fick jag min fina...
Svar
3
· Visningar
14 091
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka