hjälp med envist gotlandsruss

Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Hej! Tror du att den stora hästen är så pass snäll mot russet att det skulle fungera med ett ledband som pojkens far håller i? Iaf till en början. Då kan sonen lungt koncentrera sig på att rida sin ponny men pappan har en extra koll? Kram

Jag har föreslagit det men pappan känner sig lite för osäker. Hästen är snäll så hon nästan är dum, så risken är snarare att ponnyn får tråkigt och börjar gnaga på henne! :smirk:

Nästa gång vi går ut i skogen tror jag att jag får ta min enorma mage och sätta mig till häst, medan pappan leder ponnyn. Det är kanske lite mindre jobbigt att rida än att gå...:D Sist trodde jag att bebisen skulle komma ut efteråt.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Tyvärr så får du ett bajssvar till...

Jag ser alltför många som "tar genvägen" och låter barnen rida ut, hoppa m m utan att först lägga en ordentlig grund. Resultatet blir ofta att antingen åker ungen av titt som tätt och blir rädd eller så har de en snällare ponny än de förtjänar och som får stå ut med en unge som sitter illa, tar hårt i munnen och helst bara vill galoppera runt och flårida.

Ska inte barnen lära sig från början att man inte bara kan flå runt och ska man som ridande förälder inte undvika att färga barnen med värderingar som "harva runt" på banan? Man harvar inte runt, man lägger grunden för korrekt sits, korrekt form och ger större förutsättningar för både ponny o unge att kunna rida ut i terrängen och ha kul.

Tycker barnet att det är tråkigt och lusten avtar för att man "måste" göra vissa saker ja då ska de kanske inte ha någon ponny alls.

Så, ett bajssvar som sagt.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Nä, inte lika bajsigt...:D

Jag håller med dig i sak men anser inte att skritturer i sällskap med vuxen är samma sak som att flårida och dra i munnen. Som jag tror jag skrivit tidigare tänkte jag dessutom börja på banan de flesta ridpass, så att man kan kombinera livets goda. Först teknik sedan praktik, så att säga.

Jag har dock dåliga erfarenheter av barn (och hästar) som tröttnat på att harva runt (ja, jag tycker det ofta är så även om jag själv älskar dressyr) på ridskolans fyrkantspår i sällskap med en massa andra barn, sega lektionsponnies samt en ointresserad ridlärare. Därför menar jag att det handlar om att skapa lust för både barn och ponny. Vad är det konstiga i det? Och det måste ju vara bättre att vara ensam med sin ridlärare varje dag, även om det råkar vara jag, än att dela den tiden med kanske tio andra ungar en gång i veckan?

Nu har jag i alla fall varit ute och förberett kvällspasset med koner. Vi ska öva slalom barbacka har jag tänkt... I skritt alltså. Kanske fortsätta med sadel och lite longering i trav för att slipa på lättridningen, och så leda ut tio minuter så att det blir en lugn och bra avslutning. Vad tror ni?
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Tycker det är bra ni trännar på rida barbacka för då trännar du ju din "sons" balans. Som ett litet tips om inte hästen har någon lång man är att ta ett stigläder runt halsen på hästen så han har något attt hålla sig i om hästen busar lite ;) Sen när han klarar skritta och trava lite babacka så fyll en mug /plast glas med vatten, så får han träna skänklarna :) (som han skall hålla i handen när han rider, och så lite vatten som möjligt skall komma ut).
Lycka till vill jag också säga !

Jag Rekomenderar även att han går på ridskola med "sin" häst 1ggr i veckan eller varran vecka, då får han nya kompisar samtigt och får göra andra övningar där än vad ni gör hemma.

Mvh
Eran Emma
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Men det låter genast lite bättre:)

Jag tycker inte heller om för stora grupper eller oengagerade ridlärare men det där "harvandet" kan vara nog så viktigt precis i början. Ungarna har ju för det mesta liite mer problem att få ihop och koordinera sina kroppsdelar och då kan det vara mycket nog bara att sitta i balans, hålla händerna korrekt, rätt tempo samt försöka hålla sig på spåret! För oss ser det ju ganska simpelt ut...

Men visst ska det finnas lite lust och lek invävt i det hela och du verkar ju ha tänkt ut en bra plan nu. Jag är lite tveksam till att lära ut till egna barn - mina erfarenheter på det området är;:eek::eek:
Därmed inte sagt att alla andra har samma problem förstås. Min äldsta dotter brukade inte allvar om morsan stod och skulle förklara, det blev mycket bjäbbande emot:angel: På ridskolan var det inga som helst problem däremot.

Om ni får en chans sen i höst så finns kanske möjligheten att åka till någon ridskola men ändå rida på egen ponny? Eller kanske någon bra instruktör som kommer hem?

Hur som helst, lycka till med ponnyn!
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Jag väntar på att grannen ska bygga färdigt sitt ridhus, så vi kan hyra det och ta dit en instruktör till oss alla tre...:D:D:D

Annars är som sagt problemet att vi inte har sonen boende här i veckorna utan tjugo mil bort hos en hästrädd mamma som avskyr mig. Chansen att han ska få ta ridlektioner där, även om vi betalar, är alltså minimal. Vi måste lösa det här på plats.

I dag gick det bra i alla fall, nu har vi ridit slalom barbacka (urk vad tråkigt tyckte ponnyn) och de börjar sakta men säkert förstå varandra. I morgon blir det lite trav också.

Som kuriosa kan jag berätta att ponnyns senaste fodervärd sa, att när han inte vill hoppa ett hinder stannar han, petar ner bommen med hoven och kliver över...:rofl:
Om sonen lär sig rida på denna häst kommer han att kunna rida vad som helst sedan.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Jag tycker det är så synd att ponnier verkligen inte är barnhästar- skulle nog hellre sätta upp en unge på ett stort och snällt halvblod än min galna b-ponny :rofl:
Men de barn som överlever ponny-terrorn lär sig väldigt mycket och blir oftast väldigt duktiga ryttare som tar an de svårare hästarna senare. Kämpa på bara och se till att ponnyn blir tillräckligt motionerad då överenergi är inte det bästa under ridningen.. Prova roliga övningar (som du redan fått tips om) och kör lite gymkhana-inspirerade pass där ni leker fram balans och tillit mellan häst och ryttare då det annars kan bli tråkigt. Senare när ni har möjlighet ta dit tränare eller lura hans mor till ridlektioner (alla har sina knappar ;) ). Att "harva runt" må vara en del i processen när man lär sig rida men jag vet själv av erfarenhet att det varken är nyttigt eller roligt att träna på en sak för länge- både för häst och ryttare! Omväxling förnöjer och se till att både barn och häst har roligt, tycker det är jättebra att du varvar med att gå ut i skogen efter träningspass då det gör det tråkiga något roligare för ponnyn.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Gotlandsruss är goda barnuppfostrare:devil:

Lite knivig sits ni sitter i med avstånd och så men det verkar ju som om ni har såpass mycket ambitioner och vilja så det löser sig säkert.

Eget ridhus, suck:love:
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Jag tycker det är så synd att ponnier verkligen inte är barnhästar- skulle nog hellre sätta upp en unge på ett stort och snällt halvblod än min galna b-ponny :rofl:
Men de barn som överlever ponny-terrorn lär sig väldigt mycket och blir oftast väldigt duktiga ryttare som tar an de svårare hästarna senare. Kämpa på bara och se till att ponnyn blir tillräckligt motionerad då överenergi är inte det bästa under ridningen.. Prova roliga övningar (som du redan fått tips om) och kör lite gymkhana-inspirerade pass där ni leker fram balans och tillit mellan häst och ryttare då det annars kan bli tråkigt. Senare när ni har möjlighet ta dit tränare eller lura hans mor till ridlektioner (alla har sina knappar ;) ). Att "harva runt" må vara en del i processen när man lär sig rida men jag vet själv av erfarenhet att det varken är nyttigt eller roligt att träna på en sak för länge- både för häst och ryttare! Omväxling förnöjer och se till att både barn och häst har roligt, tycker det är jättebra att du varvar med att gå ut i skogen efter träningspass då det gör det tråkiga något roligare för ponnyn.

Jag upplever att många mindre ponnies blir missförstådda av ryttaren. Små ponnies precis som vilken annan häst som helst behöver en god ryttare som utbildar dem och senare rider till dem med jämna mellanrum för att ett icke lika utbildat barn ska klara att rida dem.
Så hoppas att inte all människoavel enbart kommer att producera 1.80-människor, för då kommer det inte att finnas några b-ponny-utbildare till slut.
Små duktiga vuxna ryttare är värda sin vikt i guld, och jag tycker fler föräldrar till mindre barn med tex b-ponnies borde titta sig om efter skickliga tillridare för hjälp lite oftare.
Även om en häst är av den busiga sorten, hjälper det oerhört att den lär sig nya saker, och känner sig förstådd för att vilja lyda.
Det är inte lättare att rida en liten ponny än en stor häst.
Och man borde lägga in lika mycket resurser för att få en lite ponny tränad och lösa kommunikationsproblem som på en stor häst.
Ok, mycket kan man träna dem till från marken, men kanske inte allt.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Det är inte lättare att rida en liten ponny än en stor häst.
Och man borde lägga in lika mycket resurser för att få en lite ponny tränad och lösa kommunikationsproblem som på en stor häst.
Ok, mycket kan man träna dem till från marken, men kanske inte allt.

Jo detta är ofta felet i ponnyhantering- för det är ju så gulligt när lille russet Jeppe bockar och hoppar runt. Allt små ponnier gör är så sött och de blir sällan tagna på allvar. En ouppfostrad ponny kan göra mycket skada och som hästförälder borde man värna om sitt barn. Jag har sett shettishingstar som med seriösa uppfödares uppfostran och tillsyn kan lungt hanteras och ridas av treåriga barn! En ponny i förhållande med en stor häst är mycket svårare att rida för ett barn eftersom de har ett "speciellt" temperament. Få ponnier är barnhästar faktiskt och det är synd. Vuxna kan rida ponnier mycket bättre just för att de kan hålla om och rama in hästen bättre. Barn har inte så långa ben ju! Man kan jämföra det med en häst på 170 (eller till och med 160-165), om den har lika mycket vilja som ett envist russ kan ha så vet jag att många vuxna inte skulle våga sig upp på den ;)

Men sen är det ju svårt också. Hur hittar man en tillräckligt liten ryttare som har kunskapen? Och vissa barn kan faktiskt bli ledsna av att se att det inte fungerar när de rider men när denna ryttare sätter sig upp så fungerar allt.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Jo detta är ofta felet i ponnyhantering- för det är ju så gulligt när lille russet Jeppe bockar och hoppar runt. Allt små ponnier gör är så sött och de blir sällan tagna på allvar. En ouppfostrad ponny kan göra mycket skada och som hästförälder borde man värna om sitt barn. Jag har sett shettishingstar som med seriösa uppfödares uppfostran och tillsyn kan lungt hanteras och ridas av treåriga barn! En ponny i förhållande med en stor häst är mycket svårare att rida för ett barn eftersom de har ett "speciellt" temperament. Få ponnier är barnhästar faktiskt och det är synd. Vuxna kan rida ponnier mycket bättre just för att de kan hålla om och rama in hästen bättre. Barn har inte så långa ben ju! Man kan jämföra det med en häst på 170 (eller till och med 160-165), om den har lika mycket vilja som ett envist russ kan ha så vet jag att många vuxna inte skulle våga sig upp på den ;)

Men sen är det ju svårt också. Hur hittar man en tillräckligt liten ryttare som har kunskapen? Och vissa barn kan faktiskt bli ledsna av att se att det inte fungerar när de rider men när denna ryttare sätter sig upp så fungerar allt.

Små ryttare, de finns. Man måste bara leta lite.
Och i hästkunskapen för barn, måste även den kunskapen ingå, att en ponny inte är mer lättriden än en stor häst.
Och att alla hästar måste "gå i skolan" för att lära sig saker, precis som barnet som ska lära sig rida.
Det är inte lätt att undervisa ett mindre barn på en oskolad ponny!
Och är man rädd om sitt barns säkerhet, och även dess lust att fortsätta rida, är en vuxen tillridare en bra investering tycker jag av egen erfarenhet.
Och vad värre är, är att man av någon anledning oftare lägger pengar på att kolla upp om en bråkig stor häst har ryggont, eller vargtänder, än vad man gör med en ponny.
Sånt är livet, equiterapeuter och utbildade tandläkare är lika dyra oavsett storlek på hästen.
Inte mycket mening att fortsätta träna en "bråkig" häst om den har ont. (det där sista har inget att göra men ts utan bara en allmän reflektion).
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Små ryttare, de finns. Man måste bara leta lite.
Och i hästkunskapen för barn, måste även den kunskapen ingå, att en ponny inte är mer lättriden än en stor häst.
Och att alla hästar måste "gå i skolan" för att lära sig saker, precis som barnet som ska lära sig rida.
Det är inte lätt att undervisa ett mindre barn på en oskolad ponny!
Och är man rädd om sitt barns säkerhet, och även dess lust att fortsätta rida, är en vuxen tillridare en bra investering tycker jag av egen erfarenhet.
Och vad värre är, är att man av någon anledning oftare lägger pengar på att kolla upp om en bråkig stor häst har ryggont, eller vargtänder, än vad man gör med en ponny.
Sånt är livet, equiterapeuter och utbildade tandläkare är lika dyra oavsett storlek på hästen.
Inte mycket mening att fortsätta träna en "bråkig" häst om den har ont. (det där sista har inget att göra men ts utan bara en allmän reflektion).

Angående små ryttare: Självklart att de finns, jag är en av dem som gör det, men det är ändå inte lätt att hitta. Det beror det på vart man bor men jag har för mig att TS nu sagt att de inte finns där de bor.

När det gäller utredning av varför en ponny beter sig dumt tänker många en ponny är en ponny är en ponny och tror att det är lynnet som är jobbigt. Andra köper ponnyn billigt (skolade ponnier kostar mycket pengar nuförtiden och därför köper man in en billig en till sitt barn) och därför lägger man inte ned lika mycket pengar på omsorg. En ponny är inte värt det hela enligt de flesta. det är som att jämföra en bondkatt med en rashund (många katter är varken försäkrade, ID-märkta el. vaccinerade just för att de, jämfört med hundar, är inköpta billigt).
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Förmodligen har vi här förklaringen till varför skolade ponnier är dyra.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Ja vår ponny var inte dyr när man ser priserna :o men dubbelt så dyr som min häst ändå.

Det är svårt att ge ut lika mycket pengar på en ponny som en vedpanna med installation när man inte ens vet om intresset håller i sig. Den ekonomin har inte vi tyvärr. Inte är någon här hemma intresserad av att tävla SM heller.

Jag satsar på hårdbantning efter barnafödsel så jag kan rida till ponnyn lite men nu är det tyvärr omöjligt.

Vi fick tipset av förra fodervärden att rida med sporrar, men det vill jag inte att sonen ska ha innan han lärt sig använda skänklarna på rätt sätt. Spö är absolut förbjudet här hemma om man inte vet vad man gör.
Jag funderar på att sätta honom på ett gammalt oljefat och öva skänkelhjälper, där kan han inte skada någon i alla fall!:D
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Det är ju inte säkert att ett högt pris står i proportion till ridbarhet...

Bara för att ponnyn tävlats, är en Holland eller Irlandsimport, kostar 100.000 etc så är den lämplig som hobbyponny till barnen hemma.

Jag tycker att det börjar bli tramsigt med dessa summor för ponny, ofta är det inte alls så att ponnyn är särskilt högt utbildad samt frisk och med hög ridbarhet.

Därmed inte sagt att man ska dumpa priser på ponny men allt mellan 10.000-30.000 tycker jag personligen är ok, särskilt med tanke på om man endast vill hobbyrida, träna och tävla lite i lokala klasser.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 588
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 356
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp