Hjälp med att longera min ridtravare

I

IslaBonita

Har letat här på forumet men inte hittat svar på min fråga.

För att vi ska lära känna varandra från marken vill jag gärna prova att longera min nya ridtravare! :love::love:

Jag vet att hon blivit longerad förr, och att hon kan alla gångarter men att hon är springig in i galoppen. Har dock tänkt att bara köra lite lugn skritt och trav ett kort pass idag.

Hur rekommenderar ni att jag gör med inspänning/inte inspänning? Vet inte hur hon blivit long
erad tidigare, men hon är riden i åtta år, och kan samla sig i skritt och trav.

Sv: Hjälp med att longera min ridtravare

Hej!

Jag har iofs helt slutat longera mina hästar eftersom jag tycker tömkörningen ger så mycket mer. (Monty Roberts menar att man inte bör longera i "onödan" då det påminner för mycket om join up, och han tömkör också istället.)
Min erfarenhet är att man får bättre kontakt och har större möjlighet att påverka hästen vid tömkörning. Jag vill ha en häst som frivilligt vill jobba rätt därför använder jag aldrig inspänningstyglar, gramaner el likn. Hjälptyglar jag använder om jag "måste" är chambon eller gogue. Chambonen går ju utmärkt att longera med, då den är mera rörlig än inspänning och inte "låser" hästen.
I longeringen är det lätt att få en häst som springer runt som en planka i formen och enligt min uppfattning med inspänning fastlåst hals och huvud. En häst som är vältränad och mjuk går alldeles utmärkt att få till att jobba i lina, men oftast är det ju kanske andra hästar vi vill jobba i lina, typ en travare eller unghäst som saknar tillräckligt med muskler.
Vill du longera tycker jag du ska välja chambon, det mår säkert din travare bra av, låt honom gå i lång låg form ett bra tag. Utvecklar han rätt muskler kommer du inte att behöva spänna in honom. Vill du tömköra så gör det, det är bra omväxling och du har mycket mer möjligheter att gymnastisera hästen. Går han mycket upp med huvudet i början så fungerar goguen bra till detta under en övergång.
Lycka till!

Hejsan och tack för ditt svar!

Tyvärr kan jag inte tömköra, aldrig gjort det :confused:... målet är att jag ska ta hjälp och lära mig detta, men i första hand vill jag prova att göra något jag känner mig säkrare på.

Att longera hela utan hjälptyglar, är det ett alternativ?

Efter lite utökad sök på forumet (SORRY:o - nybörjare:angel:), har jag hittat mängder med argument för hur mkt longering sliter på hästen. :eek:

Blir nog ett lättare ridpass istället tills jag har mer kött på benen, och utbildning i tömkörning! :cool:

Låter som ett bra upplägg, att rida och träna tömkörning. :)

Men du får inte skriva om din nya fina häst utan att lägga in några bilder, jag blir nyfiken ju. ;)

Det låter som hon kommer få det bra hos dig, bla för att du vågar fråga om råd, det är inte alla som gör det. :bow:

Oj, vad glad jag blev, det var en fin kommentar :laugh: Bilder kommer, men kanske allra helst i "ridtravartråden" jag hittat under gnägg :p

Klart du måste lägga ut bilder där:D Vi vill gärna ha fler som visar bilder och uppdaterar i den tråden:)

Jag säger som dom andra, och pratar av erfarenhet, att tömköra är bättre! Speciellt om du har en häst som gärna stressar upp sig, då kan du korrigera på ett annat sätt, och har inte en häst som bara springer runt runt på liten volt i full fart. Förtroende och någon som kan lära dig tömköra är kanon!
Det som är bra med våra travisar också är att dom i regel är inkörda, och brukar inte reagera så mkt på tömmarna.(i regel)
Jag lärde mig tömköra med min första travis och med hjälp av en god vän.

Stackars pållen stod ut med att jag snurrade in oss båda i tömmarna några gånger, snäll som han är:)

Lycka till o ses i ridtravartråden:)Där kan du få mkt tips!

Efter lite utökad sök på forumet (SORRY:o - nybörjare:angel:), har jag hittat mängder med argument för hur mkt longering sliter på hästen. :eek:

Blir nog ett lättare ridpass istället tills jag har mer kött på benen, och utbildning i tömkörning! :cool:

Tycker du tänker helt rätt, sedan tror jag att all träning "kan" vara bra i lagom mängd och på rätt sätt. Att lina en häst som går rätt i formen tio minuter tror jag inte den sliter ut sig på, men visst finns det alternativ. Om du linar rekommendera jag med chambon, men inte utan hjälptyglar alls för då tror jag mest han kommer "strutta" omkring utan att arbeta rätt och då sliter det ju mer! Jag tror som annan här att tömkörningen kan du börja med på din travare när ni känner varandra, men du behöver ingen avacerad utbildning om din häst redan är körd! Du får helt enkelt känna dig för vad som händer när du använder hjälperna och titta på hästens form och gensvar.
I övrigt rekommenderar jag NH-övningar och promenader som trevligt nyttigt socialt umgänge!
Lycka Till med din nya pålle!:)

håller med dem andra om att du bör försöka lära dig tömköra istället...du kan kontrollera så mkt mer och även förhindra den stress som kan komma när hästen inte riktigt förstår och bara springer på.

Här är bilder på min förra häst under några av hans första tömkörningstimmar och några lite längre fram

tom45.jpg

tom1.jpg

tom2.jpg

Jag anser att det är bäst att börja med låg tömsättning då det oftast har en lugnande inverkar( iaf på de hästar jag har provat detta på)

DSC01074.jpg

Har inte så många uppe på nätet såg ja, men här har jag kommit så långt att vi kan ha tömmarna i översta ringarna och han sökte sig frammåt neråt ändå.

Jaja lycka till iaf och uppdatera gärna med vad som händer för er i ridtravartråden :)

kl

fördelen med att ha en travare är att de redan vet hur tömkörning funkar vilket underlättar när man själv är ny på det =)

Har letat här på forumet men inte hittat svar på min fråga.

För att vi ska lära känna varandra från marken vill jag gärna prova att longera min nya ridtravare! :love::love:

Jag vet att hon blivit longerad förr, och att hon kan alla gångarter men att hon är springig in i galoppen. Har dock tänkt att bara köra lite lugn skritt och trav ett kort pass idag.

Hur rekommenderar ni att jag gör med inspänning/inte inspänning? Vet inte hur hon blivit long
erad tidigare, men hon är riden i åtta år, och kan samla sig i skritt och trav.

Grattis till din nya pålle!!!:p

Du kan visst longera din häst, men gör det med 2 tömmar istället för en. Kan du tömköra så kan du även det på volt sas.
Monty Roberts hävdar att man visst kan longera men då med 2 tömmar. För att du ska kunna ställa din häst innåt och inte som det så många ggr blir , att den ställer sig utåt. Vilket är felaktigt. Antingen med den yttre tömmen över ryggen eller bakom rumpan då du kan få en lätt drivning på din häst. Men du ser snart vilket hästen tycker bäst om.;)

Då får du en häst som blir stel och inte jobbar korrekt i lina. Den blir mjuk och du kan kontrollera den.

Har själv egna travare och jag har lärt dem galoppen, i lina. Hellre där än att man mister kanske balansen i sadeln, eftersom vissa travare springer "iväg" innan de kan det här med galoppfattning. Lär hästen att fatta galopp när du säger gaaallooooopp i lugn ton/röst.

Detta använder du dig sedan av när du uppsutten ska fatta galopp. I början bara med rösten, för att undvika stress med skänkeln. När det sitter så lägg till skänkeln mjukt tillsammans med rösten.

Lycka till med pållen.

Bra tips! Jag lärde också min travis att galoppera genom tömkörning på volt, innan jag galopperade uppsutten. Då behöver man bara använda kommandot senare, och lär efter hand den galoppskänkel. Som hovis säjjer så blir stressen så mkt mindre på detta vis, och hästen lär sig först att bära sig själv i galoppen innan ryttaren sitter upp,eftersom ryttaren gärna stör denna balans om det går lite fort, som det gärna gör i början innan hästen lärt sig av bära sig, och att samla sig, höja ryggen istället för att "rinna" iväg i galoppfattningen.

Lycka till!

Kul att du tänker pröva på tömkörning! Min varmblodstravare älskar verkligen tömkörning och han lär sig så fort! Så for tömmarna åker på ska han ut och arbeta. Helst utan någon som helst uppvärmning.
Får du bara lite känsla för det så tycker jag att du ska strunta helt i inspänning.

Hej!
'
Jag har ridit till två travare och nu ska jag rida in min nya.

När jag longerade dom så tog jag hjälp av en gummisnodd så att dom inte skulle dra upp huvudet som dom brukar göra.Det funkade för mig.Sen kan du alltid pröva med graman när du rider :).Det är alltid bra! Lycka till!:)

Du kan visst longera din häst, men gör det med 2 tömmar istället för en. Kan du tömköra så kan du även det på volt sas.
Monty Roberts hävdar att man visst kan longera men då med 2 tömmar. För att du ska kunna ställa din häst innåt och inte som det så många ggr blir , att den ställer sig utåt. Vilket är felaktigt. Antingen med den yttre tömmen över ryggen eller bakom rumpan då du kan få en lätt drivning på din häst. Men du ser snart vilket hästen tycker bäst om.;)

Fast jag trodde att longering var med en lina och tömkörning med två tömmar, eller menar du att Monty longerar med två tömmar:confused:? Jag har hört om honom och Ann Lindberg kalla det tömkörning , vilket det alltid varit för mig.

Jag tycker inte man ska uttrycka sig med orden "graman är alltid bra". Alla hjälptyglarkräver en rutinerad kunnig ryttare för att inte göra mer skada än nytta. Jag skulle vilja generalisera lite och säga att man ska vara så duktig ryttare för att använda det så att man inte behöver det! Jag vill ha en häst som frivilligt går i rätt form för att den upptäckt nöjet med det. Inte ha en varken inspänd häst i lina eller en häst med graman som "dras ihop" med tvång av de flesta som använder det, ofta utan någon ryggverksamhet. Har man tiden finns det för mig många andra sätt att positivt lära hästen gå i rätt form. Gummiband är ju betydligt mildare, men jag föredrar ändå tex chambon om man nu vill påskynda processen, då den ger hästen frihet neråt och tar bort trycket omedelbart när hästen gör rätt, men det är upp till var och en förstås! För mig stämmer en graman inte med det samspelet och relationen jag vill ha till mina hästar.;)

Vilka jättefina pedagogiska bilder!:bow:

Kul att du köpt ny häst :) dock tycker jag inte att man ska longera hästar av andledningen att dom inte lär sig något av att springa runt runt men det kan skapa problem och jag vet hästar som skaffat mycket olater. :s
Kan varmt rekomendera Pat parelli det skpar en sådan stark relation till din häst så jag vet inte vad :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 325
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar