Hjälp med galoppen!

H

hila

Jag rider en islandshäst(5-gångare). Hans galopp funkar väldigt bra ute, då kan han både gå i arbetstempo i form och i ökad galopp. Men i paddocken har han problem. När man gör fattningen så springer han bara iväg i trav sedan om man har "tur" så kan det bli något galoppsteg, fast sen blir det en blandning, ja, inte riktigt säker, men kanske en blandning mellan tölt/galopp/pass??:angel: Är det någon som har nått förslag om någon bra övning som kan hjälpa oss med galoppen inne i paddocken?:crazy:

Sv: Hjälp med galoppen!

Finns ett par trådar om detta redan, problemet är troligtvis att han inte är tillräckligt stark/balanserad för att galoppera i kurvor och så, min kille är likadan då han har mkt pass i sig och lätt blir framtung.

Pröva att longera han på volt och rida mycket volter i olika gångarter, när du känner att han jobbar på bra och har bra bärighet så fatta galopp och galoppera 2 steg, trav igen osv.
Galoppfattningar är jättebra träning för börigheten

Mvh/Nathalie, vars häst har börjat lära sig att gå i samlad galopp! :banana:

Sv: Hjälp med galoppen!

Tack så mycket, det ska jag börja träna på direkt!!!
Va roligt att du och din kille kan gå i samlad galopp!!!:love:Förhoopningsvis kommer vi också att kunna det så småningom, men vi ska ta små steg i hans tempo i rätt riktning!:D

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 849
Senast: Smulu
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka