Hjälp med fundering

SiZo

Trådstartare
Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa operationer och mår sämre än alla mina andra tidigare hundar tillsammans efter operationerna. Hon har också dålig tandhälsa och får dra tänder lite nu och då, tror vi har gjort det 3-4 ggr nu. Syns inget på tänderna, ingen tandsten eller nåt. Hon blir väldigt påverkad av att dra ut tänder också.

Hon är nu 9 år, pigg och glad, piggare än någonsin då vi har hittat ett foder som verkligen fungerar för henne sedan 1,5-2 år tillbaka. Liten hund, så hon kan säkert bli 15 om inget oförutsett händer.

Jag har nu hittat två knölar till i juvret, samma sida, 5 cm från varandra. Hon har ju inte många juver kvar. Tror hon har typ 3 kvar? Jag har lite is i magen för att se om de försvinner när skendräktigheten är borta, men de är väldigt distinkta och hårda i konsistensen så jag är inte så hoppfull. Och eftersom de sitter så långt ifrån varandra så blir det isf ett rätt så långt sår.

Och det börjar snart bli dags att kolla upp tänderna igen, och om tidigare besök är någon indikation så blir det ett gäng tänder denna gång också. Veterinärerna vill inte ta både tänder och juvertumörer samtidigt, något som jag annars hade önskat just för att minska tiden med sänkt välfärd för henne. Men jag förstår till fullo hygienskälen bakom.

Som ni förstår av min text så börjar jag fundera på när man slutar med stora, invasiva, ingrepp och låter livet ha sin gång tills det påverkar hennes välfärd? Knölarna är i dagsläget lite större än ett knappnålshuvud. Hon verkar inte ha ont i tänderna i dagsläget, så detta är som sagt inte akuta funderingar. Utan de härstammar mer utifrån att hon som individ verkar må ordentligt dåligt av dessa ingrepp.

Hon är ju egentligen inte gammal alls. Och mår bra, är jättepigg osv. Hade hon varit 3 år äldre så hade det känns lättare, tror jag. Mer självklart att det bara är att vänta på slutet. Nu känns det lite tidigt. Samtidigt som jag vet hur dåligt hon mår av ingreppen.

Borde jag leta en annan veterinär som kan tänka sig att göra dessa ingrepp samtidigt och/eller är mer frikostig med smärtstillande än nuvarande veterinär har varit? Borde jag helt enkelt bara vänta ut tiden och inte utföra dessa ingrepp alls, och bara hålla tummarna för att knölarna är godartade? Hade det varit hennes syster så hade jag inte ens funderat, då hade jag opererat bort knölarna, bokat tid för tandkontroll, för hon verkar inte bli speciellt påverkad av sånahär saker. Givetvis sänkt operationsdagen, men sen får man mest passa sig då hon hoppar upp i sängen och allt, precis som vanligt. Men denna lilla dam, hon är ordentligt sänkt minst 1,5 vecka pga smärtan vid juveroperation. Sedan börjar hon sakta repa sig. Men det tar rätt långt tid innan hon är sig själv igen.

Hur hade ni andra tänkt i sådana här fall?
Jag tycker verkligen att detta är jättesvårt. Hon lider ju inte av att vi eventuellt inte opererar, det är det eventuellt vi, matte och husse, som gör, om det skulle vara elakartade knölar.
 
Jag tänker att om hon haft svårt med återhämtningen innan så blir det kanske ännu värre nu när hon är äldre? Jag tror att jag skulle låta det vara ha noga koll på hunden och låta henne ha en väldigt bra sista tid i livet.
( Är kanske påverkad av att en gammal trogen familjehund fick somna in häromdagen efter en tandoperation för någon månad sen. Hunden återhämtade sig inte efter operationen tyvärr.)
 
Jag gjorde ett ingrepp pga juvertumörer på min tik när hon var i 8-årsåldern, och hon hade också väldigt ont efter det. Jag bestämde mig för att inte utsätta henne för det igen. Hon har flera juvertumörer på andra sidan nu, ganska stora sådana, men eftersom de inte påverkar henne något får de vara. Hon är 11 år nu, och jag är nöjd med beslutet att inte operera henne igen när dessa dök upp för ett par år sedan.
 
Har en nio årig tik som jag inte komma göra några större ingrepp på även om hon kan säkert bli över 15. Pigg och glad men jag märker att hon inte har samma återhämtning som tidigare.
Tänderna är tack och lov fina och har alltid varit, haft en liten juvertumör för nåt år sen som var godartad så nä, dyker det upp fler kommer de få vara.
 
Har tidigare knölar varit godartade eller elakartade?
Har hon tidigare bara tagit knölarna eller hela juverrader? Om man inte tar bort delar/hela juverrader är risken stor för nya tumörer.

Jag hade personligen gjort op om hunden var i övrigt frisk (dra ut tänder räknar jag dom normalt på små hundar, inte som sjukdom) men lite beroende på om alla tidigare tumörer varit godartade eller inte.
Men självklart ska hunden få bra smärtlindring efter. Fast om hunden är dålig även efter tandåtgärd så beror det nog snarare på narkosen än på smärta då de sällan har jätteont i munnen. (Mer ont innan av dåliga tänder)
Kan va värt att prova annan sorts narkosmedel och typ av sedring och smärtlundring. Jag har tex en hund som inte mår bra på metadon.

Tänder ska absolut inte göras samtidigt! Ingen seriös veterinär gör det.
Munhålan är jätteskitig och man använder vatten som spruyar runt när man tar tandsten. Det är jättestor risk för infektion om det görs samtidigt. Det ska inte ens göras i samma rum pga att man måste ha ren operationssal vid juverop.
En längre narkos ökar dessutom risken betydligt att hunden mår dåligt efter samt risken för narkoskomplikationer.
 
Har tidigare knölar varit godartade eller elakartade?
Har hon tidigare bara tagit knölarna eller hela juverrader? Om man inte tar bort delar/hela juverrader är risken stor för nya tumörer.

Jag hade personligen gjort op om hunden var i övrigt frisk (dra ut tänder räknar jag dom normalt på små hundar, inte som sjukdom) men lite beroende på om alla tidigare tumörer varit godartade eller inte.
Men självklart ska hunden få bra smärtlindring efter. Fast om hunden är dålig även efter tandåtgärd så beror det nog snarare på narkosen än på smärta då de sällan har jätteont i munnen. (Mer ont innan av dåliga tänder)
Kan va värt att prova annan sorts narkosmedel och typ av sedring och smärtlundring. Jag har tex en hund som inte mår bra på metadon.

Tänder ska absolut inte göras samtidigt! Ingen seriös veterinär gör det.
Munhålan är jätteskitig och man använder vatten som spruyar runt när man tar tandsten. Det är jättestor risk för infektion om det görs samtidigt. Det ska inte ens göras i samma rum pga att man måste ha ren operationssal vid juverop.
En längre narkos ökar dessutom risken betydligt att hunden mår dåligt efter samt risken för narkoskomplikationer.
Blandat.
Vi har tidigare tagit juverrader, därav att hon bara har 3 st kvar.

Hon har fått dra väldigt många tänder varje gång, och har varit tydligt smärtpåverkad, så jag tror ändå att smärta har varit en faktor, minst 6 st/gång efter röntgen. Men visst kan det vara värt att prova någon annan sövningsmetod, om jag bestämmer mig för att ändå prova. Men hon har helt klart varit dålig pga smärta efter juvertumör-operation. Hon brukar ha för ont för att sova första 2 dagarna. Trots tramadol. Men det kanske finns bättre saker att få som man kan ge hemma.
 
Jag hade en tik jag bestämde ganska tidigt att jag skulle vara restriktiv med ingrepp. Hon var inte bra på att vara sjuk. Vid sex års ålder drabbades hon av diskbråck i nacken. Hon blev fullt återställd, men så låg och smärtpåverkad hon var då - i sina bästa år - bestämde jag mig för att jag aldrig mer ville se henne.

Diskbråcket kom aldrig tillbaka och hunden var frisk till hög ålder. När jag märkte att det började komma en del grejor som skulle behöva åtgärdas (t ex ej liten juvertumör som började växa) valde jag att sluta innan de måste åtgärdas. Hon blev 14 år och tre månader.

Hennes väninna/livskamrat var inte alls speciellt påverkad av en stor operation hon gick igenom vid 9,5 års ålder så när hon fick juvertumörer ett år senare lät jag ta bort dem. Vid båda dessa tillfällen stannade hon två nätter hos veterinären och kom sedan hem trött, men inte speciellt smärtpåverkad. Tratten tycktes vara det värsta. När den kom av ruschade hon runt som vanligt.

Som du beskriver din hund skulle jag nog inte ha gjort fler ingrepp.
 
När Kailzie fick knölar runt nio år och de växte, men långsamt, valde jag att operera bort dem när hon var tio mest för att jag inte ville genomföra op mycket senare än så. Chika sövdes för röntgen av bröstkorg, hjärta och lungor nu som nästan fjorton år och den sövningen tog hårt på henne så jag tänker inte göra det igen (om inte någon spektakulär omständighet inträffar). Då var ingen opreation inblandad alls.
I din sits hade jag nog låtit tumörerna vara helt enkelt (om du inte är säker på att de är elakartade?) och bara gjort tänderna om de behöver göras.
 
Har tidigare knölar varit godartade eller elakartade?
Har hon tidigare bara tagit knölarna eller hela juverrader? Om man inte tar bort delar/hela juverrader är risken stor för nya tumörer.

Jag hade personligen gjort op om hunden var i övrigt frisk (dra ut tänder räknar jag dom normalt på små hundar, inte som sjukdom) men lite beroende på om alla tidigare tumörer varit godartade eller inte.
Men självklart ska hunden få bra smärtlindring efter. Fast om hunden är dålig även efter tandåtgärd så beror det nog snarare på narkosen än på smärta då de sällan har jätteont i munnen. (Mer ont innan av dåliga tänder)
Kan va värt att prova annan sorts narkosmedel och typ av sedring och smärtlundring. Jag har tex en hund som inte mår bra på metadon.

Tänder ska absolut inte göras samtidigt! Ingen seriös veterinär gör det.
Munhålan är jätteskitig och man använder vatten som spruyar runt när man tar tandsten. Det är jättestor risk för infektion om det görs samtidigt. Det ska inte ens göras i samma rum pga att man måste ha ren operationssal vid juverop.
En längre narkos ökar dessutom risken betydligt att hunden mår dåligt efter samt risken för narkoskomplikationer.
Klart tandextraktioner kan göra rejält ont efteråt.
Adekvat smärtlindring både under ingreppet och efter är jätteviktigt.
 
Klart tandextraktioner kan göra rejält ont efteråt.
Adekvat smärtlindring både under ingreppet och efter är jätteviktigt.
Självklart kan de ha ont, men så ont att de inte sover på två dygn när de fått tramadol (+NSAID utgår jag ifrån) samt såklart vettig smärtlindring i preop och postop lär vara rätt ovanligt?
 
Blandat.
Vi har tidigare tagit juverrader, därav att hon bara har 3 st kvar.

Hon har fått dra väldigt många tänder varje gång, och har varit tydligt smärtpåverkad, så jag tror ändå att smärta har varit en faktor, minst 6 st/gång efter röntgen. Men visst kan det vara värt att prova någon annan sövningsmetod, om jag bestämmer mig för att ändå prova. Men hon har helt klart varit dålig pga smärta efter juvertumör-operation. Hon brukar ha för ont för att sova första 2 dagarna. Trots tramadol. Men det kanske finns bättre saker att få som man kan ge hemma.
Tramadol fungerar inte på hund så inte konstigt alls att hon haft ont.
 
Jag har också fått tramadol utskrivet till min hund tidigare. Är det ny kunskap tro?
Nja inte jätteny, men tyvärr används och skrivs det fortfarande ut av väldigt många veterinärer. Hunden kan bli hög men får ingen smärtlindring. En hög hund kan dessutom tolkas som att den har ont, så inte sällan att hunden mår bättre när man slutar med tramadol. Jag jobbar på sveriges största djursjukhus och vi har inte haft tramadol på sjukhuset eller skrivit ut tramadol på minst 5 år. Främst för att effekten hos hund är så pass dålig, men också för att förhindra att djurägare tar tramadolet själv eller att det hamnar ”på gatan”.
De flesta hundar som tagit bort juverrader hos oss klarar sig fint på NSAID + Alvedon när de kommer hem, +/- Gabapentin/Pregabalin för evtl ångest/stress/sömnsvårighet. Vi använder oss av multimodala, individanpassade narkosprotokoll där lokalbedövning är en stor och mycket viktigt del av det hela.
Samma sak gäller för övrigt tandåtgärder. Ingen annan medicin kan förebygga och ta bort smärta till 100% så som lokalbedövning. Inte ens Fentanyl.
 
Nja inte jätteny, men tyvärr används och skrivs det fortfarande ut av väldigt många veterinärer. Hunden kan bli hög men får ingen smärtlindring. En hög hund kan dessutom tolkas som att den har ont, så inte sällan att hunden mår bättre när man slutar med tramadol. Jag jobbar på sveriges största djursjukhus och vi har inte haft tramadol på sjukhuset eller skrivit ut tramadol på minst 5 år. Främst för att effekten hos hund är så pass dålig, men också för att förhindra att djurägare tar tramadolet själv eller att det hamnar ”på gatan”.
De flesta hundar som tagit bort juverrader hos oss klarar sig fint på NSAID + Alvedon när de kommer hem, +/- Gabapentin/Pregabalin för evtl ångest/stress/sömnsvårighet. Vi använder oss av multimodala, individanpassade narkosprotokoll där lokalbedövning är en stor och mycket viktigt del av det hela.
Samma sak gäller för övrigt tandåtgärder. Ingen annan medicin kan förebygga och ta bort smärta till 100% så som lokalbedövning. Inte ens Fentanyl.
Tack för info.
Jag fick tramadol utskrivet till Kailzie ifall hon skulle få jätteont efter överansträngning och nu är jag glad att jag inte kände att jag behövde använda det, hon fick ju somna in ganska snart istället. Det var alltså inte efter op utan som generell smärtlindring om jag upplevde att hon hade väldigt ont.
 
Nja inte jätteny, men tyvärr används och skrivs det fortfarande ut av väldigt många veterinärer. Hunden kan bli hög men får ingen smärtlindring. En hög hund kan dessutom tolkas som att den har ont, så inte sällan att hunden mår bättre när man slutar med tramadol. Jag jobbar på sveriges största djursjukhus och vi har inte haft tramadol på sjukhuset eller skrivit ut tramadol på minst 5 år. Främst för att effekten hos hund är så pass dålig, men också för att förhindra att djurägare tar tramadolet själv eller att det hamnar ”på gatan”.
De flesta hundar som tagit bort juverrader hos oss klarar sig fint på NSAID + Alvedon när de kommer hem, +/- Gabapentin/Pregabalin för evtl ångest/stress/sömnsvårighet. Vi använder oss av multimodala, individanpassade narkosprotokoll där lokalbedövning är en stor och mycket viktigt del av det hela.
Samma sak gäller för övrigt tandåtgärder. Ingen annan medicin kan förebygga och ta bort smärta till 100% så som lokalbedövning. Inte ens Fentanyl.
Min hund klarar sig absolut inte på NSAID + Alvedon efter juveroperation. Hon får fruktansvärda smärtor och när hon fick just den blandningen så varken sov eller åt hon. Hon kunde inte ligga ner alls för att det gjorde för ont. När hon fick tramadolen fick hon ro och kunde sova. Det finns säkert bättre smärtmediciner än tramadol, absolut. Men skulle en veterinär föreslå att hon bara skulle få Alvedon + NSAID så skulle jag vända i dörren.

Lokalbedövning köper jag absolut att det fungerar bra. Men släpper inte det inom 24 h? Eller finns det mer långverkande? Finns det mer långverkande så kanske det skulle kännas värt att försöka. Den värsta tiden brukar vara just de första två-tre dygnen.
 
Min hund klarar sig absolut inte på NSAID + Alvedon efter juveroperation. Hon får fruktansvärda smärtor och när hon fick just den blandningen så varken sov eller åt hon. Hon kunde inte ligga ner alls för att det gjorde för ont. När hon fick tramadolen fick hon ro och kunde sova. Det finns säkert bättre smärtmediciner än tramadol, absolut. Men skulle en veterinär föreslå att hon bara skulle få Alvedon + NSAID så skulle jag vända i dörren.

Lokalbedövning köper jag absolut att det fungerar bra. Men släpper inte det inom 24 h? Eller finns det mer långverkande? Finns det mer långverkande så kanske det skulle kännas värt att försöka. Den värsta tiden brukar vara just de första två-tre dygnen.
Alla hundar är individer, precis som oss människor. Vissa är mer smärtkänsliga än andra.
Jag är dock ändå nyfiken på hur din hund sövdes, om lokalbedövning användes och hunden låg kvar för smärtlindring en natt. Sådana saker gör extrem skillnad, att förebygga smärta är alltid bättre än behandla smärta som redan finns, och om hunden haft ont redan under operationen är risken större för smärta även efteråt, även risken för kroniska smärtor ökar.
En annan viktig aspekt för smärta hos djuret är kirurgens operationsteknik och hantering av vävnaden under själva operationen.
Lokalbedövning släpper efter senast ett dygn (lite beroende på lokalisation och preparat) men då är även den värsta post-operativa smärtfasen över dvs hunden kommer i regel aldrig ha lika ont som en hund som inte alls fått lokalbedövning.
 
Min tik drog vi några tänder på när hon var runt 9, det fixade hon kanon och hon var inte det minsta påverkad varesig under narkosen eller efter, mer än att hon var ”groggy” hemma på kvällen, kom inte till ro och vandrade en hel del.

Nu är hon 12,5 och jag upptäckte för någon månad sen en liten knöl i ett ljuver, samt att 2 tänder börjar se riktigt tråkiga ut, men jag har beslutat att inte göra något åt det pga hennes ålder. Jag startade en tråd om det här faktist, och som några sa så kan det bli värre om man börjar gröta runt i det, att det sprider sig snabbare. Hon lever redan på övertid för den ras hon är (engelsk bulldogg) och jag tänker att vi har nog inte lång tid kvar oavsett, utan nu är vi glada för varenda dag vi får tillsammans och hon är pigg och glad på. ❤️
 
Alla hundar är individer, precis som oss människor. Vissa är mer smärtkänsliga än andra.
Jag är dock ändå nyfiken på hur din hund sövdes, om lokalbedövning användes och hunden låg kvar för smärtlindring en natt. Sådana saker gör extrem skillnad, att förebygga smärta är alltid bättre än behandla smärta som redan finns, och om hunden haft ont redan under operationen är risken större för smärta även efteråt, även risken för kroniska smärtor ökar.
En annan viktig aspekt för smärta hos djuret är kirurgens operationsteknik och hantering av vävnaden under själva operationen.
Lokalbedövning släpper efter senast ett dygn (lite beroende på lokalisation och preparat) men då är även den värsta post-operativa smärtfasen över dvs hunden kommer i regel aldrig ha lika ont som en hund som inte alls fått lokalbedövning.
Jag tar och ringer dem på måndag och begär ut journalen.

Hon fick dock komma hem samma dag. Något jag gärna vill just för att hon blir så enormt stressad av att vara på klinik. Introvert så det är inte så att hon låter eller så. Men hon slutar äta, dricka, vill inte kissa eller bajsa och vill inte "prata" med någon. Hon blir helt instängd i sig själv.

Generellt så tycker jag att stygnen har sett lite hej och hå ut. Ibland har vävnaden legat omlott istället för kant i kant tex. Men vid återbesök har de sagt att det ser fint ut, men jag vet ju inte om det stämmer.

Går det att operera henne på ett bättre sätt så opererar jag givetvis. Och har de inte gjort som man bör med bedövningen osv trots att jag har berättat hur hon har varit efter operation så lär jag få leta ny klinik att åka till.

Hennes välfärd är det viktiga i det här sammanhanget. Så går det att operera och få henne att ändå må bra så är det givetvis att föredra framför att helt strunta i att operera. Men har de gjort "alla rätt" så känns det inte riktigt värt det för hennes del kanske.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 451
Senast: Sel
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 382
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
925
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
2 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp