hjälp med att skaffa vovve

mylisen

Trådstartare
ja nu är det ju så att jag har en underbar två-åring hemma (hund)
och jag känner att jag skulle vilja ha en till.
dels för att de har varandra då när man är borta.
de kommer ha mycket roligare om de är två (tror och känner jag)
dottern vill ha en liten hund för hon tycker att den vi har är så stor.
iofs så är det väl jag som får ta hand om den iaf eftersom hon bara är sju år.
men vi skulle ha roligt tillsammans hon och jag och kunna gå ut och gå tillsammans.
egentligen vill hon ha en dalmatiner..... men där har jag sagt nej för den blir åxå stor och det är inte en lämplig hund för henne.
å andra sidan så är min vovve otroligt fäst vid mig, jag är hans flock liksom.
skulle det försvinna lite om det kom en vovve till som han tyr sig till?
han är lös jämt, kommer vid minsta signal.
skulle de två bli busar då och sticka iväg från gården?
jag tror inte det men vad har ni för erfarenheter?
hm.... när vi är och leker med andra så kommer han om jag ropar.
sen har vi ju det stora stora hindret........ min man :mad:
han säger blankt nej, vill inte ha en till hund.
hur i hela friden får jag honom på rätt (enligt mig :D) tankar?
han å andra sidan är ju väldigt förtjust i rottis, men det blir ju för stort.
tips nån?

Sv: hjälp med att skaffa vovve

Personligen så tror jag att två hundar innebär dubbelt så mycket jobb då båda "kräver sitt"vad gäller aktivering.Visst har de sällskap av varandra men de flesta hundar sover i väntan på att matte/husse kommer hem.Jag tror dock inte att din nuvarande hund på något vis skulle släppa på kontakten med dig men däremot så kan den nya hunden se den nuvarande hunden som sin ledare och inte dig vilken KAN bädda för svårigheter.Det jag även tycker att du skall ha i åtanke är- du skrev inte vilken sorts hund ni redan har- att om den hund ni har är väldigt stor och tung så föreligger viss skaderisk om ni skaffar en liten nätt ras.Då den stora hunden kan råka skada den mindre under t.ex en brottningsmatch.
Det finns ju dock "stora hundar i små kroppar"så som border terrier och Jack Russel. Men då skall man istället ha i baktanke att en terrier är en terrier och "kräver sin förare".Samt kan bli starka nog att dra iväg med en sjuåring.
Om du lägger ned tid på att uppfostra den nya hunden som individ så lär den ju bli lika lydig som din nuvarande hund. Du har dock rätt i att OM hundarna sticker tillsammans t.ex efter en hare så är det svårare att få stopp på två hundar istället för en då de eggar och peppar varandra att fortsätta jakten.
Vad gäller din man så har jag inga tips mer än att skaffa ingen ny hund så länge han inte är med på det.
Finns det ingen ni kan låna en hund av? Av lämplig storlek och sort så att ni kan "prova på". Någon kanske behöver hundvakt i ett par veckor(se på t.ex grannar.se) om de skall på utlandssemester eller något. Då kanske din karl också tycker att det är okay och tänker att då får du veta vad mycket mer det är med två hundar medan du kan resonera att då får han veta vad mycket roligare det är om de är två och dottern har en som hon kan hålla i kopplet på promenaderna. Lycka till!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 620
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 442
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 355
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka