Hjälp med dessa hovar

rubytoo

Trådstartare
Ja fritt fram!

vad säger ni om denna hästs hovar. Något att göra eller det är kört?

A120220721.jpg

A120220720.jpg

A120220724.jpg

Sv: Hjälp med dessa hovar

Varför skulle det vara kört, det till att uppsöka en kompetent hovis som kan ta sig an hovarna det.

Tänkte mest på hästens vänster hov som trots flera bra hovslagare ser ut som den gör.

Går det verkligen att rätta till hoven så belastningen inte ligger på utsidan?

Eller ligger det något problem i hoven som gör att den ser ut som den gör?

Nä, kört ska det väl inte vara. Hur ser dom ut undertill?
Har hästen något stört rörelsemönster?

Tycker du ska ta kontakt med en hovslagare/verkare som är bra på att balansera fötter. :)

Tårna är tex på tok för långa. Har hästen en benställning som gör att den belastar mer på utsidan så gäller det att göra det bästa av det som går, har också en häst som belastar på utsidan då han är extremt hjulbent där. Men det funkar ändå om man håller efter det.

Men först hade jag velat fixa till fötterna så de ger hästen den bästa förutsättningarna...som jag sa, hela hoven är på tok för lång.

Nä, kört ska det väl inte vara. Hur ser dom ut undertill?
Har hästen något stört rörelsemönster?

Tycker du ska ta kontakt med en hovslagare/verkare som är bra på att balansera fötter. :)

Ja

Hovslagare , klinik har varit inkopplad. Det mesta är gjort :(

Griper efter halmstån

Tårna är tex på tok för långa. Har hästen en benställning som gör att den belastar mer på utsidan så gäller det att göra det bästa av det som går, har också en häst som belastar på utsidan då han är extremt hjulbent där. Men det funkar ändå om man håller efter det.

Den var betydligt längre innan. Höga som bara den och långsmala. Det är knappt 6v sedan den verkades sist och skor skall på bak igen.

Hästen skruvar vänster bak extremt mycket och är dessutom oliksidig i muskelturen över bakdelen. Den är dock inte felställd i benet när den står uppställd

Fast som den ser ut nu torde det vara länge sedan ngt gjordes:confused:

Nej det är ett av problemen med att de var väldigt långa och höga innan. Har aldrig sett en häst med så höga långsmala hovar.

Så som de ser ut nu är de betydligt kortare i tån även om jag tycker de är långa.

Vi har inte vågat ta ner de mer eftersom den blev extremt ömfotad :(

Hästen skruvar vänster bak extremt mycket och är dessutom oliksidig i muskelturen över bakdelen. Den är dock inte felställd i benet när den står uppställd

Men vad har ni gjort för att åtgärda skruvningen, och att han är oliksidigt musklad?
Att hoven ser ut som den gör är ju inte konstigt om den inte har ett normalt rörelsemönster.

Det syns ju att den slitit naturligt.

När den inte står rätt o dessutom skruvar plus öm så ska den skos med beslag som korrigerar o hjälper den. Då kan ju tån kortas o den slipper gå snett.
Dessutom är det snorhalt... fast den ser inte ut att vara broddad fram heller:confused:

Det syns ju att den slitit naturligt.

När den inte står rätt o dessutom skruvar plus öm så ska den skos med beslag som korrigerar o hjälper den. Då kan ju tån kortas o den slipper gå snett.
Dessutom är det snorhalt... fast den ser inte ut att vara broddad fram heller:confused:

Vi har inte halt, salt ;) Den gör inget bara går från stall till hage för tillfället.

Den har självfallet varit skodd med alla beslag man kan tänka sig. Vi provade att dra bakskorna nu eftersom det blev halt och den är instabil bak och vill inte brodda den i hage bak.

Öm blev den även med skor :crazy: när vi kortade den, dock är den inte speciellt ömfotad. (hur konstigt det nu låter)

Självklart är den broddad fram när den går ut, men inte i boxen.

Hästen är utredd på flera kliniker utan någon diagnos.

De ska inte behöva halka i hagen heller.
Är den dessutom instabil behöver den brodd bak.

hästar busar sällan när det är isigt o en broddspark är att föredra framför en fläkning.

Har den dessutom skor fram o inte brodd:eek:
En bambi fram o instabil bak.....

Det är lättare att sätta på skydd fram i boxen OM man nu tror att den skulle göra sig illa med brodd- vilket väldigt få hästar gör.

Men vad har ni gjort för att åtgärda skruvningen, och att han är oliksidigt musklad?
Att hoven ser ut som den gör är ju inte konstigt om den inte har ett normalt rörelsemönster.

Jag vet inte exakt vad som är gjort med den innan, vi har börjat med att försöka korta ner den (även om den fortfarande är väldigt lång), den gick på "styltor" när den kom.

Vi kommer att vid nästa skoning sätta på den ringskor bak.

Onormalt rörelsemönster tycker jag den eg inte har, förutom att den skruvar det bakbenet i skritten.

Avgör själv: http://www.youtube.com/watch?v=S3LyHlv9tJA&list=UURNPOIfdRIAvEijV5-3RHuw&index=25&feature=plcp

Alla tips och funderingar är välkomna.

Jag startade denna tråden för att jag verkligen vill komma tillrätta med hästens problem och få tips på hur vi skall gå tillväga vid nästa skoning.

Har bara haft hästen under två skoningar och dessa gjordes med 4 resp 6 v mellanrum (:eek:) Fram såg den ut som charlie chaplin i platåskor :crazy:

Kan ju säga att den även är fullröntgad i rygga, bäcken helt ua. Den är även röntgad i hela vbak ua

Så vi är lite fundersamma på vad problemet sitter och det är något som missats, kanske ligament i knä??

Ja

Hovslagare , klinik har varit inkopplad. Det mesta är gjort :(

Griper efter halmstån

O,m den är skodd 2 ggr så kan knappast det mesta vara gjort o jag fattar inte varför man tar av skorna mitt i en korrigering:confused:

Man ser sällan rörelsestörningar i trav o det ska visas bakifrån o framifrån.

Yttre väggen är brant o t o m lite inåtlutad- för att fixa det måste den skos.

Senast ändrad:

De ska inte behöva halka i hagen heller.
Är den dessutom instabil behöver den brodd bak.

hästar busar sällan när det är isigt o en broddspark är att föredra framför en fläkning.

Har den dessutom skor fram o inte brodd:eek:
En bambi fram o instabil bak.....

Det är lättare att sätta på skydd fram i boxen OM man nu tror att den skulle göra sig illa med brodd- vilket väldigt få hästar gör.

Läs vad jag skriver!! Den ÄR broddad fram, men INTE i boxen på natten!

Vi har inte halt i hagen, och denna hästen hoppar på både bak och framben oavsett hur halt det skulle vara.

Skruva hoven i bak gjorde vår ena häst när han var ung och oskodd, slet ner ytterväggen snabbare. Åtgärd blev skor med ett lite extra stöd i trakten, efter det så slutade han.

O,m den är skodd 2 ggr så kan knappast det mesta vara gjort o jag fattar inte varför man tar av skorna mitt i en korrigering:confused:

Som sagt så har inte bara VI korrigerat hästen. Det har skett under 1,5 år innan hästen kom till mig

Skorna har varit av i ca 1v och den skos på måndag igen.

Kom gärna till problemet istället, och tips på om det går att göra något åt det eller inte..

Skruva hoven i bak gjorde vår ena häst när han var ung och oskodd, slet ner ytterväggen snabbare. Åtgärd blev skor med ett lite extra stöd i trakten, efter det så slutade han.

Vi provade det men det hjälpte inte :( den skruvade på som vanligt, även med broddar skruvade den

Så du menar att du broddar den innan utsläpp?
När du i nästa andemening säger att det är saltat till hagen:rofl:

Den kan omöjligt slita ner flera cm på en vecka- sömhålen syns inte.

Det tar tid för hoven att växa ut mer rätt. 9-12 mån. den blir heller inte högre o brant på utsidan på en vecka.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
904
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 244
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund