hjälp (med medicin)

skogsflicka

Trådstartare
Skall ge prednisolon (tabletter) till mitt marsvin, han vill väl inte riktigt äta upp dem, testade att blanda en väldigt delat tablett med rivnen morot, men han vill inte.

Kan jag blanda tabletten med någon vätska, och ge i spruta i mun istället? Vad kan jag blanda med isf?

När jag skulle ge penicillintablett till min chinchilla delade jag den i småbitar och blandade det med äppelpuré (barnmat) som jag sedan "tvingade i honom" (han tyckte att det var gott, men hade ett sår i mungipan så han ville inte äta pga detta) med en plastspruta. Jag sköljde även ur resterna av tablett och puré med lite vatten för att vara säker på att han verkligen fick i sig allt. Använde även morotspuré, men det visade sig att han inte gillade den alls. Det är mycket säkrare att ge i spruta, ska de äta själva kanske de inte äter upp all medicin.

Lycka till, plastspruta kan man hämta på apoteket.

Glömde säga - se till att du håller sprutan i MUNGIPAN hela tiden, de är ju av plast så får djuret tag i sprutan med tänderna så biter de lätt sönder den. Och plastbitar var ju inte det man ville att de skulle ha i sig...

tack för svaret.

var tillbaka till veterinären igen under dagen för att hämta mitt andra marsvin som blivit opererad, passade på att fråga då. hon sa att jag bara kunde krossa kortisontabletten och blanda med lite vatten i en spruta.
fast det smakar nog inge vidare, skall nog skaffa lite äppelpure el något annat som smakar lite godare.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 383
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 956
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 222
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar