hjälp med höanalys

Sv: hjälp med höanalys

Tror att jag ska ha den boken någonstans faktiskt!

Dum fråga kanske men är det melass i Kraffts lusern?(har det hemma nämligen) Isåfall kan jag inte ge dt,för han har fång o diabetes.
Men till den stora skulle jag alltså ge lusern,hur mkt ska man byta ut då?

Jo,vet att dom ändå behöver proteiner. Han kan inte motioneras just nu.

Tror att jag ska ha den boken någonstans faktiskt!

Dum fråga kanske men är det melass i Kraffts lusern?(har det hemma nämligen) Isåfall kan jag inte ge dt,för han har fång o diabetes.
Men till den stora skulle jag alltså ge lusern,hur mkt ska man byta ut då?

Det finns ju fler olika märken. Tror att Kvarnby har en som är melassfri.

Hur mycket du behöver byta ut får du ta och räkna efter. Det är faktiskt inte så svårt. Det är bara i början som det känns lite rörigt. När man väl har förstått hela grejen så är det ganska enkelt. Men som sagt köp/låna Christinas Plancks bok. Den är lättläst och man får snabbt en förståelse för hur det fungerar.

Så här på rak arm så kan jag tänka mig att man får byta ut ca 4 kg. Problemet är att det oftast blir dyrt. Det är därför det så gott som alltid är billigare i längden att köpa ett bra grovfoder.

Mvh

Tora

Nu har jag läst lite i boken o försökt förstå,men det går tusan inte.
Jag är nog väldigt trög:p:angel:

Han får nu 9 kg,skulle jag byta ut 4 kg av det? Låter väldigt mkt,lr har jag missuppfattat?

Nu beror det hela lite på vad man vill med sin foderstat.

Mitt huvudmål är något att äta så gott som hela tiden. Dvs jag fodrar gärna med halm. Anledningen till det är att de har lite att pula med hela tiden men de äter det bara när de absolut måste och inte har något annat (i alla fall är inte mina hästar så jätteförtjusta i halm och äter det bara om de absolut "måste").

Problemet med halm är att det är inga proteiner utan bara lite energi. För att inte riskera en fet häst utan muskler så måste jag ha ett grovfoder med höga värden så att jag fort kommer upp i proteinbehovet men fortfarande har minus på energin. Det är där halmen kommer in. Jag kan då ge några kakor halm och fortfarande hamna på minus i energin (vilket förhoppningsvis leder till en smalare häst så småningom).

Unghästen som däremot är svår att hålla i hull där är det bara att vräka på med så mycket hö hon orkar äta och fylla på med kraftfoder tills hullet blir bra.

Har man då låga värden som du har så måste man begränsa hömängden för annars så sticker energin iväg innan du är uppe i rätt nivå av proteiner = fet häst.

Har man då en häst som man vill banta (som jag har) så är det ju klart fördelaktigt att ligga på minus när det kommer till energin. För att få upp värdena på höt så måste du kompensera med proteinrikt kraftfoder. Problemet är som sagt att du bara kan ge hästen begränsat med hö pga de låga värdena = lite ättid.

Om man då byter ut en del av höt mot ett lucern (som oftast har smbr på 110-150) så kommer du fort upp i proteinet men har fortfarande minus på energin. Denna minus kan du nu fylla upp lite med halm som skapar lång ättid samtidigt som du fortfarande ligger på energiminus = hästen går ner i vikt.

Mvh

Tora

Hur kommer det sig att energin springer iväg om man ger mkt hö men inte proteinet?

Och så måste jag säga tack till dig igen för att du förklarar så bra!:):bow:

Skönt att du förstår någonting i alla fall. Ibland är det så svårt att förklara i skrift.

Att energin springer iväg men inte proteinet beror på de värdena du har på höt.

Du hade väl 29 i smbr och 6,9 i mj (eller något liknade)? Kvoten på det blir ca 4. Det betyder att för varje Mj du ger så ger du också 4 smbr. Problemet är att för att en häst skall vara bra i muskler och hull så krävs oftast en kvot på minst 6 (detta är medelvärde och kan skilja mellan hästar, de flesta brukar bli finare på en lite högre kvot).

Detta betyder att om du skall fylla på proteinbehovet så måste du ge hästen ett överskott på energi innan hästen kommer upp i sitt proteinbehov. Det är därför du måste begränsa mängden hö och fylla upp med antingen lucern eller kraftfoder.

Har man då kanske ett hö med en kvot på 7 eller kanske högre så betyder det att du ger 7smbr för varje Mj. Detta i sin tur leder till att du kommer upp i proteinbehovet snabbare än vad du kommer upp i energibehovet. Detta är mycket lättare att hantera, speciellt om du har en häst som behöver banta. Du fyller bara på med lite halm som har lite Mj. Det skapar mycket att äta men fortfarande så får du ett underskott av energi = hästen tappar vikt.

Mvh

Tora

Du säger att för varje MJ man ger så är det oxå 4 smrp.
Är det /kg lr vad är det?
Dum fråga..I know:o

Men som jag som ger dynavena oxå,har den någon inverkan på det här?

Om man inte förstår så finns det inga dumma frågor.

Ja det stämmer det är per kg foder.

Jag har för mig att "din" dynavena hade smbr 104. Det är för lite för att kompensera de låga värdena utan att begränsa hömängden för mycket.

Då är Krafft Protein (smbr 330) eller soja (smbr runt 400 tror jag) ett bättre allternativ. Fördelen är att du bara behöver ge lite utav detta då smbr är så pass hög (bra för fånghästar).

Men som sagt ett till alternativ är att byta ut tex 4-5 kg hö mot lucern och ge halm. Kanske slipper du då ge kraftfoder överhuvudtaget. Du får ta och räkna lite på det så ser du vad som händer med energi och protienet beroende på hur du ändrar förhållandena.

Jag tror att det finns en bra demoversion på www.fatima.se. Jag har det programmet hemma och det är väldigt pedagogiskt då man får en bra bild av hur de olika fodersorterna påverkar näringsinnehållet i foderstaten.

Mvh

Tora

Så protein,soja lr lusern kan jag använda.
Jag kollar Fatima,tack för tipset!

jag skrev ungefär 2 kg, eftersom det varierar på torrsubstansen. Tycker personligen att 10 kg hösilage till min häst på 500 kg med ts på 68 skulle vara väldigt lite. Eftersom han får typ 4 kg hösilage per 100 kg häst (iaf när han inte går på gräs). Men finns ju ofta en motvilja mot mkt grovfoder :crazy: hästen kan ju bli fet :grin:

Eftersom jag har lusern hemma så får jag börja använda mig av dt först. Jag har fortfarande inte lyckats räkna ut någonting och fatima förstod jag inte,hade iof inte så mkt tid så får sätta mig någondag o kolla ordentligt. Jag blir helt snurrig av alla kvoter hit o dit och vad behovet är. Får inte fram det! Måste vara trögast av alla:p
Men lite sådär på rak arm,10 kg och 2-3 kg lusern,är det helt galet? *gissar vilt*

fångponnyn vet jag inte än vad jag ska ge,det ska inte vara någon fara med att ge krafft protein lr?
En undring bara,man har ju hört att det bästa för fånghästar är tex fjolårets hö eller näringsfattigt. Varför är inte mitt bra då?

Jag lånar tråden eftersom jag också vill ha hjälp med höanalys.
Har en analys från svenskmjölk, för kor alltså. 10,8 MJ/kg TS och 108 g råprotein/kg TS, vad blir dessa värden för häst?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 427
Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka