hjälp med höanalys

Lalle

Trådstartare
Min analys på ensilaget,hur ser det ut? Jag är jättedålig på sånt här:cool:

TS 65
smrp 29
MJ 6.9
Ca 2.3
P 1.1
Mg 1.2
K 8.9

Sv: hjälp med höanalys

glömde..sorry!

/kg foder

TS 65 Helt okej
smrp 29 Lågt (man brukar vilja ligga på 40-60 ca)
MJ 6.9 Lågt ( man brukar vilja ligga någonstans mellan 7,5 och 8,5)
Ca 2.3 Okej
P 1.1 Okej
Mg 1.2 Minns inte normalvärdena men tror okej
K 8.9 Minns inte normalvärdena alls

Du kommer att få pula en del med kraftfoder för att få till en bra foderstat på detta. En fördel är dock att du inte behöver snåla med grovfoder. Hästen kommer inte bli för tjock av det i alla fall. Du får jobba med att få upp proteinet med hjälp av ett proteinfodermedel. Lite fosfor för att få ner Ca/p-kvoten. Gå in på Hippoc***pus foderstatsprogram och knappa in dina värden där. Då får du i alla fall en vägledning för hur du ska få till foderstaten.:idea:

Beroende på hur stor din häst är så borde du nästan bara behöva ge ågot kraftfoder för att kompletera upp proteinet. Med de värderna kan du ju ge mkt grovfoder :)

Hur är det med alla kvoter?
Ca/p
Ca/mg
Hittade en gammal tråd om Ca/Mg-kvoten
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=469626

Ca/P ska ligga mellan 1-1,8 ungefär, din ligger på strax över 2. Ingen fara på taket dock (tänkte lite matematiskt fel i förra inlägget;)) Att den ligger på 2 är inte hela världen.

Mj/smrp-kvoten är dock väldigt låg så ett proteintillskott måste till för att få upp den. Ligger på ca 4 nu och bör vara över 6.

Senast ändrad:

*kanpplån*
Beroende på lite vilken häst man har så kommer man att få begränsa grovfodret just för att kvoten är så pass låg.

Det är svårt att tillföra proteiner utan att tillföra energi (detta gör att du måste begränsa grovfodret då du har energi så det räcker men saknar protein). Så fort du ökar på grovfodret så är du också tvungen att öka på proteinfodret.

Jag skulle vilja säga att detta grovfodret är sådär. Har du unghäst eller en häst som kräver mycket för att inte falla ur så är risken stor att det kommer bli väldigt jobbigt. Har du unghäst så är det bästa att byta grovfoder till ett med högre värden.

Mvh

Tora

Om inte ca/mg kvoten ska understiga 2.7 så måste ju mitt vara katastrof. Eller har jag räknat helt galet?

Ditt hösilage har ju lite låga värde, vi kan ju byta för min 1a skörd ligger på över 100 gram smbrp per kg TS. För kraftigt för min hästar så jag ska sälja det. 2a skörden ligger även det högt över 80 gram per kg TS. Nästan bättre med lite sämre värde för det är ganska lätt att få rätt protein med t.ex. lucern pellets.

Senast ändrad av en moderator:

Proteintillskott alltså? Vad skulle det kunna vara?
Kanske ska säga att den ena av hästarna äter ett kraftfoder med 104 smrp och 13 MJ(medelvärde i %) Vet inte hur man kan omvandla det till /kg

Kanske ska säga att den ena av hästarna äter ett kraftfoder med 104 smrp och 13 MJ(medelvärde i %) Vet inte hur man kan omvandla det till /kg
De siffrorna ser ut att vara per kilo foder. Annars, protein får du från t ex. Lucern eller soja.

det är kilo/foder alltså? Varför står det medelvärde i % då?
Förvirrad:angel:

Ditt hösilage har ju lite låga värde, vi kan ju byta för min 1a skörd ligger på över 100 gram smbrp per kg TS. För kraftigt för min hästar så jag ska sälja det. 2a skörden ligger även det högt över 80 gram per kg TS. Nästan bättre med lite sämre värde för det är ganska lätt att få rätt protein med t.ex. lucern pellets.

Snarare är det väl lättare med lite högre värden då kan man ge dom mycket grovfoder. Det är ju bara att fodra upp till proteinbehovet med höt och sedan ge halm.

Mvh

Tora

Snarare är det väl lättare med lite högre värden då kan man ge dom mycket grovfoder. Det är ju bara att fodra upp till proteinbehovet med höt och sedan ge halm.

Mvh

Tora
Det beror ju på om man har tillgång till halm det... och det är inte alla som har (utrymmeskrävande bland annat)

Medelvärde i procent kan det nog knappast vara. Ett foder kan inte innehålla 104% smrp, det är matematiskt orimligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 427
Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka