Hjälp med löshoppning och vad tycker ni?

Donnaline

Trådstartare
Jag löshoppade min unghäst i helgen och här är bilder på det.

Vad tycker ni? Han är fyra år och det är första gången han löshoppar. Har någon några tips på bra övningar? Vad är det viktigaste att tänka på mm....

henke95.jpg

henke1m.jpg

henke120.jpg

:bump::bump::bump:

Sv: Hjälp med löshoppning och vad tycker ni?

Vilken söt och positiv häst!
Verkar ha bra inställning till hinder och arbetsvillig!

Det jag spontant tänkte var att ni hoppar lite väl högt för att vara första gången.
Tänk på att ta det lugnt med höjden, det viktigaste när man börjar löshoppa är att hästen ska tycka det är roligt, bekanta sig med hinder, träna på sin taxering och hitta bjudning.
Det är också ganska påfrestande för leder, senor och muskler att hoppa högre och det krävs att hästen långsamt vänjs vid en ny typ av belastning för att inte dra på sig skador i längden.

Han ser ut att vara lite svag i avsprånget, han stampar inte av samtidigt med båda bak (idealet är att det ska vara "jämfota" avstamp) så han skulle kunna bli hjälpt av ett taxeringshinder, ett litet räcke på ca 50-80 cm med utrullad markbom, innan med ett galoppsprång emellan, 6,80-7,30 m är normalt avstånd.
Man kan även lägga bommar innan, emellan och efter hindrena för att hästen ska se upp och arbeta med galoppen och hoppa studs och serier, men det är bäst om man får hjälp på plats med av någon duktig som kan löshoppning, vilket ändå är att rekommendera! :) brukar finnas kurser lite runt om, och det kan vara riktigt kul!

När jag började med löshoppning så hade jag en bom på marken först, sen två cavaletti med galoppavstånd och nu kan jag flytta ut markbommarna med olika avstånd imellan. Han tycker det är skitkul!

Men min ridbana är max 35 meter lång så jag får tänka till lite hur jag bygger upp hinder/bommar. Nästa gång jag ska löshoppa bygger jag nog upp med tre bommar, en på marken, ett 30-50 cm hinder och sen en på marken igen (ett galoppsprång mellan). Beroende på hur han reagerar med alla bommar så får jag kanske ändra om det till två 30cm hinder med två galoppsprång imellan (han galopperar som en tok och jag vill att han ska kunna välja mellan två eller tre steg beroende på vilken hastighet han kommer in på).

Jag bjuder på en film! http://www.youtube.com/watch?v=UKtsNJSg6VU

Vilken fin och positiv häst!
Det första som slog mig var att du inte bara ska inhägna fram till hindret; det är lika viktigt att inhägna efter. Tänk på hur det är när du rider, då har du säkert fått intrummat att du ska fortsätta rakt fram efter hindret och tänka framåt, samma sak gäller vid löshoppning. Så var jättenoga med att hästen landar i galopp och fortsätter galoppera genom hela svängen innan den bryter av. I början kan man få jaga dem lite, men de brukar lära sig ganska fort att de ska fortsätta framåt. (När du driver på hästen efter hindret, använd långpiska, men var noga med att låta hästen landa efter sista hindret innan du kommer med piskan)

Bra övningar är att hoppa ett hjälphinder följt av ett huvudhinder (jag hoppar alltid med hjälphinder). Vanligtvis har man ett galoppsprång emellan, men det går ju att variera. Huvudhindret kan du växla mellan räcke och oxer, och du kan också göra exempelvis en lite lägre oxer,men som är bred, eller en högre och smalare. Börja med bommar på marken varje gång, och höj sedan upp till hjälphinder-räcke. Avsluta alltid med ett lätt hinder, t.ex. ett ganska lågt räcke.

Du kan också hoppa 3 hinder i följd, varav det första alltid är ett lågt hjälphinder. Det kan vara speciellt bra för hästar som har bråttom. Hästar som har bråttom/inte ser sig för/överhoppar sig på hjälphindret är ofta hjälpa av att huvudhindret görs tiill ett titthinder, t.ex. genom att sätta en kon/sockerbit under.

Lycka till med din fina häst!

Tack för alla tips!

Nu har jag lite mer kött på benen.

Det är första gången han löshoppade (kontrollerat) Han har löshoppat sig själv över hagstaketet några gånger och det är högre än det han hoppade på bilderna. Efter att han har varit på hoppträning några gånger så kom han på det här med att kunna hoppa över saker. På gott och ont....
Han är svag bak men vi jobbar på det och det får ta sin tid men jag känner att ju starkare han blir ju bättre hopp. Allt hänger ju ihop.

Vårt mål i framtiden är att kunna hoppa lite lokalt.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 523
Senast: Acto
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 060
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 056
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar