Hjälp med kalvar

A

Annna_91

Vi har en gammalmodig båsladugård där kalvarna står i kättor med spaltgolv. Vi strör med halm, men ibland går halmen inte igenom springorna så man måste städa ut den förhand. Vi har ingen möjlighet att flytta kalvarna under den här proceduren så man måste gå in till dem när man ska städa.

Såklart vill dom ju slicka och suga på kläderna, och det tycker jag att är helt okej, men vissa börjar buffa och hoppa på en. Det stör inte så mycket när dom är små, men när dom blir ett par månader börjar det redan bli farligt. De vill bara leka, men det får de nog göra med varandra och inte med mig. Jag hinner inte binda upp dem en efter en då det skulle ta en evighet.

Hur skulle ni göra?

Sv: Hjälp med kalvar

Har du spalt behöver du inte halm.

Men usch vad tråkigt för dem:angel:... kan de inte få liggsår dessutom?

Till TS: Kan du inte flytta över dem gruppvis till nån tillfällig förvaring medan du städar då?

Varför skule det vara tråkigt för dem. Varför skulle de få liggsår. De är väll inte sjuka och ligger ner hela dagen. Att hålla på och flytta djur är ett jättejobb, och då är det väll bättre att bara behöva göra rent under. Minskar även stressen.

Precis som med andra "djurbarn" så måste de lära sig vart gränsen går. Vi har ju en lösdrift till våra mjölkkor och så även till ungdjur och kalvar. Och det skulle ju inte fungera om de inte tidigt vet vad som gäller, Kalvarna går när de är små i gruppboxar med 5-8 st i varje och kalvamma, så skulle de få härja som de vill skulle det ju bli väldigt besvärligt!

Mitt förslag för att förnya är att lägga in gummimattor som är lätta att skrapa även om det står en kalv i boxen och sedan ströa med spån. Spalt är inte enligt mitt tycke något som man ska bevara.

Kicki :)

Varför skule det vara tråkigt för dem. Varför skulle de få liggsår. De är väll inte sjuka och ligger ner hela dagen. Att hålla på och flytta djur är ett jättejobb, och då är det väll bättre att bara behöva göra rent under. Minskar även stressen.

Djur mår bra av att hanteras så någon stress som är skadlig utsätts de inte för, men däremot kan det bli onödigt bök! Att stå på spalt anser jag inte är någon höjdare, vi byggde om från båsladugård för 35 mjölkkor till kalllösdrift för 75 kor + ungdjur och kalvar c:a 125 st. för 17 år sedan något som både vi och djuren mår bättre av. Kalvar ska inte växa upp på en liten putte yta utan få leka och röra på sig som alla andra, klart att det blir tråkigt att bara stå på en sådan liten yta!

Tja, kor ligger ju ner rätt ofta, men det kanske inte kalvar gör?

Och flytta djur kan väl inte vara nåt jättejobb, för hur skulle man då kunna ha exempelvis mjölkdjur ute på det lagstadgade sommarbetet, men ändå ta in dem dagligen för mjölkning? Så stressigt är det väl inte för dem, med tanke på det aningen makliga tempo det brukar gå i. Däremot kanske det är stressigt för bonden vars kossor stoppar upp all trafik när de går på allmänna vägar? :idea:

Jag har varken aning eller kor... :angel:

Jag har varken aning eller kor... :angel:

Eller behöver gå upp på morgonen varje dag för att mjölka och kanske då ännu tidigare på sommaren för att hämta korna, sen ska de kanske in och ut en sväng på em också.
På somamren ska bönderna dessutom hinna med att skörda, harva, ploga osv ;)

:bow: Sant! Så därför ser vi fram emot en mindre stressig sommar nu när vi har mjölkrobot! :banana: Mjölkgropen i all sin ära, men roboten är underbar! :love:

Senast ändrad av en moderator:

Tja, kor ligger ju ner rätt ofta, men det kanske inte kalvar gör?

Jo kalvar ligger ju rätt ofta de med, precis som alla små barn behöver de vila mycket även om de inte idisslar ännu.

Däremot kanske det är stressigt för bonden vars kossor stoppar upp all trafik när de går på allmänna vägar? :idea:

Att inte ha mjölkdjur invid gården är i stort sett omöjligt, alldeles för tidskrävande och svårt att driva kor lösa hur som helst, även om man som vi har vallhund. Sedan så är det ju skillnad på vilka djur man ska flytta, en liten kalv är förvisso liten men inte fullt så medgörlig som en ko som har vanan inne. För de som har uppbundet fortfarande är det ändå inte alltid en barnlek att ta kor som inte normalt brukar flyttas. För oss spelar det ju ingen som helst roll efter som vi har en lösdrift och alla från tidig ålder är vana den hanteringen.

Eller behöver gå upp på morgonen varje dag för att mjölka och kanske då ännu tidigare på sommaren för att hämta korna, sen ska de kanske in och ut en sväng på em också.

Nej, tack och lov... ;)

Jo kalvar ligger ju rätt ofta de med, precis som alla små barn behöver de vila mycket även om de inte idisslar ännu.

Och just därför tycker jag inte det är riktigt schysst mot djuren att ha dem på spaltgolv utan halm. (Men nej, det har framgått att du inte har det. ;))

Men har man spalt behöver man inte krångla med halm. Vi har våra på ströbädd (rör sig om 4 st). Men före det hade vi inte möjlighet till det och valde spalt. Och håll på att mota ut kalvar varje dag eller mocka ut inne hos dem, varje dag tar mycket tid och då är det väll bättre med bara spalt eller spalt med spån. Som åker ut av sig själv. Vad jag kunde utläsa av texten rörde det sig om en litten lagård och kanske bara hobby intresse för det. Isånt fall rör det sig om en ganska litten djurbesättning. Om det nu hade stått att de hade en stor lagård hade det kanske varit bättre att ändra på förvaringen av ungdjuren, men vid mindre, kan man väll utnyttja spalten om det inte finns möjlighet till annat.

Men har man spalt behöver man inte krångla med halm. Vi har våra på ströbädd (rör sig om 4 st). Men före det hade vi inte möjlighet till det och valde spalt. Och håll på att mota ut kalvar varje dag eller mocka ut inne hos dem, varje dag tar mycket tid och då är det väll bättre med bara spalt eller spalt med spån. Som åker ut av sig själv. Vad jag kunde utläsa av texten rörde det sig om en litten lagård och kanske bara hobby intresse för det. Isånt fall rör det sig om en ganska litten djurbesättning. Om det nu hade stått att de hade en stor lagård hade det kanske varit bättre att ändra på förvaringen av ungdjuren, men vid mindre, kan man väll utnyttja spalten om det inte finns möjlighet till annat.

Är väl ändå enklare att ändra på förvaringen vid en lite hobbybesättning, samt att så mycket tid tar det ju inte då isf.!? Har man bara en"näve" med kalvar och tycker att det är för tidskrävande att flytta lite på dessa för att skotta i boxen så är mitt råd, sälj och sluta med "hobbydjuren"! Är ju bara, som jag skrev tidigare, att lägga gummimatta på spalten. Sedan skrapar man ytan med kalven kvar och ströar med spån, lätt som en plätt!

Senast ändrad av en moderator:

Det var väll nästan det jag föreslog med. För halm är inte roligt när man har spalt.

Nja, du tyckte ju att det var bättre med enbart spalt eftersom det tog mycket tid att flytta ut kalvarna för att skotta ut halmen. Därför tyckte jag då att ser man det som jobbigt vid ett sånt litet djurantal att man då hellre har spalt, bör man göra sig av med djuren. För ett djur att bara ha tillgång till spalt och inget annat anser jag inte är bra. Att ströa med spån på spalt är ju rätt tandlöst. Är ju ingen stor grej att förändra för kalvarna, i synnerhet när de är så få, så varför ska man då hålla fast vid spalten!?

Hejsan!
Vi har en besättning på 30+ mjölkkor och ungefär lika mycket kalvar och ungdjur. Det där med att lägga in gummimatta över spalten verkar som en enkel och bra ide. det skulle tom gå relativt lätt att få ut gödseln därifrån också. det skulle bli en riktigt stor renovering om vi skulle börja bygga om och vi vet inte riktigt om det är aktuellt då pappa i stort sett tog över gården som 15-åring och nu fyller han 46. Efterträdare är ännu osäkert.

Där kalvarna står nu har vi ingen möjlighet att köra in med traktor då det inte finns någon dörr ut där. Annars skulle de stå på någon typ av bädd.

Gummimattor är jättebra! :banana: Och nu finns det ju allt från enklare "standard" till lyxmodeller! :) Vi har gummimattor i gruppboxarna i vår Bambifeedavdelning för småkalvar, där vi skrapar dyngan ner i gödselrännan och sedan ströar på nytt spån, snabbt och smidigt. Efter avvänjning så går de 2 och 2 i box med spalt vid foderbord och gummimatta med spån att ligga på. Runt 5 månaders ålder så hamnar de ute på djupströbädd och hage.

I ligghallen har korna gummimattor i liggsängarna och spån på, väldigt lättskött och de ligger med bra komfort, "säger de"! :D

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 445
Senast: alicegard
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 339
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
4 137
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar