hjälp med höanalys

Sv: hjälp med höanalys

Det beror ju på om man har tillgång till halm det... och det är inte alla som har (utrymmeskrävande bland annat)

Nej det skulle väl vara det skälet till att man inte vill ha lite högre värden. Men det är generellt mer pyssel med lägre värden då det inte bara går att öka på högivan hur som helst.

Problemet brukar dock bli att man kanske inte kan fodra med så mycket grovfoder som man skulle vilja om man har lägre värden. Håller sig kvoten på över 5 i alla fall så brukar "normalhästen" i alla fall klara av det utan alltför mycket pysslande. Har man en häst som är det minsta krävande så blir det oftast dyrt att ha lite lägre värden.

Mvh

Tora

Så står det iaf. Så då är det väl /kg foder
Det är per kg foder enligt deras hemsida

DYNAVENA ACTIV'50
Ett kompletteringsfoder till hö och spannmål. Har högt energivärde, MJ 13. Vid normalgiva ges 50% Activ'50 och 50% havre, och då är alla vitamin- och mineralbehov tillgodosedda. Bör ej tillsättas några andra tillskotts- foder då risken för överdosering är stor.

Exempel på giva till halvblod, vikt ca 500 kg, i medel- arbete: 1.5 kg ACTIV'50+ 1,5 kg + havre + hö. Travare i intensivt arbete, 450 kg: 2,5 kg ACTIV'50 + 2,5 kg havre+ hö. Ponny i medelarbete: 1 kg ACTIV' 50 + 1 kg havre + hö.

Innehåll per kg foder:
Energi 14,3 MJ.
Råprotein (smältb): 104 g.
1 lit = 500 g

Men jag hoppas att du inte går efter deras rekommendationer när det gäller mängd... jag tänker på "Ponny i medelarbete: 1 kg ACTIV' 50 + 1 kg havre + hö. " Helt vansinnigt:eek::eek::eek: Räkna ALLTID!!! grovfoder så att det täcker för underhåll och om möjligt träning. Lägg till det som fattas (av mineraler, energi och/eller protein) så att kvoter och mängd blir lagom. Så verkar de inte ha tänkt inom det här foderföretaget.

Nej det skulle väl vara det skälet till att man inte vill ha lite högre värden. Men det är generellt mer pyssel med lägre värden då det inte bara går att öka på högivan hur som helst.

Problemet brukar dock bli att man kanske inte kan fodra med så mycket grovfoder som man skulle vilja om man har lägre värden. Håller sig kvoten på över 5 i alla fall så brukar "normalhästen" i alla fall klara av det utan alltför mycket pysslande. Har man en häst som är det minsta krävande så blir det oftast dyrt att ha lite lägre värden.

Mvh

Tora
Jo, fick man välja så skulle man väl ha lagom värden, men som jag tänker nu i det här fallet är att Lalle fått hem analysen på det grovfoder h*n ska använda i vinter (ingen möjlighet att byta alltså) och då måste man ju gå efter det. Det är inte många av oss som har möjlighet att byta grovfoder om det har lite sämre värden. Om det skulle vara hygieniskt dåligt är det ju en annan sak.

Tyvärr så tycker jag att det är ganska så vanligt med liknade rekommendationer. Det är många gånger det står att 2-3 kg av detta kraftfodret täcker hästens dagliga behov. Dessutom är det frågan om givor till normalhästen och inga tävlingshästar. Det kanske är en rest som lever kvar sen man alltid skulle ge hästen kraftfoder (bortsett från att företaget vill tjäna pengar)?

Mvh

Tora

Då är jag blind..har inte sett det:angel:
Men tack för hjälpen!
Vad är det som är så tokigt i deras rekommendationer btw?

Jo, fick man välja så skulle man väl ha lagom värden, men som jag tänker nu i det här fallet är att Lalle fått hem analysen på det grovfoder h*n ska använda i vinter (ingen möjlighet att byta alltså) och då måste man ju gå efter det. Det är inte många av oss som har möjlighet att byta grovfoder om det har lite sämre värden. Om det skulle vara hygieniskt dåligt är det ju en annan sak.

Om jag får välja så vill jag ha höga värden. Perfekt för unghästen som kan få fri tillgång och eventuellt lite olja och betfor och perfekt för tjockegamlingen som kan få sitt proteinbehov snabbt tillgodosett men ändå få mycket grovfoder genom att få mycket halm.

Är din häst en unghäst? För är den det så kommer det att bli en mycket dyr vinter om inte din häst är en ovanligt lättfödd unghäst.

Har du en häst som har normala behov så kanske det räcker att bara komplettera med lucern i någon form allternativ Krafft protein eller soja (jag föredrar dock lucern då det är ett grovfoder). Dock är ditt grovfoder inte ett lämpligt foder att ha fri tillgång på.

Mvh

Tora

Tyvärr så tycker jag att det är ganska så vanligt med liknade rekommendationer. Det är många gånger det står att 2-3 kg av detta kraftfodret täcker hästens dagliga behov. Dessutom är det frågan om givor till normalhästen och inga tävlingshästar. Det kanske är en rest som lever kvar sen man alltid skulle ge hästen kraftfoder (bortsett från att företaget vill tjäna pengar)?

Mvh

Tora
Ja, fullständigt absurt:eek: Min ponny fick inte mer en 0,5 liter (observera liter, inte kg) när han var i tävlingskondition för sådär 20 år sedan. Jag visste inget om foder alls då utan det var stallägaren (galopptränare som annars brukar vara rätt förtjusta i mycket kraftfoder) som fixade foderstaten då. Grovfoder hade han i stort sett fri tillgång till och gick ute dygnet runt året runt. Den hästen skulle vara fullständigt oridbar på 2 kg kraftfoder. För att inte tala om hur fet han skulle ha blivit:rofl:

Jag har en dressyrhäst(dock under igångsättning efter skada)
och en fångponny. Ponnyn bantar just nu. Hur är höet för han? Måste han oxå få xtra proteiner?

Ja han behöver tillskott av proteiner. Du får hitta ett tillägsfoder som har lågt i energin och högt i protein. Se till att det är skonsamt för magen (bara så att du inte vräker på med 2 kg havre).

För din fångponny så hade det varit bättre med höga värden och sedan halm till det. Men du kan ju alltid byta ut en del av grovfodergivan mot lucern. Kanske du inte alls behöver komplettera med kraftfoder då.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Då är jag blind..har inte sett det:angel:
Men tack för hjälpen!
Vad är det som är så tokigt i deras rekommendationer btw?

Helt galna mängder kraftfoder är vad som är fel. Tydligen är ditt foder för det första ett tillskottsfoder som ska blandas med spannmål ( vet inte varför riktigt) 50/50. Sedan säger de t ex. 1kg havre + 1 kg av deras foder till ponny (säger inte storlek på ponny heller, kan vara shettis, kan vara maxad d-ponny) sedan när man gett denna mängd kraftfoder (alltså 2 kg totalt) så läggar man till hö. Jag blir så arg på den här typen av rekommendationer. De allr flesta vuxna hästar (säger det för att hålla Tora lugn;)) Kan få i stort sett hela sitt behov tillgodosett genom grovfoder (okej, med normala värden;)).

ursäkta dum fråga,men om jag alltså ger fångisen ett tillskott så kan jag ge han mer ensilage,men inte annars? Förstår du? Jag förstår knappt mig själv:angel:

Han får halm redan nu

Risken är att han bara blir fetare om du ger honom halm tillsammans med det grovfodret.

Nu skall jag iväg på ett möte. Får förklara lite mer utförligt i morgon. Kanske någon annan som hinner före.

Mvh

Tora

Helt galna mängder kraftfoder är vad som är fel. Tydligen är ditt foder för det första ett tillskottsfoder som ska blandas med spannmål ( vet inte varför riktigt) 50/50. Sedan säger de t ex. 1kg havre + 1 kg av deras foder till ponny (säger inte storlek på ponny heller, kan vara shettis, kan vara maxad d-ponny) sedan när man gett denna mängd kraftfoder (alltså 2 kg totalt) så läggar man till hö. Jag blir så arg på den här typen av rekommendationer. De allr flesta vuxna hästar (säger det för att hålla Tora lugn;)) Kan få i stort sett hela sitt behov tillgodosett genom grovfoder (okej, med normala värden;)).

Men jag anser också att de flesta hästar kan få sitt behov tillgodosett med grovfoder. Man måste bara lägga lite energi på att hitta ett grovfoder som passar just ens häst.

Mvh

Tora

Det som är om du har en stor häst på 500 kg så behöver den ungefär 2kg hösilage per 100 kg häst, så skulle ge den minst 10 kg då och borde då ha energi behovet täckt nästan men har ungefär bara hälften av proteinbehovet.
Kan ta min häst som ett exempel han är ett varmblod på 500 kg har räknat att hans behov var 70 MJ och 430

hade ett hösilage med ts på 68% och MJ 6,2 och SmRp 42g skulle alltså då kunna få hans behov (iaf MJ och SmRp) behoven täckta på det genom att ge 11 kg. Men nu var det så att han gick på fri tillgång i hagen och åt minst 11 kg där + att han fick typ 8-10 kg på kvällen för att han hade antagligen proteinbrist (fick även proteinfoder) och då när han reds var han i bra hull. Så man får tänka på att mallarna inte stämmer på alla hästar, utan en del behöver mer. Tkr sjävl att 10 kg hösialge är lite till en stor häst och har svårt att tro att tuggbehovet blir uppfylt på det om du inte fodrar väldigt lite och typ var 5:e timme (på vintern).
Så om jag var du skulle jag föröska ge så mkt grovfoder du kan och sedan kompletera med ett protein foder, krafft protein innehåller tex 330 g SmRp /kg och kanske har 10 MJ eller nått sånt. soja finns ju oxå ligger nog ännu högre i proteinet.

Det är mycket lurigt att skriva att en häst på 500 kg behöver 2 kg hösilage per 100 kg häst. Hur mycket en häst skall ha beror helt på hur torrt hösilaget är.

Det är skillnad om det är en TS på 50% eller 75%.

Mvh

Tora

jaså? Varför?

Okej,tack för hjälpen så länge!

Då skall vi se om jag kan förklara det på ett enkelt sätt. Om jag inte lyckas så tappa inte modet, det är enkelt. Det är snarare min förklaring som krånglar till det i onödan.

Förhållandet mellan Smbr och Mj skall ligga runt 6 (helst mer mot 7 än mot 5). Dvs du delar Smbr med Mj. Om man tar ditt grovfoder så blir det 29smbr/6,9Mj=4,2 (dvs på tok för lågt igentligen). Ditt hö får trots allt en hyffsad kvot pga att energin är så pass låg som den är.

Smbr (smältbart råprotein) varier väldigt mycket beroende på när skörden är tagen, vilka grässorter som används, jordmån, gödsling osv. Kan vara allt från i princip inget till över 100 Smbr

Mj (energin) brukar inte variera så mycket. Oftast så ligger den i skalan 6,5 - 8,5.

Mitt grovfoder förra året hade en Smbr på 50 och Mj på 7. Dvs kvoten låg på 7 (för mig bra värden). Har även haft grovfoder där Smbr har legat på 90 dvs helt i klass med Krafft 90.

Väldigt enkelt kan man säga att Smbr bygger muskler och Mj bygger hull. Så har man för mycket Mj och för lite Smbr så får man en häst som är fet men saknar helt överlinje.

Får man ett överskott av proteiner så är det inte skadligt (mer än att hästen kissar mycket) om överksottet kommer från grovfodret. Viss del av proteinöverskottet blir också fett men den proceduren är krånligare än Mj till fett.

Halm har i princip ingen Smbr alls men ca 5 Mj (är så pass likartat att man kan räkna på det som en form av standardvärde). Om man då ger din häst av ditt grovfoder och halm så kommer du att sänka kvoten Smbr/Mj ytterliggare. Dvs du får en fetare häst men mindre muskler.

Har man en kvot på 7 så spelar det ingen roll hur mycket eller lite hö man ger. Kvoten kommer alltid att bli rätt. Man behöver inte lägga till något för att hålla den över 6.

Så fort du ökar på ditt hö så måste du öka på med någon form av proetinkoncentrat för att hålla uppe kvoten.

Vill man banta en häst så ger man det tillräckligt för att täcka behovet av Smbr (annars har den inget att bygga muskler utav) men ligger minus på Mj.

Har man ett grovfoder med högt Smbr så kan man ge av det tills man kommer upp i rätt mängd Smbr. Men man har dock fortfarande ett minus på Mj. Rättar man inte till det så kommer hästen att så småningom tappa vikt. Det är då halmen kommer in. Då tillför man energi men inget protein. Fördelen med halmen är att hästar oftast inte är så jätteförtjusta i det men det ger dom lång tid att ha något att pula med.

Sen får man dock inte glömma att hästar är individer. Kvoten 6 är vad man utgår från och sen får man pröva sig fram till vad som passar den egna hästen. Vissa hästar klarar sig utmärkt på en låg kvot medan andra faller ur om kvoten blir lägre än 7.

Alla dessa siffror och liknade jag har angett är inte mina egna påfund utan du kan hitta dom i böcker skrivna av bla Christina Planck. Hon har skrivit en hel del om hästars närigsbehov. Det är oftast lättlästa böcker och hon sysslar med seriös forskning.

Hoppas jag lyckats förklara något i alla fall.

Mvh

Tora

:bow: Jag förstår precis,tack!

Om vi nu tar ponnyn som bantar,hur vet man vad behovet av smrp är? Hur mkt ensilage behöver han ha? Inget halm alls alltså?

Har lite bråttom iväg nu.fler frågor kommer;)

Det finns ju tabeller att utgå från som baserar på medelvärde. Man utgår från dessa och provar sig framåt till en nivå som passar ens häst. Efter det så vet man ju direkt vilken nivå man skall lägga sig på.

Min yngsta häst ligger tex högt upp på alla skalor medan gamlingen är en typisk tabellhäst.

Gå in på tex hippocampus eller SLU´s hemsida och titta där. Alternativ gå till biblioteket och låna Christinas Plancks bok Hästens näringslära (tror jag den hette, eller något liknade i alla fall). Det bästa är dock att ha den hemma hela tiden. Brukar alltid slå lite i den då och då.

Jag tror inte att halm och ditt grovfoder är en bra kombination. Men vad du skulle kunna göra är att byta ut en del av ditt grovfoder mot lucern och sen kanske kunna ha halm till det (för att förlänga ättiden så mycket som möjligt).

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 427
Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat

Tillbaka