Sv: hjälp med hingst...
Tja, jag håller nog med föregående talare. Det KAN bli bra, men det är inte särskilt stor chans. Är det dina ston? Om du vill betäcka och det inte är dina egna, skulle jag leasa ett sto med vettig stam och vettiga meriter. Finns mängder sådana som de har ute i annonser. Är det dina egna, betäck om du vill, men ha klart för dig att en bra hingst inte uppväger ett dåligt sto, vilket det här är. Det spelar ingen roll om du betäcker med världens bästa hingst, jag har väldigt svårt att se att det blir en bra individ i alla fall. Idag är två bra föräldrar nästan en förutsättning, även om undantag finns givetvis. Däremot kan man konstatera att bra stam och meriter på både hingst och sto är vad marknaden kräver, om man ska sälja. Skulle du vilja sälja iväg en avkomma till dessa kommer du troligen att få skänka bort dem.
Då är det väldigt svårt för oss att ge dig råd vilka hingstar du ska använda. Rent blodsmässigt finns det väl ingen hingst som du kan ta på så gamla ston för att man ska kunna säga att det ska bli en lyckad kombination, att lägga 50.000 på en hingst på dessa ston är förmodligen att kasta bort pengarna. Men, det är dina pengar givetvis, jag skulle ta Starship Entrprice eller nåt i så fall. Nyare stam och en av de billigaste som finns på marknaden idag.