Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min analys på ensilaget,hur ser det ut? Jag är jättedålig på sånt här
TS 65
smrp 29
MJ 6.9
Ca 2.3
P 1.1
Mg 1.2
K 8.9
glömde..sorry!
/kg foder
Hittade en gammal tråd om Ca/Mg-kvotenHur är det med alla kvoter?
Ca/p
Ca/mg
De siffrorna ser ut att vara per kilo foder. Annars, protein får du från t ex. Lucern eller soja.Proteintillskott alltså? Vad skulle det kunna vara?
Kanske ska säga att den ena av hästarna äter ett kraftfoder med 104 smrp och 13 MJ(medelvärde i %) Vet inte hur man kan omvandla det till /kg
Ditt hösilage har ju lite låga värde, vi kan ju byta för min 1a skörd ligger på över 100 gram smbrp per kg TS. För kraftigt för min hästar så jag ska sälja det. 2a skörden ligger även det högt över 80 gram per kg TS. Nästan bättre med lite sämre värde för det är ganska lätt att få rätt protein med t.ex. lucern pellets.
Ja, blev det jag med faktiskt. Vilket foder är det? Jag kan kanske jaga rätt på näringsvärdena och se hur det ärdet är kilo/foder alltså? Varför står det medelvärde i % då?
Förvirrad
Det beror ju på om man har tillgång till halm det... och det är inte alla som har (utrymmeskrävande bland annat)Snarare är det väl lättare med lite högre värden då kan man ge dom mycket grovfoder. Det är ju bara att fodra upp till proteinbehovet med höt och sedan ge halm.
Mvh
Tora
Proteintillskott alltså? Vad skulle det kunna vara?
Kanske ska säga att den ena av hästarna äter ett kraftfoder med 104 smrp och 13 MJ(medelvärde i %) Vet inte hur man kan omvandla det till /kg
För att inte säga omöjligtMedelvärde i procent kan det nog knappast vara. Ett foder kan inte innehålla 104% smrp, det är matematiskt orimligt.