Hjälp med hästköp

S

satchmo

Har äntligen hittat drömhästen :love: och undrar hur man löser själva köpet om man skickar hästen med transportföretag? Jag bor i norrland och hästen i sthlm, så jag planerar att åka ner med tåg i veckan och provrida den. Om jag bestämmer mig för hästen så kommer den som sagt att åka med transportföretag, men hur löser man betalningen? Om den tex åker veckan efter? Hur har ni löst såna situationer? skriver man kontarket när men träffas, ska man lämna handpenning el vad? hur vet man att hästen lastas om man skickar pengarna, och framförallt att det är rätt häst :crazy:
Börjar redan bli nojjig :angel:
Så hur löser man på bästa sätt som blir bra för både säljare och köpare?

Tacksam för svar!

Sv: Hjälp med hästköp

Jag har tagit emot en häst med transport.
Men ja, jag visste väl inte att de va rätt häst ifrån början, men eftersom de va en travare o frysmörkningen på halsen stämde med de på passet så va de ju inte så svårt =).
Jag had enog lagt handpenning om du vill ha hästen, och sen får du och säljaren ha en öppen dialog om hur ni skall g öra för det är nog olika ifrån fall till fall.

Hoppas någon annan kan hjälpa dig lite mer än jag .
Lycka till =)

När jag har sålt hästar som ska leveras långt bort och ska åka med en transportör. Så har vi gjort allt pappersarbete klart innan med avtal, försäkringar m m. Sedan beroende på köparen har det gjorts på olika sätt med betalningen. Men ofta har hela hästen varit betald via banköverföring innan den har lastats.

*kl*

En bekant köpte häst på distans om man säger så. Hon var och titta på hästen och då lade hon lite handpenning. Sedan skickades avtal och grejer mellan dem så allt var klart. Samma dag som hästen skulle åka så förde hon över halva köpesumman innan hästen lastades. När hästen sedan kommit fram så förde hon över resten av köpe beloppet.

Tack för svaren, det är ju lite svårt att få en bra lösning. Men nu har jag lite mer tips =)
Har även börjat klura på om det inte kan vara enklast att ta med transport ner och hämta hästen direkt. Blir tyvärr lite lång resa för hästen i transporten men det kanske är någon som ar erfarenhet av lite längre resor som kan tipsa om hur ni brukar göra? Tänker att det blir bekvämare för hästen att åka lastbil, även om man kör försiktikgt med släp och stannar och pausar efter vägen, med mat och vatten såklart. Hur hade ni gjort?

Det är såklart bekvämare för hästen med lastbil, men hur långt ska ni åka?
Stockholm-sundsvall/härnösand har inte varit problem för oss iaf. Många stannar ju i Tönnebro och rastar, kanske inte lämpligt att lasta ur en ny okänd häst, men man kan stå still, öppna dörren, låta den dricka, äta och vila lite innan man kör vidare.

Om det handlade om 40-50 mil och jag kände att jag nog kommer vilja ha hästen, så skulle jag helt klart tagit transporten med.
Men hur gör ni då med besiktning?

Vi tittade på en häst i gävle när vi for sundsvall-stockholm över helgen. Bestämde oss över helgen och när vi kom förbi på hemvägen på måndagen hade vi bokat in besiktning då, så vi kunde vara med. Sedan var det bara att betala och lasta guldklimpen.

Lycka till med hästprovandet!

jag bor i umeå trakten så det handlar om 70 mil och en restid på ca 8 timmar men självklart mer när man stannar och pausar. min tanke var att jag skulle försöka passa in så att hästen kunde besiktas på plats efter man provridit. har sett hästen på ordentlig video och hästen visas under ca 30 min efter utbildningsnivån den är på :love:
så jag hade kunnat ta den osedd men tror att det känns bättre för både säljare och mig såklart att träffas, och se om man har någon personkemi med hästen. Någon tävlingsryttare från norra sverige som är van lite längre resor? Hur löser ni det?

Ett tips!

Om du inte vill åka så långt med hästen så ligger Hudiksvall ungefär halvvägs mellan Stockholm och Umeå, kanske stanna till en natt där för att sen åka vidare nästa dag?

Men bäst är väl att starta tidigt på morgonen så man hinner hem med hästen innan midnatt.

Jag har köpt häst som endast var transporterad en gång tidigare, han var då 2 år och fick åka 35 mil. Det gick helt utan bekymmer, han stod och åt och när vi stannade för att ge ha vatten så tittade han på oss och konstaterade sen att det inte fanns mat i hinken och återgick till att äta sitt hö.

Så nog tror jag hästen din klarar hela resan om ni bara stannar till då och då så han får slappna av lite emellanåt när "marken" är still under honom.
Se bara till att han får åka bekvämt!

/M

Ja, om du är såpass säker skulle jag helt klart tagit finkan med på en gång.
Vill du går det ju att fixa övernattning åt dig och hästen, antingen kan du ju kolla här på buke om någon i Hudik kan ställa upp, annars kan jag kanske hitta någon i sundsvall eller så får du komma hit till oss i Härnösand :idea: Kanske kan man hyra en box på travet? Finns ju både bana i Hudik och Sundsvall.
Ibland kan det vara skönt att få låta hästen komma av och sova ordentligt innan man kör vidare. Vi gjorde så när vi körde ner unghästen som skulle till skåne. Han fick övernatta i Uppsala.

åk dit och provrid, gör klart alla papper och betalning. du skall alltså åka därifrån med hästen alla handlingar och inskrivet i kontraktet vilket datum hästen skall transporteras till dig.

Tack för bra svar! Nu har jag kollat upp lite mer och det lutar åt att skicka hästen med transport företag. Hade kännts bättre att ta med hästen direkt om man ändå bestämt sig och så, men:
Sambon påpeka att han tror inte att våran pärla till bil är det mest pålitliga att köra hästfinkan med så långt, och jag vill inte bli stående efter vägen :o
ingen har möjlighet att följa med och jag är lite nervös att köra så långt själv med häst och allt, speciellt om ovanstående inträffar :crazy:
Då måste jag alltså låna bil (och vem vill det när man ska dra så mkt i 70 mil typ), plus finka då min är liten och har dålig komfort för så lång resa.
Annars hade jag kört själv, man har ju lite mer kontroll och så då.
Men så här planen nu:
jag brassar ner med bil imorgon och tittar och provrider. Beslutar om jag vill köpa eller inte. åker hem igen.
om jag vill ha hästen, få den besiktad, och går den igenom skicka den nästa vecka på transport.
Så eftersom den inte är beskitad när jag är ner så får vi nog skicka avtal osv mellan oss efter besiktningen. sedan så ska jag höra med säljaren vad hon tror om att man bet halva summan vid lastning och resten när hästen är framme, som nån tipsa om.
Alternativt så OM det är möjligt med så kort varsel besikta hästen imorgon när jag är där och isf göra klart papperna på plats och då lägga en handpenning och sedan resten vid avlastning. Vad tror ni om mitt svammel resonemang? Någon som hänger med?:angel:
Har ni andra förslag? Någon som vet hur det fungerar med tex postväxel?

Hur långt innen måste man boka transportföretaget?
Om det praktiskt går att lösa så kanske du kan stanna på plats ett par dagar tills besiktning är gjord och hästen står på lastbilen (och därmed alla papper + betalning är klar. Det finns ju oftast billiga vandrarhem att bo på.
Jag vet inte om detta är praktiskt genomförbart, en idé bara.

jag har köpt 2 hästar osedda på långa avstånd.

Nr 1 såg jag endast bilder på, var föl då så jag tyckte att det kvittade var en chansning som blev ett lyckoköp, kanontrevlig häst! Allt betalades innan jag fick hem hästen, jag hade sån tur att ägarens granne skulle uppåt landet med några travhästar så min nyinköpta häst fick åka med och jag hämtade den på vägen.

nr 2 såg jag på film och bilder, var precis inriden och väldigt grön så jag chansade även där och fick hem en jättetrevlig häst. jag betalade handpenning först och bokade sedan transport. dagen innan transporten skulle komma betalade jag in resterande summa. hade då skrivit på kontraktet innan. fungerade perfekt!

Om det visar sig att det är drömhästen du hittat när du provrider så skriv på papper på att du köper hästen för x antal kronor om besiktningen går smärtfritt. betala handpenningen då och resterande när hästen lämnar gården. kom ihåg att ha allt på papper bara!

Bor också långt norrut, har köpt två hästar från Stockholmstrakten, har provridit, bestämt mig. Låtit säljaren ordna vet besiktning, fått protokoll faxat med tel nr till aktuell vet. Båda hästarna var ua på allt så det var inte så mycket att prata om. Skrivit kontrakt, betalat handpenning, tagit över försäkring. Tycker det är viktigt att försäkringsfrågan är klar innan hästen kliver på transporten. Skickat båda med hästtransportör och betalat in resterande belopp samma dag hästen lastas. Köpt av privatpersoner som var måna om sina hästar så vi hade telefonkontakt flera ggr/dag tills hästen var tryggt installerad hos mig. Säljarna har tom lånat ut fina och dyra transportskydd under resan som jag sen skickat tillbaka via post. Aldrig, aldrig att jag inte skulle ha känt igen den häst jag provridit/köpt. Fungerat klockrent. Det enda som är besvärligt är att transportören kan "leverera" kl 4 på morgonen om det passar deras schema. Tror det är mycket bekvämare för hästen att åka buss 60-70 mil än vanlig transport. Mina har kommit fram i mycket bra skick.

Jag skickade precis min häst från Halmstad till Stockholm med transportbolag. Hon hämtade honom på onsdag eftermiddag och sen fick han stå hos henne över natten och så åkte de vidare sen mot stockholm på torsdagen. det fungerade jätte bra! hästarna fick hö och vatten under hela resan. Bolaget tog 50 kr/mil och det lönade sig för mig att skicka honom med transport än att be hyra hästsläp och betala bensin....

Nu har jag kommit hem efter att ha provridit hästen :bump:
Han blev besiktad innan jag kom fram ua och han var bara ännu bättre än jag först trott :love:
Vi skrev papperna direkt och jag betalade hela summan. VI skrev in i kontraktet att han ska lastas idag, kommer sedan att åka med till transportföretagets övernattningsstall utanför sthlm (gick inte att lösa på annat sätt) sedan startar dom imorgon bitti och kommer fram under kvällen :banana:
Allt löste sig super och jag lämna transportskydd åt honom att ha under resan. Ska ringa och ta över försäkringen nu. Glömde tyvärr kameran hemma, men ska lägga upp lite bilder senare i vackan när han kommit hem till mig och så. Känns lite overkligt, kan verkligen inte fatta att han är min!
Tack för all hjälp allihopa!

GRATTIS! :banana: :banana:

Vad skönt att det kunde lösas så smidigt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 587
Senast: cirkus
·
Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 734
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar