Hjälp med egenskaper på hingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hästen
  • Startdatum Startdatum
H

Hästen

Om någon här på Buke vet något om dessa två hingstar skulle jag bli tacksam.
Egenskaper, lämplighet, vad som helst.

Hingsten Nepal (halvblod)
samt
Ditton Wood xx.

Glad för svar!
:bow:

MVH

Nepal har jag träffat många avkommor och ättlingar till!

Nepal 390 levde mellan 1956-1979. I hingstkatalogen för 1979 hade han två avkommor i svår dressyr och fyra i hoppning. Personligen tänker jag mycket mera hoppning än dressyr när jag tänker på Nepal.

Nepal själv var fux med bläs och vita bakfötter. 169-196-24 cm, så det var en stadig herre! Avelsföreningens utlåtande om honom var: Utmärkt typ som förenar styrka och elegans. Naturlig resning, något långt ryggparti. Starkt skelett med korta skenor. Utmärkta rörelser i såväl skritt som trav.
Nepal tävlades inte, för det var inte vanligt att Flyinges hingstar gjorde det på den tiden. På Flyingedagarna brukade han köras i fyr- eller sexspann, och jag har också för mig att han var med i Bengt Blomqvists 10-spann.

Dom Nepal-avkommor jag träffat har alla varit stora, lugna hästar. Alla har också varit fuxar!

Tack så mycket!
Det var verkligen bra att få så mkt info!

:bow:

//MVH

Mina föräldrar hade ett Nepal sto för en massa år sedan. Stor snygg fux, men rädd för sin egen skugga :D

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 191
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 024
Senast: lizzie
·
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 126
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka