hjälp med envist gotlandsruss

T

tazza

Vi köpte ponny häromveckan! Han är världens sötaste, ett sexton år gammalt gotlandsruss med mycket egna idéer om hur världen ska rotera runt honom ;).

Han är till min nioårige styvson som gillar hästar och har varit jätteavundsjuk när maken och jag ridit ut. Det har inte varit möjligt att låta honom följa med eftersom våra hästar är så stora och ingen vet vad som händer om de blir rädda. Sonen har ridit på dem och på andra hästar där han kommit åt, han har bra balans och är inte rädd av sig, så vi har verkligen känt att vi velat uppmuntra intresset.

Nu är hästsamlingen komplett, så när som på att min häst är utlånad p g a min graviditet, och i lördags skedde premiärridturen, son och far i skritt i skogen i lugn takt. Det gick jättebra ända tills de nästan var hemma, då ponnyn upptäckte ett dike med gräs som han glatt hoppade ner i. Sonen lyckades dock få upp honom igen (tuff!).

Dagen efter var en katastrof. De skulle rida ut samma runda (ca fyra km) men kom snabbt tillbaka eftersom ponnyn både bockat och stegrat sig. Sonen var naturligtvis rädd. Jag longerade dem i hagen i skritt och trav en stund och sedan gjorde vi ett nytt försök, jag följde med till fots. När vi kom till kröken där vårt hus inte syns längre från vägen gjorde ponnyn om sitt stegrings- och bockningsnummer, sonen satt kvar men började gråta och jag röt i åt ponnyn rejält. Sedan ledde jag honom i longerlinan och vi var ute en liten runda. Det gick bra och vi avslutade positivt.

Nu är frågan: varför gjorde ponnyn så här och vad kan vi göra åt det? En teori är att han hade träningsvärk för han är fet och otränad till max, även en lugn skrittrunda kan nog ge honom det.:D

En annan är att det är fel på utrustningen. Jag har bytt bett och det verkar vara lyckat, och ska ha gelpad under sadeln nästa gång sonen rider så att det inte är ryggont som är problemet.

Annars är det väl bara bortskämdhet och envishet, eller, och hur tränar vi då på bästa sätt så både ponny och son har roligt? Nu har vi longerat hästen en stund varje dag och ska fortsätta med det fram till helgen. Då blir det ridning igen.

Sonen är tuff men han har också gränser, och det ska ju vara roligt att rida, så kom gärna med tips och förslag på träning både med och utan barn...
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Hurdan var ponnyn innan ni köpte honom?

Vi köpte ett russ för snart ett år sedan till de äldsta barnen. 8 och 10 år. Han är rätt envis. Han har kommit på att om han bockar så ramlar de av. Men om jag rider på honom så är han snäll som ett lamm. Han försökte bocka med mig också men jag satt ju kvar och då slutade han. Men det är lite knepigt för när barnen kommer upp igen blir han busig. Kan gå jättesnäll och sedan utan förvarning bralla till. Numera vill inte barnen rida på honom överhuvud taget. så jag och min man kör honom, jag rider honom bara ibland. Även om jag är liten och lätt känns han liten. Äldsta pojken har börjat köra ponnyn lite smått med rockard och en vuxen i vagnen och det känns tryggare för honom. Det är väldigt viktigt att det blir rätt från början så barnen inte blir skrämda. Russ kan vara väldigt snälla men med mycket vilja.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Har du ingen vuxen som kan hoppa upp på honom en kort sväng bara. När jag var lite så hade jag gotlandsruss och när han var enveten så hoppade mamma upp på honom 5-10 min och red till honom lite. så gick han jätte bra sen och det har även jag nu gjort med min dotters ponnysar även shettis. det har hjälpt.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

*svarar alla*

Russet har varit hos fodervärd senaste året och hur det har varit där vet jag inte, men ägarna säger att båda deras barn lärt sig rida på honom och dessutom kvalat in honom för trav, så han har varit mycket hanterad tidigare.
Dock har han nog blivit bortskämd hos fodervärden och han är odräglig med att försöka köra ner huvudet för att äta gräs. Finns det godis i närheten blir han ett monster, så det har jag förbjudit. Dessutom hatar han dressyr och voltridning, men det kan jag förstå. Det är ju främst till skogsridning vi vill använda honom.

sonen är nybörjare men begåvad. han har t ex lärt sig rida lätt själv ("jag tittade på hur ni gör") och har naturligt bra balans, men en normal nioåring har inte mycket krafter jämfört med en envis ponny :smirk:.

Jag är ju just nu höggravid och väger alldeles för mycket för att rida honom, och någon annan vuxen som är tillräckligt lätt och kunnig finns tyvärr inte i närheten. Därför tänkte jag att det borde vara bra med tips på exempelvis ledarskapsövningar som sonen också kan göra med ponnyn.

Den lilla envisa hästen har redan lärt sig att man inte muckar med mig, och han har nästan slutat testa husse också. Så det gäller nog bara att inskärpa i honom att det även gäller sonen... Innan killen tröttnar! Det är ju det jag är rädd för att han ska göra!
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

*svarar alla*

Russet har varit hos fodervärd senaste året och hur det har varit där vet jag inte, men ägarna säger att båda deras barn lärt sig rida på honom och dessutom kvalat in honom för trav, så han har varit mycket hanterad tidigare.
Dock har han nog blivit bortskämd hos fodervärden och han är odräglig med att försöka köra ner huvudet för att äta gräs. Finns det godis i närheten blir han ett monster, så det har jag förbjudit. Dessutom hatar han dressyr och voltridning, men det kan jag förstå. Det är ju främst till skogsridning vi vill använda honom.

sonen är nybörjare men begåvad. han har t ex lärt sig rida lätt själv ("jag tittade på hur ni gör") och har naturligt bra balans, men en normal nioåring har inte mycket krafter jämfört med en envis ponny :smirk:.

Jag är ju just nu höggravid och väger alldeles för mycket för att rida honom, och någon annan vuxen som är tillräckligt lätt och kunnig finns tyvärr inte i närheten. Därför tänkte jag att det borde vara bra med tips på exempelvis ledarskapsövningar som sonen också kan göra med ponnyn.

Den lilla envisa hästen har redan lärt sig att man inte muckar med mig, och han har nästan slutat testa husse också. Så det gäller nog bara att inskärpa i honom att det även gäller sonen... Innan killen tröttnar! Det är ju det jag är rädd för att han ska göra!

Jag är ganska inkörd på envisa ponnier som barn gråtit för. Även russ. Kan du inte undervisa själv, tycker jag ni ska ta ut en tränare och ge sonen och ponnyn privatlektioner på en inhägnad yta.
Sonen måste lära sig hur han ska komma att bli ledare över hästen, och hästen måste lära sig veta hut.
Och det kan bli en lång resa. Så då gäller det att pojken har tålamod.
Annars kan det hända oönskade grejer, och sonen tröttna rakt av.

Öppna ytor är inte ens att tänka på för ett sådant ekipage!
De behöver träna kommunikation och ledarskap innan de kan ge sig ut i naturen.
Tricktraining är toppen.
Annat alternativ är att de får åka till ridskola och gå grupplektioner.
Eller gå på ridläger med häst.

Till vardags är det ju det gamla vanliga...
Hästen får aldrig någonsin flytta på människor, och särskilt inte ryttaren på marken eller i boxen ens en millimeter. Då har den vunnit!
Tvärtom, backa hästen ifrån er rakt bakåt så fort ni träffar den. Vänligt men bestämt. Höj inte rösten. Beröm rikligt så fort någonting blir rätt. Men aldrig annars.
Ryck den inte i munnen när den dyker ner för att äta gräs. Ta hellre ett kort hoppspö och daska till den på bogen. och...beröm inte när den höjer huvudet igen! Då är risken att det blir missförstånd. Att det var gräsätningen som gav berömet.
Osv. Men det bästa är en tränare som kan hjälpa till på plats. Och glöm inte ögonblickligt beröm när den gör rätt!
En liten och lätt tillridare är kanske också behövligt här.
Hoppas verkligen att det löser sig, det är så himla trist när det går dåligt för barn och deras självkänsla ryker...
Håller tummarna för grabben och ponnyn!
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Trick-training, jättebra idé! det ska genast kollas upp vad vi kan hitta på. Tack!:bow:

Gräsätningen har vi vuxna redan koll på efter ett par dagars arbete, så det ska bara överföras till sonen. Det verkar som om ponnyn mest testar vad han kan och inte kan göra hos oss. Med mig försöker han inte ens köra ner huvudet längre.

Jag är tveksam till om det skulle hjälpa att någon annan rider till honom. Han är inte dum. Han vet skillnad på vem som sitter på. Det är sonen som måste få ledarskapet, och det kan vi hjälpas åt med alla tre människor här hemma.

Problemet är ju att ponnyn tycker att det är så in i h-e trist med ridning på inhägnat område. Min tanke har varit nu att börja ridpasset "inne" med lite lektion och övningar, och avsluta med en kort skogstur som då blir en positiv belöning i sig. Till att börja med får jag och gravidmagen stånka med helt enkelt, så sonen slipper känna sig utlämnad.

Vad tror ni om att lägga ut bommar och koner och rida slalom mellan, kanske det muntrar upp tillvaron lite?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Sätt sonen på ridskola till att börja med. Man kan ju inte begära att ekipaget ska fungera när ryttaren inte har en aning om vad han gör.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Allt som kan stimulera ponnyn till att stå ut i paddocken är av godo.
För det är där de behöver vara tills grabben har fått ledarskap över ponnyn.
(och små envisa vildhästruss blir ännu avigare och envisare om man blir arg på dem, så det gäller att vara sträng med kärleksfullhet)
Och både grabben och ponnyn behöver mycket mycket uppmuntran under tiden. Och hjälp och inramning så allt förlöper väl, så ingen blir skadad eller rädd.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Något som brukar passa pojkar när de blivit någorlunda ridvana, är westernklubbar. Då lär de sig förhoppningsvis samtidigt en viss NH och slipper frottera sig med tjejmaffian enbart. Där brukar vara en med blandad kompott av både tjejer o killar och lite olika raser.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

jag kör samma taktik som med hunden när jag tränar henne, fast utan godis utan med mycket beröm i stället, och det verkar fungera hyfsat på ponnyn.
Jag skulle vilja klicka in honom, men då måste jag nästan använda godis som förstärkning, och det vet jag inte om jag vill med tanke på hur den snälla lilla hästen förändras av att se en morot.

Jag kan tillägga att han är otroligt fin och snäll att hålla på med i boxen, lätt att hämta i hagen och leda, så han har många goda sidor som gör honom till en bra nybörjarhäst också. Jag blev bara lite chockad när jag insåg att han inte alls följer efter hästen framför som alla andra hästar brukar göra, utan tar sina egna skogsturer...

(Russovana antar jag :D:D:D)
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Går han tillsammans med de andra i hagen? Hur gillar han era andra hästar?

Brorsdotterns ponny var duktig på att helt sonika följa våra stora hästar, även ute i terrängen. Vi brukade skoja (när flickan inte hörde på) att det spelar ingen roll om flickan är med eller inte - ponnyn kan man ta med hur som helst för den följer bara efter.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Jag skulle vilja klicka in honom, men då måste jag nästan använda godis som förstärkning, och det vet jag inte om jag vill med tanke på hur den snälla lilla hästen förändras av att se en morot.

Gör du det rätt så kommer du bli av med eventuella tiggeriproblem istället för att förvärra dom.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Han går tillsammans med vår ena häst, min är utlånad eftersom jag ändå inte kan rida henne nu med jättestor gravidmage.

De kommer superbra överens, han bestämmer och hon följer, men ute i skogen går han åt sitt eget håll och skiter i henne. Det var vi inte beredda på kan jag säga. Vi hade hoppats att det skulle bli som med din dotter...:D
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Menar du timingen i belönandet? Min häst klickade jag in utan problem, men hon har alltid tiggt väldigt fint utan buff och knuff. Jag är jättesugen på att prova med ponnyn också.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Gillar grabben att hoppa? Det brukar vara en uppskattad sysselsättning för både barn och ponny om man nu ska ha en stund i paddocken. Trail är också roligt och utvecklande för båda parter. Då tvingas de två till många "lita-på-varandra" övningar. Allt från tempoväxlingar inne på banan till gå genom fladderremsor, backa mellan bommar, hämta o flytta jackor, dra hink i snöre, slalom mellan koner, stå stilla i fyrkant medan ryttare går runt häst, hoppning o dyl. i all oändlighet.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Han har aldrig provat att hoppa, men det kommer han säkert att tycka är kul, och ponnyn kan hoppa 90 cm så han gillar det nog också:D
Trail var en bra idé, ledarskapsövningar från hästryggen liksom. Jag ska tänka ut ett utbildningsprogram i kväll som vi ska köra två veckor tänkte jag. Där ska trail absolut in, och en del barbackaridning så sonen får självförtroende på hästryggen. Då gör det ju inte så mycket om ponnyn skuttar lite (det är inga stora bocksprång han orkar göra :D)
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Kanske blivit lite stora krav på både ponny och häst?

Får ponnyn träningsvärk så lätt är den uppenbart inte i kondis.
Att den inte har ont borde vara det första man kollar upp.
Ponnisar är tyvärr väldigt tåliga mot smärta och oftast rätt lata så att sätta igång för fort och kräva för mycket kan tyvärr ge en tjurig ponny.
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Hej! Tror du att den stora hästen är så pass snäll mot russet att det skulle fungera med ett ledband som pojkens far håller i? Iaf till en början. Då kan sonen lungt koncentrera sig på att rida sin ponny men pappan har en extra koll? Kram
 
Sv: hjälp med envist gotlandsruss

Kanske blivit lite stora krav på både ponny och häst?

Får ponnyn träningsvärk så lätt är den uppenbart inte i kondis.
Att den inte har ont borde vara det första man kollar upp.
Ponnisar är tyvärr väldigt tåliga mot smärta och oftast rätt lata så att sätta igång för fort och kräva för mycket kan tyvärr ge en tjurig ponny.

Vi har kollat utrustning och enbart longerat denna vecka för att sätta igång försiktigt. De var ute på en lugn skrittrunda första dagen men det kan ju verkligen räcka för att ge en helt otränad häst träningsvärk. Obs att vi inte vet om så är fallet eller om han bara testar, men vi vill gärna utgå från att han har en anledning att bete sig illa, och därför mjukstartar vi om.
Jag håller med om att det kanske blev lite överentusiastisk start. Fast jag tycker det är svårt att veta om 40 minuter i skritt är att sätta igång för fort och kräva för mycket. Det är ju inte fläng i skogen vi pratar om och det måste ju börjas på något sätt! Svår avvägning det där, men nu har han gått lite mjukt varje dag i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 588
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 356
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp