Hjälp!!!! Manen full i kåda!

-Catherine-

Trådstartare
Shettistjejen har kladdat in hela manen med kåda, det ser ut som (och känns som) om hon har ett stort paket svinto efter mankammen :cry::(

Hur i hela friden skall jag göra för att få bort eländet utan att ta med mig allt tagel på kuppen? Jag har badat henne men det hjälpte inte ett smack... *sucka*

Å imorgon som vi skall till tandläkaren, jag kan ju inte åka iväg med henne såhär, hon ser ju inte klok ut :crazy:

Hjälp!!

Sv: Hjälp!!!! Manen full i kåda!

Kan man frysa det med is precis som med tuggummi och bryta loss det? På tuggummi så funkar ju ren kemiskt bensin. Har du testat om det funkar?

Har tyvärr inga andra tips när det gäller kåda :(

"Tvätta" med massor av smör eller matolja så får du bort kådan, det är enda sättet.
Sedan kommer svårigheten att få bort det feta ur pälsen :crazy: Då blir det diskmedel och så varmt vatten som möjligt utan att bränna pålle.
Lycka till!

Tack för svar :bow:

Jag får åka ned på ica och köpa mig en dunk olja och ett kilo margarin (eller måste det vara smör?). Blir till att ägna kvällen åt det här då, oj vad jag längtar :crazy:

*dubbelsuck*

lika löser lika! Prova smör eller olja.

Annars borde väl diskmedel vara just fettlösande? Yes diskmedel brukar min häst få svansen tvättad med och den blir skinande ren!

Det funkar tyvärr dåligt med diskmedel till kåda, det hade varit betydligt trevligare att kunna tvätta med det istf smör/olja.

TS, tror att det funkar lika bra med margarin som smör.

När min häst kletat in sig i kåda så hade jag på vaselin som fick verka och så fick man kamma bort det försiktigt!

Det absolut bästa att ta bort kåda med är GRÖNSÅPA!!!!!!

Fick själv kåda i mitt hår en gång och jag tvättade håret med grönsåpa så försvann det direkt. Grönsåpa är bra till det mesta, dessutom är det ju väldigt snällt mot huden!

Kåda är lösligt i fett så olja eller margarin brukar hjälpa för det mesta. Vaselin är ju också gjort på fett, såpa också på sätt och vis. Antagligen behöver man lägga på fettet och låta det verka en stund och sedan massera runt det. Därefter skulle jag ta fram såpa och vatten för att lättare få bort både kåda och olja. Såpan gör att oljan och kådan har en chans att lösa sig i vattnet. Har du tillgång till ljummet vatten borde det vara bättre än kallt också! Lycka till, inte så roligt det där!

Kleta in allt kåda-trassel med margarin först... Sedan på med diskmedel typ yes. Voila! Borta!

Haha jag tycker med ens synd om min häst som kommer få en hink vatten över huvudet x)

Hade hoppats på en annan teknik än den med olivolja då vi ska på tävling imorgon men det verkar vara det effaktivaste så vi kör väl på det, han får härda ;)

Liknande trådar

Hästvård Jaha, då var det dags igen. :cry: Min häst har dassig hovkvalitet och har haft problem med tappskor förut. Nu har jag en ny...
2
Svar
23
· Visningar
3 209
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 320
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar