Hjälp med Mozilla Thunderbird

nilema

Trådstartare
Jag har tidigare använt mig av MT på gamla datorn utan problem

Har laddat ner det till denna och skulle glad i hågen köra igång men stöter på problem :devil:

Jag har konfigurerat det och kan ta emot post men inte skicka

Har provat med både bredbandsleveratörens och mailleverantörens utgående smtp men med bredband går det inte alls och med mailleverantörens så säger det bara att jag inte är inloggad :mad:

På FAQ på one.com står det:
För att använda vår mailserver måste du logga in på vår smtp vilket du inte behöver ifall du använder din internetleverantörs mailserver. Av säkerhetsmässiga grunder måste du logga in för att kunna skicka e-post via vår smtp då personer som skickar spam annars kan missbruka mailtjänsten och skicka oönskade mail. För att logga in på One.com's smtp måste du konfigurera ditt mailprogram. Du måste bocka för "authentication" i ditt mailprogram.
Jag hittar inget sånt :confused:

Nån annan som haft samma problem?
Även provat med port 2525 men gav samma resultat.....

Please, nån med bättre hjärna än mig

Sv: Hjälp med Mozilla Thunderbird

Verktyg|Kontoinställningar...|*ditt one konto*|Serverinställningar och på den sidan bockar du för "Använd säker autenticering". Kan vara att du ska välja SSL på alternativet ovanför det alternativet.

Funkade inte det heller, säger fortfarande att jag inte är inloggad
Provade med Använd säker autenticering. Funkade ej
Provade med ovan nämda och SSL, funkade ej. Provade enbart med SSL (och även dom andra) funkade ej

*sliter mitt hår*

jepp
Lägger ner det hela och får väl fortsätta med Outlock E, tyvärr
För jag får inte till det.
Jag har skrivit rätt överallt, rätt smtp, rätt pop mmm det är kollat 511 ggr.
Jag har avinstallerat programmet & installerat det på nytt osv....
*suck*

Men om du har det i OE och det fungerar där är det ju bara att importera dom inställningarna till TB. Verktyg|Importera|Inställningar och sen välja Outlook Express.

När man är i server för utgående e-post och bockar i
använd namn och lösenord under säkerhet och autenticering så vill den ju ha ett användarnamn, kan skriva in samma som mailadressen och det funkar, begär bara lösenordet för kontot.
I outlook Express kan man ju bocka för "använd samma inställningar som inkommande.

Så nu borde ju allt vara frid och fröjd men nästa problem är att jag har två konton alltså info@aaaaa.net & mitt@aaaaa.net
och han skickar ju från den ena , där jag har autenticering och mailadressen, men det gäller ju bara den ena.

Så isåfall måste jag ju göra 2 utgående och välja vilken utgående jag vill använda varje gång jag ska skicka

Men om du har det i OE och det fungerar där är det ju bara att importera dom inställningarna till TB. Verktyg|Importera|Inställningar och sen välja Outlook Express.

Provade importera men den vill ju ha användarnamn och lösen till bägge utgående. då möjligeheten att "använd samma som inkommande" inte går att välja i MT

Förstod nån nåt av mitt virriga inlägg?
Tidigare när jag använde MT så hade jag Bredbandsbolaget och använde mig av deras utgående och då funkade det med bägge adresserna utan problem.....
Ska se om jag hittar lösen mm till våran nuvarande leverantörs utgående

Senast ändrad:

Hittade en snabbguide på internetleverantörens hemsida och p den så ska man under kontoinställninger--> serverinställningar, så ska man kunna trycka på avancerat och där välja utgående server till kontot, men det går inte på minn version, då kommer det bara upp "när du hämtar epost från denna POP server använd följande mapp för ny e-post..

Om du inte väljer "Använd namn och lösenord" på utgående under Kontoinställningar har jag för mig att du kan välja lösen för det senare, dvs samma serveradress med olika för båda kontona.

Tack för din hjälp

Men gör jag så då får jag bara att jag inte är inloggad *mutter*

Försöker söka men det verkar inte finnas någon äldre version av MT ute

Hittade en snabbguide på internetleverantörens hemsida och p den så ska man under kontoinställninger--> serverinställningar, så ska man kunna trycka på avancerat och där välja utgående server till kontot, men det går inte på minn version, då kommer det bara upp "när du hämtar epost från denna POP server använd följande mapp för ny e-post..

Hittade det! Om man klickar på kontonamnet så finns möjligheten att välja utgående server. Men man måste lägga till en utgående för varje konto, Bocka för Använd säker autenticering" och ange info@aaa.net som användarnamn och nästa min@aaa.net osv

Testa att gå in på Inställningar och ta bort de sparade lösenorden för smtp, så får du skriva in dom på nytt istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka