Sv: hjälp med höanalys
jaså? Varför?
Okej,tack för hjälpen så länge!
Då skall vi se om jag kan förklara det på ett enkelt sätt. Om jag inte lyckas så tappa inte modet, det är enkelt. Det är snarare min förklaring som krånglar till det i onödan.
Förhållandet mellan Smbr och Mj skall ligga runt 6 (helst mer mot 7 än mot 5). Dvs du delar Smbr med Mj. Om man tar ditt grovfoder så blir det 29smbr/6,9Mj=4,2 (dvs på tok för lågt igentligen). Ditt hö får trots allt en hyffsad kvot pga att energin är så pass låg som den är.
Smbr (smältbart råprotein) varier väldigt mycket beroende på när skörden är tagen, vilka grässorter som används, jordmån, gödsling osv. Kan vara allt från i princip inget till över 100 Smbr
Mj (energin) brukar inte variera så mycket. Oftast så ligger den i skalan 6,5 - 8,5.
Mitt grovfoder förra året hade en Smbr på 50 och Mj på 7. Dvs kvoten låg på 7 (för mig bra värden). Har även haft grovfoder där Smbr har legat på 90 dvs helt i klass med Krafft 90.
Väldigt enkelt kan man säga att Smbr bygger muskler och Mj bygger hull. Så har man för mycket Mj och för lite Smbr så får man en häst som är fet men saknar helt överlinje.
Får man ett överskott av proteiner så är det inte skadligt (mer än att hästen kissar mycket) om överksottet kommer från grovfodret. Viss del av proteinöverskottet blir också fett men den proceduren är krånligare än Mj till fett.
Halm har i princip ingen Smbr alls men ca 5 Mj (är så pass likartat att man kan räkna på det som en form av standardvärde). Om man då ger din häst av ditt grovfoder och halm så kommer du att sänka kvoten Smbr/Mj ytterliggare. Dvs du får en fetare häst men mindre muskler.
Har man en kvot på 7 så spelar det ingen roll hur mycket eller lite hö man ger. Kvoten kommer alltid att bli rätt. Man behöver inte lägga till något för att hålla den över 6.
Så fort du ökar på ditt hö så måste du öka på med någon form av proetinkoncentrat för att hålla uppe kvoten.
Vill man banta en häst så ger man det tillräckligt för att täcka behovet av Smbr (annars har den inget att bygga muskler utav) men ligger minus på Mj.
Har man ett grovfoder med högt Smbr så kan man ge av det tills man kommer upp i rätt mängd Smbr. Men man har dock fortfarande ett minus på Mj. Rättar man inte till det så kommer hästen att så småningom tappa vikt. Det är då halmen kommer in. Då tillför man energi men inget protein. Fördelen med halmen är att hästar oftast inte är så jätteförtjusta i det men det ger dom lång tid att ha något att pula med.
Sen får man dock inte glömma att hästar är individer. Kvoten 6 är vad man utgår från och sen får man pröva sig fram till vad som passar den egna hästen. Vissa hästar klarar sig utmärkt på en låg kvot medan andra faller ur om kvoten blir lägre än 7.
Alla dessa siffror och liknade jag har angett är inte mina egna påfund utan du kan hitta dom i böcker skrivna av bla Christina Planck. Hon har skrivit en hel del om hästars närigsbehov. Det är oftast lättlästa böcker och hon sysslar med seriös forskning.
Hoppas jag lyckats förklara något i alla fall.
Mvh
Tora