Hjälp med min tröga ponny?

N

Nimona

Snälla!:bow: Säg att någon vet hur jag kan få min lilla ponny att gå lite fortare! Jag blir galen om jag inte får henne att gå på lite mera snart! Så jag ber snälla någon som vet om hur jag kan få henne att gå snabare?:confused:

Sv: Hjälp med min tröga ponny?

är det så att den är lat ? mitt tips är, UT I SKOGEN! varje dag!! GALOPP! men Rid din häst, Intensiva pass, inte slö rida om du förstår, korta snabba! galopera på ordentligt, gasa rikgt ibland. Sen tror jag mykt det är konditonen, Rid minst 1 h / dag, Travar du så trava inte segt, utan så den kliver på, Galopp kan du göra ordentligt, galoppera fram! ta med en kompis till hästen så blir det roligare å så kannske den får frammåt bjudning!
då tror att den kmr tycka det är kul, och om du tränar intervaller, så den får konditon så kommer den orka mera, = orka gå fortare.:smirk: :)

lycka till

Vad för foder får ponnyn?
Kan ju börja använda havre, då blir hästen lite piggare:smirk:
Gör mycket tempo växlingar.
:idea:

håller med __miiiaa__ : ut i skogen! Hästarna brukar uppskatta detta mer! Känner inte en häst som vägrar intervallträna på en bra slinga i skogen!

Säger som föregående, ut i skogen och rid! Galoppera på ordentligt, men glöm inte att fånga upp så att hästen inte blir jättelång. Travar ni så ska hästen vara energisk.

Svarar inte hästen framåt så piska på lite med spöt ngn gång, så att den vaknar till och går framåt, men låt då skänklarna vara. Jag tycker att det är bättre än att man sitter och "hackar" med skänklarna hela tiden..

Tänk - NU JÄKLAR RIDER VI - Inte - OKEJ NU RIDER VI!

TÄNK FRAMÅÅÅÅÅÅÅÅT! :D

Se över foderstaten så att hästen får vad den behöver, och ut och galoppera!!!

Galoppträning, gärna på ett stort härligt fält, brukar få dom flesta hästar att vakna till!

Eftersom frågan ligger under hoppforumet så antar jag att du menar att den blir lat vid hoppning också. Prova att hoppa på gräs, eller ute i skogen! Då brukar dom flesta vara lite piggare!

Peppa din häst, ge den en klapp på halsen och säg "Ja, kom igen nu, det här är skitkul!" och rid med en lätt sits och låt gärna hästen rulla på riktigt ordentligt framåt.
Så fort du känner att hästen själv vill öka och får ett sug mot hindren, så beröm massor och strunta i om det kanske går lite för fort, sånt kan du rätta till sedan när hästen blivit piggare.

oxå kan du ju rida dressyr på ängar oså, hästarna tkr att dt är mkt roligare än i en paddock/manege. :D

Ut i skogen :idea: tragla inte på banan, och hoppa inte mycket alls! När du väl hoppar igen kommer din häst tycka att det är mycket roligare. Se över foderstaten. Och det är faktiskt så att alla hästar blir inte piggare av havre, det kan ha motsatt effekt.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 440
Senast: Strandad
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III