Hjälp med att skriva kontrakt! (bråttom)

J

Jossan

Jag sitter och försöker pula ner vad jag ska skriva i kontraktet, ska sälja en 1,5 åring till en supertrevlig liten tjej.

Vad skulle ni skriva, om ni sålde en häst?
Hur ska jag formulera mig?

Jag vill ha fram att hästen EJ ska stå på ridskola, och att om hon säljs, vill jag ha rätt att köpa tillbaka henne för samma kostnad inom minst ett år. Samt rent allmänt att hästen ska ha det bra, och inte lida brist på nåt. Typ.

Har hört att man måste skriva vad som händer om inte kontraktet följs, t.ex vite...

HUR ska jag skriva???? Förslag?

Tacksam för svar!!!

MVH/

Josefine

Sv: Hjälp med att skriva kontrakt! (bråttom)

Jag skulle INTE skriva ett kontrakt själv om jag inte är jurist vill säga. Köp de färdigtryckta kontrakt som finns i handeln.

Jag HAR ett färdigtryckt! Från Lars Deckeman.

Men det är ju ändå lite som ska skrivas. På Övriga överenskommelser, till exempel.

Fortfarande VÄLDIGT tacksam för hjälp!

Säljaren har rätt att, vid ny försäljning inom ett (två?) år, köpa tillbaka hästen för ursprungsvärdet, 14 000 kr.

Köparen lovar att inte ställa hästen på ridskola eller låta den ingå i ridskoleverksamhet.

Mer?

Snälla, tips?

MVH/

Jossan

Helt ärligt så har jag svårt att förstå att man som köpare går med på en massa krav från säljarens sida...

sen så har jag läst i ridsport att man inte kan skriva att om köparen ska sälja hästen så har förra ägaren rätt att köpa tillbaka hästen. sålt är sålt. tror inte du kan stoppa dom från att använda hästen på ridskola heller...

Det handlar ju bara om omtanke....

Efter vad jag hört och läst, tjänar man på att skriva saker på papper, så att inga oklarheter eller missförstånd behöver uppstå. Hur många trådar har det inte funnits här som börjar "jag sålde min häst för så och så länge sen och nu är jag orolig att den inte har det bra blalala... de lovade att ha hästen till sällskap, nu står den på ridskola och ägarna vägrar svara i telefon osv...

Jag vet att det inte finns några garantier, men jag vill bara att min häst, som jag fött upp och älskat under 1,5 år, ska få det bra!

MVH/

Josefine

Det måste jag väl kunna, om båda har skrivt under på det, som en överenskommelse????

Jag har däremot för mig att man måste skriva en följd, dvs vad som händer om kontraktet inte följs.

/Jossan

Alla som säljer vill väl att hästen ska få det bra? Och hur ska du kunna kontrollera att den som köper din häst följer det ni har skrivit i kontraktet?

skulle också köpa ett färdigt kontrakt och sen skulle jag skriva alla detaljerna i kontraktet, inga muntliga överrenskommelser enbart. Kanske nåt i stilen med att ägaren har förköpsrätt på hästen om den skulle säljas vidare och att vid ev. försäljning får hästen ej hamna i ridskoleverksamhet (hellst så att hästen aldrig kan hamna på ridskola, men då skulle man vara tvungen att ha förköpsrätt på hästen i all evighet och då är det ju svårt, tänker på om hästen säljes vidare av köparen och då står det ju inte om att den inte ska hamna på ridskola)....

Köp hellre ett kontrakt i någon ridsportaffär eller bokhandel...då har du ju nästan alla detaljer klara. Sedan är det ju bara lägga till det du själv tycker ska stå med. Ang förköpsrätt..ja du kan ju skriva in det...men i slutändan är det ogiltigt och köparen om den bestämmer för att sälja sedan kan sälja till vem den vill utan att ta hänsyn till att det står så i kontraktet. Säljer man en sak så är det sålt, då får man inte ställa krav på föremålet när det väl är sålt.

Jossan skrev:
Säljaren har rätt att, vid ny försäljning inom ett (två?) år, köpa tillbaka hästen för ursprungsvärdet, 14 000 kr.

Så du menar att du tycker det är rimligt att du ska få köpa tillbaka hästen för samma summa som när du sålde den? Om hästen är nu 1,5 år och kostar 14000 kr så bör den ju faktiskt ökat i värde vid låt säga 3,5 års ålder.
Den som köper hästen har ju då förhoppningsvis lagt ner tid på att utbilda den en del, vilket borde innebära att den är värd mer än de 14 000 som den kostar i dagsläget.

Min första reflektion är: vill du verkligen säja hästen?

Det verkar som det är viktigt för dig att behålla kontroll och inflytande, är det inte bättre att lämna bort på foder? Eller sälja en del av hästen? Lite av vitsen med att köpa en häst är ju att det är min egen och att jag själv förfogar över den. Med de klausulerna du vill ha in i kontraktet styrs mycket av f d ägaren...

Litar du inte på att köparen kan fatta rätt beslut när det väl är hennes häst, kanske du ska hitta en annan köpare? Det är jättesvårt att reglera hästhållning ner på petimeternivå, jag tycker det handlar om vilken inställning och relation man har till hästeriet. Inte detaljerna i sig.

När jag säljer en häst vill jag hitta en köpare där jag tror/hoppas/vet att det beslut de fattar gällande hästen alltid är det bästa. Oavsett hur jag hade valt, mitt sätt behöver ju inte alltid vara det bästa (även om jag tycker det är bra utifrån mina förutsättningar)

Vill du ändå styra dessa detaljer genom avtalet tror jag du ska ta kontakt med en jurist och höra vad som är hållbart.

För det första, och som jag redan skrivit, jag HAR ett färdigtryckt kontrakt!

Trots att det mesta är förtryckt finns det ju ändå utrymme för egna idéer och bestämmelser.

Till Lovisaleonora: Du har delvis rätt, en del av mig vill behålla hästen (en ganska stor del såhär 2 dagar före avresa... :cry: ). Men jag KAN inte av olika anledningar.
Och jaa, jag har svårt att släppa kontrollen, visst. Men vem har inte det? Det handlar ju om resten av livet, finns liksom ingen återvändo. Jag litar på köparen, annars hade jag aldrig sålt henne (till henne). Men faktum kvarstår, jag litar allra mest på mig själv.
Det är ett sånt jävla risktagande, bara. Är väl helt enkelt inte gjord för att handla med hästar. För mig är det som att ge upp mitt barn ! (skratta på ni, uppfödare... hade inte NI det tufft första gången?)

Grängesberg: Nej, två år var i överkant. Men om ETT år, när hästen är 2,5 kommer inte värdet ha stigit nåt vidare. Hästen är ju fullt hanterad och kommer således inte öka i värde av den anledningen.
Den utbildning hon eventuellt skulle ge henne (innan 2,5 år), har hon redan fått av mig. För övrigt är 14 000 ett lågt pris, men det hör inte hit.

Mynta2: Jaa, säljer man nåt är det sålt, så långt är jag med. Men om själva förutsättningen för köpet är att hästen t.ex inte ska stå på ridskola, och båda parter skriver på, hur kan det INTE hålla i en domstol? Varför står det i så fall att om kontraktet bryts, går det vidare till allmän domstol? Varför ens ha kontrakt, om det inte gäller???
Jag kan inte kräva nåt när hästen är såld, men det gör jag ju inte nu - jag kräver det INNAN hästen är såld!

Att jag ville skriva som jag ville (om förköpsrätt osv) var ett sätt för mig att försöka förhindra att hästen blir en vandringspokal, jag känner att jag är skyldig henne det.

Jossan skrev:
Det handlar ju bara om omtanke....

när jag köpte min häst skrevs inget kontrakt, fick endast kvitto, menar du då att säljaren inte ville att hästen skulle få det bra :smirk:

Jossan skrev:
Grängesberg: Nej, två år var i överkant. Men om ETT år, när hästen är 2,5 kommer inte värdet ha stigit nåt vidare. Hästen är ju fullt hanterad och kommer således inte öka i värde av den anledningen.
Den utbildning hon eventuellt skulle ge henne (innan 2,5 år), har hon redan fått av mig. För övrigt är 14 000 ett lågt pris, men det hör inte hit.
QUOTE]

Fast visst måste väl värdet öka på hästen? Hästen blir ju trots allt hanterad och arbetad med förhoppningsvis under det eventuella året efter att du sålt den. För inte är det väl så att man utbildar en häst(som du nu gjort) tills den är 1,5 år och sedan lägger ner det. Arbetet fortskrider ju hela tiden under hästens levnadstid.

Huruvida de pengar du ska få för hästen är mycket eller ej kan jag inte bedöma då jag inte sett den eller vet annat och det hör ju egentligen inte heller till saken som du skriver.

Jag tror inte att dessa återköpsklausuler är juridiskt bindande, även om man kanske kan skriva in dom och hoppas på att ägaren är juste nog att följa dom. Kanske mer ska skrivs in som önskemål.. jag vet inte.

Notorius skrev:
när jag köpte min häst skrevs inget kontrakt, fick endast kvitto, menar du då att säljaren inte ville att hästen skulle få det bra :smirk:

Men vad är det där för textförvrängning?!?? :mad:

det var en ironisk fråga, eftersom hon skrev att "det handlar bara om omtanke"
:smirk:

Jossan skrev:
Jag är inte säker på att jag skulle betala lika mycket för en 1,5-åring som för en häst som är ett år äldre. För de flesta kostar det att hålla häst ett år och är 14000 billigt är det väl ännu billigare för en häst som man kanske kört in, börjat löshoppa och förberett så att den i princip är klar att börja rida. Men skriver köparen på så är det ju inte ditt problem ;)

Mynta2: Jaa, säljer man nåt är det sålt, så långt är jag med. Men om själva förutsättningen för köpet är att hästen t.ex inte ska stå på ridskola, och båda parter skriver på, hur kan det INTE hålla i en domstol? Varför står det i så fall att om kontraktet bryts, går det vidare till allmän domstol? Varför ens ha kontrakt, om det inte gäller???
Jovisst du kan säkert få en domstol att hålla med om att det är fel, men tror du händer mer? Hästen kommer inte att beslagtas eller tvångsflyttas, ägaren kommer inte i fängelse! Vill du att någor ska hända, tex att du ska ha 10.000kr i skadestånd, så får du skriva in det!

(Eftersom jag dessutom när jag hade häst valde att stalla upp på ridskolor, dvs en bra och välskött anläggning där det fanns kunnig personal hela dagarna och där man kan köpa kvalificerade tjänster vid tex sjukdom har jag lite svårt att förstå varför hästen inte skulle få stallas upp där. Det kan alltså omöjligt finnas ett bra ställe för varken unga eller vuxna hästar om det också finns en ridskola? Själv är jag mycket mer misstänksam till kollektivstall, där hästarna hanteras av ett antal personer som ofta jobbar långt från stallet!)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 252
Senast: ajdidodii
·
Ekonomi & Juridik Idag kommer det en seriös spekulant och tittar på min häst och hon vill lägga handpenning idag om vi kommer överrens om ett bra avtal...
2
Svar
21
· Visningar
2 975
K
Ekonomi & Juridik Ska låna ut min häst på foder och självklart så ska ordentliga kontrakt/avtal skrivas. Har köpt färdiga som bara ska skrivas i men jag...
Svar
1
· Visningar
943
Senast: Ickapeltz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama