hjälp med att lösa ett dilemma

Sv: hjälp med att lösa ett dilemma

Annonsera efter dagmatte/husse finns säker nån pensionär eller likanande som vill ha lite sällskap!

Åh tack för att du tar tråden tillbaka till ursprungsämnet :bow:

Jo, det är ju så tyvärr. Jag satte mig i denna sits och jag får ta mig därifrån. Hunden är ute på annons, och dagmatte/daghusse är fixade fram till dess. Olika personer i min umgängeskrets som ställer upp ett kort tag pga dom olika anledningar som satt mig i sitsen. Hoppas att jag säljer hunden snabbt, för varje dag gör det svårare att sälja honom :cry:

Finns det inget hunddagis, eller någon som kan rasta honom någon/några gånger när du jobbar?

Varför kan inte dom som ställer upp o rastaar nu fortsätta? Då kan du ju ha honom kvar.

Men om vi ska vara så, så tycker inte jag det är särskillt hundkunnigt att förlita sig på att andra människorska ta hand om min hund

Men om man fixat en lösning som verkar fungera bra... och sedan allting rasar ihop? Det kan man väl inte hjälpa?

Massor av folk anlitar andra människor när det gäller att ta hand om deras djur man är ju inte sämre för att man tar hjälp när det behövs eller?

Jag hade tex morsan ute på morgonen och grannen som kvällsfodrade och lunchade i en vecka när jag var på semester i våras... andra veckan bodde en kompis i huset. ( Jag har katt, sköldpaddor, hästar, akvariefisk och minigrisar).

Hade jag haft hund och inte någon pålitlig kunnat ha den hemma under semestern hade jag hyrt in hunden på ett välrenommerat hundpensionat.

Jag vet flera som har sin hund hos "dagmamma" på vardagarna och det fungerar alldeles utmärkt. Det gäller ju bara att hitta en trevlig "passematte" ( eller "passehusse"). Visst det kostar ju en liten summa varje månad men det kan det ju vara värt.

/KT

*KL*

Såg att Devin ligger ute för annons redan, otroligt tråkigt och synd om valpen :(

Är nog den bästa lösningen iaf, om man ska gå på vad som skrivits i alla trådar om Devin.

Jag är ingen person som tycker om att ha min hund hos främlingar, det är knappt jag kan ha honom borta hos kompisar. Rädslan över att han ska bli förstörd, såld vidare osv är enorm. Lika lite som jag faktiskt tycker om att ha min son på dagis.

Nej, det är inget lätt beslut att ha honom ute på annons. Om han säljs så kommer jag må skit bokstavligt talat. Jag är oxå en person som ser lösningar istället för problemet, men vad händer om nästa dagmatte gör samma sak? Såna saker som har hänt med min mamma kan mycket lätt hända med en främling, ska jag då behöva leta ny dagmatte för 3e gången,4e gången osv? Låter inte rimligt i mina öron tyvärr.

Om du säljer honom, minskar rädslan för att han ska bli förstörd, såld vidare osv?

Ja nu sket det sig. Men en väl utvald dagmatte som man hittar på annons är GULD VÄRD. Jag har haft flera stycken, bytt ett flertal ggr av olika anledningar och ingen av mina hundar har lidit för det.
Om nästa dagmatte "gör samma sak" - då letar man reda på en ny... För en riktigt bra dagmatte får man leta ett tag och se till att det blir värt besväret för henne/honom - dvs betala bra och vara trevlig. I gengäld kan du kräva att hunden blir väl omhändertagen. Det bör vara en överenskommelse med klara regler och inget som vilar på "vänskap" eller "släktskap" för skiter det sig då så skiter det sig rejält.

Med andra ord. Vill du så kan du.

Finns det inget hunddagis i närheten? Nu tar de väl inte emot så unga hundar men två månader borde det kunna gå att pussla ihop lite dagpassning, tills han är gammal nog.

Det är bra att du har lärt dig att saker och inte alltid blir som man vill. Frågan är om du tänker lära dig genom att sälja hunden igen eller genom att lösa situationen?

"Hundvalp säljes pga att min mamma inte vill vara dagmatte."

Ska du sälja kan du väl iaf kontakta uppfödaren i första hand och se om de vill ta tillbaka honom istället för att annonsera på blocket eller nåt.

Skaffar man hund kan man inte lita på att någon annan tar hand om den.

Senast ändrad:

Är nog den bästa lösningen iaf, om man ska gå på vad som skrivits i alla trådar om Devin

Förutsatt att nästa ägare reder honom också. Annars finns väl risken att han säljs vidare än en gång.

Stod inget om det i annonsen iaf, men man får hoppas att Kissenova berättar hur det ligger till ..

Var bor du? Är det ett sånt dagis där hundarna inte sitter i bås är det möjligt att de tar in en yngre hund.
Annars så tycker jag att du ska ägna iallfall ett par veckor åt att jaga hundvakt, innan du omplacerar.
Du kanske kan ta ut din semester tills dess om det är möjligt för chefen?

Nu börjar jag bli ganska trött på folks attityd. Klart som sjutton att jag meddelar personerna som kan tänkas bli aktuella om hans problem som vi jobbar med rätt flitigt. Sen har inte han så stora problem mer än att han blir osäker vid hundmöten, och avskyr snön. Men varför skriva det i en annons? Sånt kan man ta vidare i mail. Så vad har min hund för stora problem egentligen ??

Nej, jag tänker inte nappa på min mammas förslag eftersom hon har brutit allt annat hon sagt. Som mina kompisar sa, hur lång tid tar det innan hon inte orkar med det heller?

Devin är ute på annons, men samtidigt försöker jag lösa dilemmat för att kunna ha honom kvar. Bara för att han sitter på annons så tänker jag inte sälja till första bästa som hör av sig. Men tills jag vet helt 100 att situationen går att lösa så får han ligga kvar ute på annons, kanske fel men bättre att redan nu leta efter ett lämpligt hem än kanske behöva sitta rejält på pottkanten sen. Men som sagt så försöker jag lösa saken samtidigt.

Men lugna ner dig lite!

Jag har ingen speciell attityd, skrev bara att han var ute på annons och att du inte tagit upp hans "problem", varken mer eller mindre.

Men vad är hans problem? Att han morrar vid osäkerhet och avskyr snö ? Saker som går att träna bort, och även sånt jag kommer nämna för en person som kan bli rätt ägare. Som du läser kort i annonsen så tränar vi en hel del hemma.

Jag har lite svårt att lugna ner mig när folk skriver att min hund har det bättre någon annanstans. Han har det väldigt bra hos mig, enda är att det krockar med jobbet. Men jag gjorde den tabben att inte skriva på en gång att jag samtidigt försöker lösa det så jag kan ha kvar honom. Det är ca 10 personer inblandade för att jag ska kunna ha honom kvar eftersom det är vad jag vill. Sen att jag inte nämde i annonsen om hans problem, men jag glömde även skriva att han är försäkrad. Skrev annonsen väldigt snabbt hos en tjejkompis så väldigt mycket har jag missat att skriva.

Men det är ju du som har skrivit i tidigare trådar att du har problem med aggressivitet (?) i valpen (och du tyckte det var så otäckt att du kastade dig över valpen och tryckte ner honom i marken) och nu är det plötsligt inget problem längre?
Eller att du knappt såg den de första två veckorna efter att du skaffat den pga jobb.

Menar du alltså att det krävs 10 hundvakter för att passa valpen de timmar du jobbar?

Jag har själv suttit i frågan att omplacera (med min förra hund) och jag vet hur jobbigt det är, den hade jag då haft i över två år.

Det jag menar är: orkar du inte ha kvar en valp för att det blev jobbigare än väntat så är det helt rätt att omplacera. Välj nytt hem noga bara så att den inte blir en vandringspokal.

Senast ändrad:

Ja men om du spårar tillbaka och läser dina egna trådar så kan du kanske förstå att många reagerar.

Eller kan du inte det ?

/C

Dum fråga kanske, men vad jobbar du med? Det finns ingen möjlighet att han får följa med på jobbet? Jag känner flera som haft med valpar/unghundar på sina jobb. Funkar kanske inte om du jobbar på restaurang eller sjukhus eller nåt sånt förståss....!
Lycka till i vilket fall som helst! Det gör ont, men om du verkligen gör det bästa du kan för hunden, kan du ha gott samvete!

Får du inte tag på någon dagmatte eller liknande till hunden, bör du iallafall försöka få tag på en fodervärd om du inte vill sälja honom, i dina trådar har du skrivit om lite problem med honom, tror inte dessa blir mindre av att han får vara ensam.

Även om det kommer någon o rastar honom, hur ofta blir det då per dag? Antar att det blir rätt mycket ensamtid ändå.

Men om man fixat en lösning som verkar fungera bra... och sedan allting rasar ihop? Det kan man väl inte hjälpa?

/KT

Då har man plan B?

Jag har också dagmatte till mina som funkar kanon! Dock har jag även andra lösningar för om hon skulle vara sjuk eller inte kunna någon dag, elelr helt enkelt inte vilja vara dagmatte längre. Hon lovade också innan jag skaffade hund att vara dagmatte, men jag kan ju inte HELT binda upp mig på det! hon blir också sjuk tex.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 277
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 171
Senast: paradiset
·
Övr. Hund För några veckor sedan blev min kelpie (16 kilo) attackerad och biten av en fullvuxen Gran danois hane. Jag var inte med men enligt...
Svar
2
· Visningar
4 659
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Jag bor ensam och jobbar skift vilket innebär att jag är borta 6-15, 7-16, 14-23 eller 22-07. Hittills har jag löst det genom att ha en...
Svar
6
· Visningar
1 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka