hjälp med hingst...

Sv: hjälp med hingst...

oki.. så avelsindex som stå där ha inget med att man inte ska avla på dom ..???

som med denise sufflör så vet jag om varför hennes avkommor inte ha sprungit så mycket...

Nobil Beauty har inga egna meriter värd namnet men samtliga hennes startande avkommor har vunnit lopp och en av dem tjänade nästan 3 miljoner kronor. Bara det gör att ev avkomma efter det stoet borde vara säljbart.
Mormor Gunnel Quick lämnade inga stjärnor med ändå flera dugliga hästar. Själv tog hon 9 segrar på 24 starter och tjänade drygt 200 000 kr (på 80-talet).
Mormorsmormor Virana var ett riktigt bra avelssto och även bra som tävlingshäst. Hennes döttrar har lämnat många bra tävlingshästar i flera generationer.
Här har du ett sto med riktigt fin moderlinje.

Seminerar du detta sto med en hygglig hingst så kan du få en fin häst som även är säljbar. Jag tycker hon är väl värd att avla vidare på (trots Napoletano som var mer snygg att se på än en riktig hit i avelsboxen).

oki.. så avelsindex som stå där ha inget med att man inte ska avla på dom ..???

Avelsindex är inget som säger om man ska avla eller inte. Det kan man mer se som ett riktvärde av vad som förväntas utifrån hästens meriter och härstamning.

oki.. då e jag med ...

vad ska man ta för hingst på Nobil i så¨fall tycker ni om nu jag köper henne ...

just det här med avelsindex o stolinjer det blir lite problematiskt om man har en importerad häst då har den inget avelsindex. Mitt stos mor har sprungit in 18,923 Euro under 80-talet vunnit 10ggr räknas det som bra dålig osv ursäkta om jag lägger mig i på mågon annans tråd tyckte det var onödigt att starta en ny.

oj, så du har funderat på att köpa Nobil...
jaja, jag har sett fyra av hennes avkommor. Papa Qui är ju bara för fin:love: han kvalade in igår på 17,0 och såg superfin ut! Rambo Qui är en jättetrevlig liten häst.. dock inte med någon värst kapacitet. Även Ultra Qui är en helt okej häst. var väl ett större löfte som liten, dock tycker jag alla är små. även Victory Qui.. fin häst det också.

Ultra Qui är ju efter Zerberus.. men jag tror inte det skulle vara helt fel att betäcka med honom igen faktist.
hon har ju de två senaste åren fått två föl efter Lindy Lane hos Gigant Neos uppfödare.. kan bli spännande.

just det här med avelsindex o stolinjer det blir lite problematiskt om man har en importerad häst då har den inget avelsindex. Mitt stos mor har sprungit in 18,923 Euro under 80-talet vunnit 10ggr räknas det som bra dålig osv ursäkta om jag lägger mig i på mågon annans tråd tyckte det var onödigt att starta en ny.

När jag bedömer en hästs härstamning så ser jag inte enbart till den enskilda individens tävlingsresultat. Nästan alla hästar kan ju lämna någon bra avkomma om turen är framme och avkomman får de rätta förutsättningarna. Jag vill se flera avkommor från samma sto som tävlat på ett bra sätt och det helst i flera generationer. En enskild individ som tävlat bra men kommer ur ett dåligt möderne tycker jag inte har i aveln att göra. Även om det ibland kommer en lyckträff.

Din fråga om ditt stos mamma var bra eller dålig (som tävlingshäst antar jag att du menar) är lite svår att svara på. Knappt 200 000 kr på 80-talet är hyfsat bra. Sedan beror det ju på i vilket land hästen tävlat i, det kan skilja mycket i prispengar mellan olika länder. Hur många starter osv. Tog hon 10 segrar på 15 starter eller tog hon 10 segrar på 150 starter.... Viss skillnad.

oj, så du har funderat på att köpa Nobil...
jaja, jag har sett fyra av hennes avkommor. Papa Qui är ju bara för fin:love: han kvalade in igår på 17,0 och såg superfin ut! Rambo Qui är en jättetrevlig liten häst.. dock inte med någon värst kapacitet. Även Ultra Qui är en helt okej häst. var väl ett större löfte som liten, dock tycker jag alla är små. även Victory Qui.. fin häst det också.

Ultra Qui är ju efter Zerberus.. men jag tror inte det skulle vara helt fel att betäcka med honom igen faktist.
hon har ju de två senaste åren fått två föl efter Lindy Lane hos Gigant Neos uppfödare.. kan bli spännande.

ja det ha jag , men än så länge är det bara funderinga , hade tillfället att köpa henne innan men tog denise sufflör i stället...

hennes avkommor känner jag väl , ha jobbat på stuteriet som dom är uppfödda på i många år innan de gick i konkurs....

ha papa kvalat , han ha väl varit borta från banan i två år nu????

jaha.. har du jobbat hos hans och fredrik?

jo Papa kvalade igår med Jörgen Sjunneson i sulkyn...

Jag tror knappast att Lines syftade på vilken storlek Camino lämnar på sina avkommor. Det är väl mer frågan om att avkommorna inte har presterat så mycket. Nu har han lämnat några hyfsade hästar i Sverige, men med tanke på att priset i Frankrike endast är 1000 Euro så får man nog konstatera att det inte är någon höjdarhingst (dvs ingen man gärna skulle skicka ner sin märr till i Frankrike för att betäcka med). Han har inte lämnat mycket att hurra för i Frankrike i alla fall.

PS. Det är ingen nackdel med stora föl...

Mormor Gunnel Quick lämnade inga stjärnor med ändå flera dugliga hästar. Själv tog hon 9 segrar på 24 starter och tjänade drygt 200 000 kr (på 80-talet).

Jobbade extra i ett stall där en av Gunnel's avkommor, Immigrant Song, stod en period. En stor, tunn, hetsig & stressad häst. Uppträdde mkt nervöst & var rent utav kokko i skallen mestadels.

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
287
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
4 924
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30