Tusen tappskor, Hjälp!

Sv: Tusen tappskor, Hjälp!

Tycker nog att det är bättre att sko om lite oftare iom att de sitter så pass länge- innan de trasas sönder.
Hovarna blir ju dessutom mindre o skorna passar sämre- förmodar jag.

Det låter ju inte som det är pga utlägg, utan pga att de lättar lite med tiden.

Boots på efter v. 4 o sko om minst var 5-e

Sv: Tusen tappskor, Hjälp!

Jag är med på ditt resonemang men det blir knepigt att sko om henne efter 5 veckor eftersom hovarna inte växer något alls. Eller menar du att vi bara ska nita om/lägga om skorna och verka varannan gång? Funkar det eller blir det för mkt sömhål i kanterna av det?

Boots får hon ha jämt när hon är ute, förutsatt att hon inte börjar få skav. Vilket hon *peppar,peppar* har klarat sig från hittills.
Hennes hovar är små redan från början och blir ju mindre och sämre form på efter varje tappsko. Första tappskon denna hovis lyckades "dra på sig" på min häst var p.g.a. att han ville testa att lägga ut skorna bak liiite grann men sedan var karusellen igång. Tappar hon en sko, sedan är det kört, då får man 100 till i samma paket :crazy:
Skorna lossnar för att hovväggen ramlar bort mellan skon och sömfästena. = Ingen hov kvar där sömmen sitter. Dessutom är hon en :devil: på att lyckas med att trampa sig både här och var på sätt som ingen begriper hur hon lyckas.

Kol: Tack för tipset! Men skrev du trätjära? Jag förutsätter att du menar hovtjära? Har faktiskt inte tänkt på att använda det i det syftet. Ska testa!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 682
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar