Hjälp m. val av sele!

Sv: Hjälp m. val av sele!

Vi köpte en begagnad drive out rockard nyligen. Är det samma?
stod här i skåne.
Har inte använt den ännu, men den är verkligen jättefin.
Det är piggar vid skakelfästningen. Köpte med hobbyselen från Equilex.
Min kompis sa att jag skall ha såna snabbspännen.
Det är det inte på den jag köpte.
Sedan är bröstan för liten.
så nu fundrar jag på att antingen köpa en lösbrösta eller en ny sele.
Vad tror ni?
Jag har en helbossa liggandes, kan man kombinera den med denna sele?

Senast ändrad av en moderator:

Vi köpte en begagnad drive out rockard nyligen. Är det samma?
stod här i skåne.

Ja, det är säkert samma! Den såg jättefin ut på bilderna. Grattis till den, ett riktigt kap! Vilket betyder att jag får leta vidare.:rofl:

Här kommer en alldeles nytagen bild på Shiloh med Christell (inköraren) bakom tömmarna. Jag är bakom kameran!:) Det blåste rätt rejält, så vi satte lite bomull i öronen, för säkerhets skull. Alla hästarna var lite spralliga av blåsten igår.
Köpte en tömkörningsgjord för några veckor sedan som vi nu provade på honom. Hampatömmen köpte jag på körtävlingarna i Flyinge, härom veckan. Men det kommer även bli en lädertöm i framtiden oxå!

DSC04752mindre.jpg

Jättefin häst, kommer bli grann framför vagn.

Dock så ser jag att hon inte kan ta emot min shetlandsåring för hennes staket lär inte hålla honom inne :crazy::rofl:

Jättefin häst, kommer bli grann framför vagn.

TACK, visst är han rätt fin!!:love::bow::bow:

Jag tror han kommer att passa som kör-/allround-häst. Lite har han i generna genom morfars farfar, Lansiär. Som var på -70-talet, en av Flyinges parad hingstar och kördes mycket. Efter farfar Elmshorn har han nog fått sin "kaxighet" och arbetsglädje!! Shilohs mamma, Susanna, var oxå en riktig "arbetsmyra".
När jag tittat på gamla bilder av Lansiär,kan jag se mycket likhet, exteriört. Som Shiloh ser ut nu, kan jag tycka att han ser ut som våra "sv. halvblod" gjorde när jag var yngre! (ooops....nu låter jag som om jag var äldre än Fantomen!:eek:)

Ringde idag och pratade med Gunilla (selar.se), igen. Lite nyfiken på vagnarna som hon o Ewa Angantyr tar in från Polen. Vilka fina vagnar! Kolla in dem, om ni inte gjort det tidigare!
+ kom på att hon kanske kunde få med sig en bra körpisk oxå, när hon kommer m. selen. Och det var inga problem...hela bilen kommer att vara full med div. häst-utrustning. Jätte-spännande!!! Rena julaftonen!:bump:

Ringde idag och pratade med Gunilla (selar.se), igen. Lite nyfiken på vagnarna som hon o Ewa Angantyr tar in från Polen. Vilka fina vagnar! Kolla in dem, om ni inte gjort det tidigare!
+ kom på att hon kanske kunde få med sig en bra körpisk oxå, när hon kommer m. selen. Och det var inga problem...hela bilen kommer att vara full med div. häst-utrustning. Jätte-spännande!!! Rena julaftonen!:bump:

Din häst ser jättetjusig ut!!! :d Måste vara kul att kunna följa sin häst så från allra första början!:)

Vet du vilken dag Gunilla ska komma inom till dig?
Hon skrev att hon ev. kunde titta inom Åstorp oxå och en hel bil smockad med hästsaker låter ju onekligen lockande!!! :angel::D

QUOTE]Din häst ser jättetjusig ut!!! :d Måste vara kul att kunna följa sin häst så från allra första början!:)

Tack, tack! Det är jätte-kul att för en gångs skull få privilegiet att vara med ända från början!!:rofl:

Vet du vilken dag Gunilla ska komma inom till dig?
Hon skrev att hon ev. kunde titta inom Åstorp oxå och en hel bil smockad med hästsaker låter ju onekligen lockande!!! :angel::D

Hon ska ringa mig när hon kör från Holland, o tala om när! Men det blir någon av dagarna: 5, 6 el. 7/8.

Senast ändrad:

Hon har fler hagar, och där är tre el-trådar!
Kom o hälsa på o titta förresten!!!:idea:

Ja, man borde kanske göra det... Men det är ju inte dags på ett bra tag och eventuellt så tänker jag köra in honom själv.

Du söker ingen sällskapsponny? :angel:

Hon ska ringa mig när hon kör från Holland, o tala om när! Men det blir någon av dagarna: 5, 6 el. 7/8.

Låter bra! Börjar min semester på måndag så!! :D
Kommer du kanske till träningarna då?:)

Isåfall hakar jag gärna på dig för att klämma och kika på lite saker. Har du fått dina sidostycken ännu?

Hej!

Ja, det har jag! Meeeen dom passade inte *suck* Ideals nosgrimma är visst smalare än den på Imperials så det gick inte att trä i den i "hållarna". Så typiskt....:crazy:

Kommer du kanske till träningarna då?

Har planerat in en tripp till Åstorp på måndag!....om inget annat kommer ivägen!:crazy: Shiloh har åkt på nån lättare infektion (typ förkylning) + ögonskada!! (sår på hornhinnan). På måndag kommer vet igen o kollar ögonen på honom , och så får jag reda på bakterie-odlingen. Men....är det inget allvarligt (o smittsamt) så kommer jag troligtvis!!!:) Ja, hej o hå vad det kan gå!!! Suck! Nu måste han stå inne ett par dagar pga att han får ont av ljuset ute. Inte skoj för en 1-åring, kan jag säga! Något uttråkad...efter bara en dag! :angel:

Senast ändrad:

Jag vet hur det är. Samma sak hände min ettåring. Han fick åka in på Djursjukhuset och ha en ögonkateter. Stod där i två dagar sedan kom han hem och var faktiskt ute lite med en lapp över ögat. Han fick pupillvidgande så han kunde absolut inte vara ute i solljuset, utan han var då tvungen att ha lapp.

Han fick pupillvidgande så han kunde absolut inte vara ute i solljuset, utan han var då tvungen att ha lapp.

Jepp, precis så är det för Shiloh!!
Man kan säga att han är nååågot frustrerad över varför han inte får vara ute med kompisarna. Så han "möblerar" om boxen o "har sig"! Köpte en flughuva som jag ska sy på en lapp som täcker ögat. Ska ringa o prata m. Ursula om det är OK att han går själv i en hage med flughuvan. Ivarje fall några korta stunder om dagen. Så han får lite chans att få utlopp för sin "energi".

Har fortfarande inte bestämt mig för vilken vagn jag ska inhandla! Jag tycker det är JÄTTE SVÅRT! :crazy: Två hjuling lär det ivarje fall bli. Men att hitta en "rockard" som uppfyller "kraven" på att vara stabil, högt säte, fjädring, svängel, bra hjul osv och inte kosta skjortan........suck! Jag tycker Jensas ser OK ut, men är hjulen OK? Ska man ha järnhjulen så går det på en 3000:- till (som sagt tidigare). Sen "rullar"(:smirk:) det på. Ska man betala runt 11000:-, kan man "hellre" köpa en ny ex. Driv-Out för ca. 15000:- osv, osv...! Var ska man stoppa?:confused: Det är ju faktiskt skillnad på 7400:- och 15-16000:-. Sen misstänker jag att det kanske är bättre 2:a handsvärde i de dyrare vagnarna. Men å andra sidan så är ju Shiloh som sagt inte så gammal. Vad som helst kan hända. Kanske bättre en "billigare" vagn går åt skogen än en "dyr".
Är det konstigt att man är lite "skramlig" i huvudet....:D?!

Usch då - stackaren!! :crazy:
Hoppas han blir bättre snart! Och att det inte är ngt smittsamt så du kan komma till Åstorp på måndag:)

Jag tycker Jensas ser OK ut, men är hjulen OK? Ska man ha järnhjulen så går det på en 3000:- till (som sagt tidigare).

Det är klart att hjulen är okej! Som jag skrivit: Inom travet kör man alltid med luftdäck och det funkar hur bra som helst. De flesta rockarder har faktiskt luftgummihjul.

Det är inte luften i hjulen som är problemet, utan dom klena ekrarna. På travet går det rakt fram på grusbana, det är inte så mycket terrängkörning där det kan komma grenar in i hjulen så ekrarna går av eller ojämnheter som kan göra att hjulen viker sig om vagnen är lastad lite för tungt...

Ska hon köra i terrängen med sin ettåring då? :confused: Det är ju bara en vagn för vanlig körning på ett tryggt underlag för denna ettåriga häst. Hon har själv skrivit att efter/om att hon vet om att hon vill satsa på körningen och t.ex. köra maraton, så kan hon köpa något "finare".

F.ö så körs många travare i skogen :smirk: De springer inte på bana varje gång de tränas.

Efter överläggning m. vet.Ursula, fick Shiloh gå ute i natt :) (m. "huvan")....och stå inne på dagen. Han var mycket lugnare i morse när Christell tog in honom igen. Få se hur länge han håller sig lugn i dag?!:crazy: Men han kommer ju ut igen ikväll (+han ska köras idag o imorgon), så det är väl bara att bita ihop!!

Ja, ni har nog rätt båda två! Gummi-hjul är väl OK, tycker jag! Om det blir punktering är det lätt avhjälpt. Men ekrarna...visst, det är väl dem jag har haft lite funderingar över oxå.:confused:
MEN :idea:...finns det inte sådana sk "ekerskydd", som man ser typ proffs-cyklister har på sina cyklar? Just för att inte föremål ska komma in mellan ekrarna. Då "trollas" ju ekrarna bort. Vad tror ni om det???
(+ att jag får väl banta:rofl: så det blir lite lättare i vagnen! hihi!)
Skämt å sido, jag kommer att köra troligtvis mest i paddock, ridhus o på typ travbana, MEN även lite i naturen. (gräs- o grusvägar odyl.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka