hjälp med hingst...

zazza girl

Trådstartare
behöver lite hjälp med att hitta hingst till två ston som kanske ska betäckas , så nu vill jag gärna ha lite tips på hingstar till dessa ston ....

sto 1: E: U.S.Flying Scot UE: Jamie

sto 2: E: Cornstalk UE: Ron B.Hanover

så kom med tips vad man kan ha för hingstar till dessa ston ....

tacksam för tips snabbt .....:D:D:D

Sv: hjälp med hingst...

Ja först och främst vad ska du ha avkommorna till?

Inget av stona har något avelsvärde om man ser till markanden så ska du sälja - betäck inte, anser jag, det kostar mer än det smakar. Ska du ha dem själv, så betäck, men betänk att de har båda väldigt gammal stam så ta något nytt och fräscht i så fall. Travaveln går så fort framåt att det är svårt för många (inte alla) av de här äldre hingstarna att hänga med. Den med Jamie som morfader hittade jag inte på STC, vad har den gjort?

Om du ska sälja avkommorna, så är det inte mycket idé att betäcka faktiskt. Stammen på märrarna är väldigt gammal och inte speciellt bra alls.

Men om du ska betäcka, så vore det bra att veta vilken prisklass du hade tänkt dig. För annars kan man ju rekommendera hur dyrt som helst. Varenne till exempel. Eller Viking Kronos.

Senast ändrad:

Knapp.

Andover Hall! då kan det ju bara bli bra!:D

Jag skulle inte heller betäcka om jag inte skulle ha avkomman själv av nostalgiska skäl.

Och då skulle jag inte ta fram TVÅ samma år för det skulle jag inte hinna med att utveckla parallellt med övriga sysselsättningar.

oki.. men nu e detså att betäcker inte jag så gör en annan de , så dom kommer bli betäckta i år...
pris på hingst är max 50 tusen per sto...

stona ha inte gjort något alls på banan , den ena e aldrig körd ,eftersom ägarna inte hade tid och råd just då att lämna iväg stoet , de andra ha häller inte gjort något , hon ha bara gått ett provlopp...

oki.. men nu e detså att betäcker inte jag så gör en annan de , så dom kommer bli betäckta i år...
pris på hingst är max 50 tusen per sto...

Låt någon annan göra det då och slänga bort sina pengar!

stona ha inte gjort något alls på banan , den ena e aldrig körd ,eftersom ägarna inte hade tid och råd just då att lämna iväg stoet , de andra ha häller inte gjort något , hon ha bara gått ett provlopp...

Ännu en anledning till att inte betäcka.

Men hur som helst - du har inte svarat på frågan om avkommorna ska behållas eller inte. Jag vidhåller fortfarande att det inte är någon idé att betäcka och tro att man ska kunna få betalt för en avkomma. Det finns så många travare vars mammor är mycket bättre stammade och som ÄNDÅ inte går att sälja för rimliga pengar. Marknaden är mättad med andra ord. Det är jättesvårt att få det att gå runt som uppfödare.

Tja, jag håller nog med föregående talare. Det KAN bli bra, men det är inte särskilt stor chans. Är det dina ston? Om du vill betäcka och det inte är dina egna, skulle jag leasa ett sto med vettig stam och vettiga meriter. Finns mängder sådana som de har ute i annonser. Är det dina egna, betäck om du vill, men ha klart för dig att en bra hingst inte uppväger ett dåligt sto, vilket det här är. Det spelar ingen roll om du betäcker med världens bästa hingst, jag har väldigt svårt att se att det blir en bra individ i alla fall. Idag är två bra föräldrar nästan en förutsättning, även om undantag finns givetvis. Däremot kan man konstatera att bra stam och meriter på både hingst och sto är vad marknaden kräver, om man ska sälja. Skulle du vilja sälja iväg en avkomma till dessa kommer du troligen att få skänka bort dem.

Då är det väldigt svårt för oss att ge dig råd vilka hingstar du ska använda. Rent blodsmässigt finns det väl ingen hingst som du kan ta på så gamla ston för att man ska kunna säga att det ska bli en lyckad kombination, att lägga 50.000 på en hingst på dessa ston är förmodligen att kasta bort pengarna. Men, det är dina pengar givetvis, jag skulle ta Starship Entrprice eller nåt i så fall. Nyare stam och en av de billigaste som finns på marknaden idag.

Det kan vara intressant att veta hur märrarna ser ut rent exteriört. Hur stora är de? Är de korrekta?

Tyvärr måste jag hålla med föregående talare och säga att jag inte hade betäckt dem (oavsett om jag hade tänkt behålla avkomman eller inte) om jag hade haft möjlighet. Detta beror framför allt på stammen och deras prestationer. U.S. Flying Scot blev kasserad 2001 och Cornstalk blev kasserad 2000. Märrarna har inte heller några egna prestationer vilket jag tycker att de i det här fallet borde ha haft för att vara värda att avla på (med tanke på att båda fäderna är kasserade). Nu vet jag ju inte hur märrarna ser ut eller så, men jag skulle ändå inte kosta på en betäckning på sådana märrar.

Är du säkert på att Jamie är morfar till den ena? Det finns nämligen ingen sådan avkomma i STC:s register och dessutom var Jamie född 1950, så det verkar väldigt gammalt för att vara morfar.

Har man råd med 50.000 kronor i hingstavgift, så råder jag att satsa på att använda de pengarna på en bättre stammad märr.

Är det dina egna märrar eller ska du låna dem? Om det inte är dina egna märrar, så var klok och använd dem inte i avel. Om du ändå vill avla, så använd någon hingst med hypermodernt blod (t ex Laddie, Up Front Larry, Quite Easy, Flirtin Man, Adams Hall, Dream Vacation).

Senast ändrad:

avkommorna kommer jag förmodligen behålla , i alla fall tills dom är inkörda och funka redigt med vagn...

såg nu att det va lite fel på sto 1:s stamtavla men mamman till henne va efter : Emir Bermon...

vad hittade du att Cornstalk va kastrerad?? de ända jag hittade är att han dog 2002..

vad hittade du att Cornstalk va kastrerad?? de ända jag hittade är att han dog 2002..

Inte kastrerad. Kasserad, det betyder att han betäckningstillstånd drogs in. Han fick alltså inte betäcka andrass ston pga för dålig förvärvning.

såg nu att det va lite fel på sto 1:s stamtavla men mamman till henne va efter : Emir Bermon...

Oj, till och med ännu sämre.
Nej, spara pengarna snälla du. Såna här ston vill vi inte ha i svensk travavel.
Viss skillnad vore det om stona kom från en exceptionellt bra moderlinje och hade egna meriter eller visat stor talang, då kan man acceptera en dålig far. Nu finns varken eller.
Jag vill inte vara elak men vill du absolut ha föl så som flera andra redan sagt - det finns många som har fint stammade ston som de gärna lånar ut eller säljer för en billig peng.

oki.. då e jag med , jo det ha ni nog rätt i , kan inte så mycket om trav stam ...

men domma stammarna då???
sto 1

E: Smokin Yankee
uE: Noble Rogue

detta stoet lever inte men e nyfiken fall hon hade bra stam som folk sa när jag hade henne , konie va en av dom som sa det...

sto 2

E: Napoletano
UE:Quick Pay

sista stoet ha jag planer på att köpa ....

Hingstarna var i dessa fall bättre men för att kunna bedöma om stona är värda att avla på bör man även veta hur moderlinjen ser ut. För mig är det viktigare att moderlinjen är bra än att stoet har en superpappa.

sto 1

E: Smokin Yankee
uE: Noble Rogue

Eftersom det bara finns ett sto med den kombinationen så var det inte så svårt att veta vilken häst det var. Moderlinjen på denna var klen och därmed inget att avla på.

Det andra stoet efter Napoletano kan jag inte uttala mig om. Det finns 23 hästar efter honom med Quick Pay som morfar. Quick Pay är iaf en plusvariant.

stona i detta fallet heter denise sufflör men hon lever inte längre , va bara nyfiken fall hon hade så bra stam som folk sa... den andra heter Nobil Beauty.. bägge två ha lämnat avkommor innan ....

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
287
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
4 924
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30