hjälp med att lösa ett dilemma

Sv: hjälp med att lösa ett dilemma

Sätt ut en annons om hundvakt på blocket? Betalar du hyfsat och hunden inte är så svår så borde det gå att hitta nån dagledig som vill tjäna en slant svart.

jag har turen med en mamma som ställer upp när det verkligen är kris, men hon är ingen hundmänniska så det är ren förvaring hos henne. i övrigt har jag fått lösa det på andra sätt. jag har bytt pass på jobbet, haft med dem ibland, tagit hjälp av vänner och bekanta. sedan ett par år tillbaka har jag inneboenden som pluggar, så det är nästan alltid någon hemma. men OM det skulle krisa sig, så hade jag tagit semester, tjänstledigt, kompledigt eller i värsta fall sjukat mig. man måste ha en plan B, så att allt inte står och faller på en enda person.

när det gäller din hund så är han det värsta man kan sälja egentligen. är av en speciell hundtyp och har redan problem. jag hade skippat blocket och istället försökt få tag på någon omplaceringsorganisation med GODA referenser (finns mycket skräp, så kolla upp deras bakgrund noga).

Precis! Det finns de som hjälper till att omplacera hundar som kan ta sig tid att göra det. Hunden är för dem inte en "kris" som den har råkat blivit nu...

Man gör sig själv en stor otjänst om man inte inser vilket problem det är att hunden morrar av osäkerhet redan vid fyra månaders ålder. Avståndssökande signaler vid så tidig ålder bottnar troligtvis i genetiskt betingad rädsla och reservation och det är inget man arbetar bort. Man kan få det under kontroll, men försvinner gör det aldrig. Det har också en tendens att öka markant med stigande ålder, om man inte hanterar det rätt.

Det är därför viktigt att sådana hundar dresseras av kunniga personer som vet hur man styr en hund med rädslor, speciellt om de är Rottweiler, Schäfer, Amstaff och liknande. Där kan det nämligen gå riktigt fel, om man inte vet vad man gör.

Rädsla och reservation ska aldrig nonchaleras eller bagatelliseras för det är av det värre slaget av problem man kan drabbas av och den hund som har dessa problem är just en problemhund. Det kommer han att vara hela livet, oavsett om man får honom hanterbar eller inte.

Min hund uppför sig ganska trevligt nu vid sju års ålder, men nog är hon en problemhund i grund och botten alltid. Hon har samma problematik som Devin och det är inte roligt att fixa till.

TS ska inte BEHÖVA sälja sin valp. Hon har folk som ställer upp och tar Devin. Han far inte illa på något sätt.

Varför finns denna tråd då? Om hon redan har folk som hjälper henne med hunden, varför finns han då på blocket?

TS har väl ibland lite svårt att formulera sig på rätt sätt och mycket har blivit fel från början i hennes trådar.
Då kanske TS ska förhandsgranska innan hon postar en tråd, så slipper det bli så mycket missförstånd, har dock svårt att tro att alla andra trådar om hennes hund ochså varit felformulerade.

Övrigt: ska hunden säljas bör den hamna hos någon som har vana av den hör hunden, morrar den vid fyra månaders ålder, skulle jag bli mörkrädd och möta den om ett år. Finns tillräckligt med staffar som har ägare som inte kan ta hand om dem.

*kl*

TS har berättat skälet till att hon inte har någon dagmatte för mig. Jag tycker inte man kan skälla ut henne och mena att hon skulle planera mer innnan. Hon hade en, eller till och med två, dagmattar som hon var säker på skulle ta hand om hunden när hon behövde hjälp. Sedan helt plötsligt finns ingen där som ställer upp. Jag skulle ha det lika krisigt som hon om det inte gick helt plötsligt för min dagmatte. Jag litar på henne, och vet att hon kommer ställa upp. Ts litade på sin dagmatte/dagmattar.

Och min hund har träffat ts hund. Inga problem där. Han kanske är osäker när han träffar nya hundar men det lär nog inte vara så svårt att träna bort. Han är ingen problem hund.

Visst kan man uppfatta saker olika när man läser trådar på buke, allt kommer inte alltid fram rätt. Och TS ber iaf om råd när hon känner att hon behöver det. Bättre fråga om råd när det är något, än att sitta tyst hemma och låka problemen växa.

Men du, ärligt talat så känns inte det hela så himla seriöst öht.
TS skaffade sig första bästa 'renrasiga' valp, som hon sedan forslat över till en och annan person i hennes närhet, tex. hennes pv första veckorna hon jobbade, sedan sin mamma och dagmatte #2 som du nämde..(??) Och nu sitter hon i smeten med ett tiotal personer som får rasta hennes hund tills den säljs, då mamman inte längre kan(vill?) passa hennes hund såpass mkt, utan kan lika väl skaffa sig en egen valp-som hon nu ska göra.
Det är den uppfattningen jag har fått av TS och hennes situation. Väldigt synd att hon inte tänkte längre än vad näsan räcker, för det är valpen som får lida i slutändan.

Personligen hade inte min värld rasat samman och jag börjat omplacera min(a) hund(ar) så fort skon klämde lite grann, man Måste alltid ha en Plan A, B, C osv, Tills det längre Inte finns någon annan utväg.
Jag menar, TS startade denna tråd igår, och satte ut omplc. annonsen lika fort. Ja, vad mkt. man hinner lösa på knappa ett dygn.:smirk:

Dessutom kan man inte förlita sig på andra människor när det gäller ens egna hund.

Senast ändrad:

Jag skulle ha det lika krisigt som hon om det inte gick helt plötsligt för min dagmatte. Jag litar på henne, och vet att hon kommer ställa upp. Ts litade på sin dagmatte/dagmattar.

Då resonerar vi väldigt olika. Om min dagmatte inte längre kan ta Loka på dagarna så sätter inte jag ut min hund på blocket... Som jag skrev innan, jag har genom åren haft kanske ett tiotal olika dagmattar. Vissa bättre än andra men det har funkat.

Själv skulle jag absolut inte lita på att andra ska ställa upp för att jag ska kunna ha hund.

Människor ändrar sig och det MÅSTE man ha med i beräkningarna när man köper hund, inte sätta ut den på annons direkt plan A gick i stöpet :mad::(:crazy:

Man ska ha en plan B och C om man tänker förlita sig på dagmatte/husse.

Nu har jag inte lästa lla svar men du verkar ju ha kanonbra arbetstider, dvs det måpste vara jätteenkelt att få någon att ta ut jycken.

Hoppas allt löser sig :) (eller har löst sig...jag har ju inte läst hela tråden :))

Ledsen att du har hamnat i knipa och att det inte blev som du tänkt dig!
MEN jag kan inte låta bli att fundera hur din och din mammas relation är.. Jag menar borde det inte ha varit lätt att diskutera igenom ordentligt om din mamma kunde ställa upp som dagmatte eller inte och hur mkt det var hon skulle hjälpa dig osv? Å då menar jag att verkligen vrida och vända på det. Jag menar det är ju ändå din mamma.. Ni verkar ha missuppfattat varandra rejält..

Hur som haver så var det du som skaffade hunden, inte din mamma. Så det låg ju mest på ditt ansvar att försäkra dig om och om och om igen om hon verkligen kunde hjälpa dig med så mkt du behövde..

Sedan tjafsar ni och baktalar varandra på ett internetforum.. tyvärr detta i sig ger inget vidare intryck från vare sig dig eller din mamma..

Jag ber om ursäkt och är ledsen men så här uppfattar jag din situation enbart på dina trådar.. inget annat!

Hade det varit min hund så hade jag kämpat efter en lösning lääänge innan jag satte ut annons..

Lycka till!

Om det är ens mamma lovar att ställa upp så kan man väl visst fölita sig på andra? Man kan ju inte lämna valpen ensam hur länge som helst, och man vill väl inte lämna bort sin valp till massa olika personer. Livssituationer förändras, det kan man inte hjälpa. TS vill inte att valpen ska fara och flyga mellan olika personer, hon vill ha en fast dagmatte som hon inte kan hitta.

Jag tillförlitar mig på att min familj ställer upp så länge min valp inte kan vara ensam längre stunder. Men visst, i grund och botten är det mitt ansvar, men jag kan förlita mig på min familj. det trodde ts också hon kunde.

Angående att hon har satt ut en annons redan har hon väl svarat på? Hon tänker inte sälja honom till första bästa utan ser vad det finns för alternativa hem därute. Hon vill ju såklart ha en lösning på detta så fort som möjligt.

Om det är ens mamma lovar att ställa upp så kan man väl visst fölita sig på andra?
Uppenbarligen inte, eller hur? Det är hundägarens ansvar att alltid ha en back-up plan, dvs TS i detta fall.

Man kan ju inte lämna valpen ensam hur länge som helst, och man vill väl inte lämna bort sin valp till massa olika personer. Livssituationer förändras, det kan man inte hjälpa.
Det är något man bör ha tänkt på från första början. Man skaffar sig helt enkelt Inte en valp när livs/jobbsituationen inte passar.
Jag tycker att det är jätte viktigt att valpen får en bra start, lära känna sin nya matte/husse, sitt nya hem och omgivningen, att den blir och känner sig trygg osv..
Det är ju bevisat att det gått åt pipan då valpen redan nu visar dåligt beteénde, så om vi utesluter att det är riktigt kass mentalitet på hunden som är orsaken till det-så har vi redan svaret på frågan.

TS vill inte att valpen ska fara och flyga mellan olika personer, hon vill ha en fast dagmatte som hon inte kan hitta.
Men sluta nu, det har gått EN dag(om vi går efter trådens start)-så lätt/snabbt hittar man knappast(isåfall väldigt sällan) en dagmatte/husse som är guldvärd.
Och första meningen tänker inte jag ens kommentera(igen)....

Fast hur vet du det?

För att hon haft valpen i TVÅ månader. Och haft hundvakt iallfall delar av tiden.

Fast med tanke på hur det har gått så är det säker lika bra att hunden omplaceras, men jag blir så lack på folk som uppenbarligen inte bryr sig.
Hade TS lyssnat på råden hon fick så hade hunden troligen haft en seriös uppfödare som hon kunnat lämna hunden till, eller kanske inte ens sålt den från början. Jag är ledesen att säga att jag inte är direkt förvånad över hur hundens liv har varit.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 277
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 171
Senast: paradiset
·
Övr. Hund För några veckor sedan blev min kelpie (16 kilo) attackerad och biten av en fullvuxen Gran danois hane. Jag var inte med men enligt...
Svar
2
· Visningar
4 659
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Jag bor ensam och jobbar skift vilket innebär att jag är borta 6-15, 7-16, 14-23 eller 22-07. Hittills har jag löst det genom att ha en...
Svar
6
· Visningar
1 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka