Hjälp m. val av sele!

Sv: Hjälp m. val av sele!

Jag har både en Ideal sele o en Jensa vagn. Är jätte nöjd med båda! Mina hjul har hållit bra men kan man köpa järnhjul till så hade jag gjort det, (det fanns inte när jag köpte...). Både snyggare o bättre.

Jag tävlar t o m med min vagn i dressyr o precision, det funkar utmärkt.

JNHQGQFNPRJMI0.jpg

Ska ringa till Jensa imorgon, tänkte jag! Men som sagt det lutar åt en Jensa-vagn....o troligtvis järnhjul. Eller båda? Får väl höra vad det kostar först.
"Shetlandskusk"--som jag ser det på drive-out-sidan, så verkar det som om dragline-hållarna är tillbehör!! Du gjorde ett klipp när du köpte din sele!:bump::banana: Din sele är jättefin!

Ja, det får jag hålla med om att jag gjorde. Är mycket nöjd med mitt fynd.

Fundera nu vidare på stallplatsen :angel: Medhjälpare vid körturer får du ju automatiskt och man kan samåka till träningar eller dela på utkörning av tränare :angel: Endast 6 km till maratonhinder :devil: 60 mil körvägar :love:

Ja, det får jag hålla med om att jag gjorde. Är mycket nöjd med mitt fynd.

Fundera nu vidare på stallplatsen :angel: Medhjälpare vid körturer får du ju automatiskt och man kan samåka till träningar eller dela på utkörning av tränare :angel: Endast 6 km till maratonhinder :devil: 60 mil körvägar :love:

Jag grunnar vidare! Bor ju mitt i centrala HBG, så det blir längre sträcka att köra i så fall, än till "Mörarp". Hmmmm:crazy:!

Ja, det är ju upp till en mil längre än Mörarp. Bor också i centrala Hbg och jag tar tåget + cyklar. Sambon kör dock ofta.

Ringde igår till "Jensa" och förhörde mig lite om hans vagnar. Om man istället ska ha gummibelagda järn-hjul kostar det ca. 3000:- extra.(Han var inte riktigt säker på priset). Då bygger han den med annan fjädrings-lösning, vid hjulen.
Då är frågan....ska man ha vagnen som den är med ekerhjulen för 7400:- eller: lägga ca. 11000:- och få järnhjulen på ....eller: titta på annan vagn???? :confused:

Jag skulle titta på annan vagn, för 11 000:- kan du få en bra begagnad som är betydligt robustare än jensas, men det är bara min åsikt :)

Började titta på beg. rockarder men det är svårt att hitta någon som verkar vettig, till bra pris (och som inte finns allt för långt i från Skåne) och som inte är ren "skrot":angel:. Därför började jag kolla på nya vagnar. Men det är så mycket som man ska tänka på. Jag vill ha en rockard som är stabil o "behaglig" att köra, både för mig o hästen. Som har någorlunda högt säte, har fjädring, svängel och rejäla skaklar med bra utformning. Samtidigt så behöver det ju inte vara en urtjusig vagn. Shiloh är som sagt bara ett år (drygt), så vad som helst :devil: kan hända innan han är "fulländad" körhäst om ett par år!
Ang. sel-biten tog jag kontakt m. Gunilla på selar.se, och hon tyckte det bästa var att jag började med en nylon-sele i stl. cob. Just pga att han är så ung o kommer växa en hel del till. Skulle t.ex något hända så kan man ju skära loss honom. Eller han kanske tycker att körning är hur trist som helst! osv...Den selen kostar inte så mycket, och sen när han växt till sig kan jag satsa på en bra läder-sele.
Tack ni (speciellt Snigelfarmor o Shetlandskusk) som tipsade om selar.se! + Jag har sån tur att jag kommer få selen personligen inpassad till Shiloh!!!! TACK på förhand! :bow::bow::bow:

Det kan vara mycket svårt att hitta en begagnad rockard. Jag hävdar fortfarande att om du bara ska köra på (Söderåsens :devil: ) grusvägar så klarar man sig med luftpumpade hjul. Skulle du få punka så får du gå hem till stallet igen och ta med den till cykelhandlaren som fixar det snabbt och för en billig penning. Har på 1,5 år av körning med min nuvarande vagn aldrig fått punktering. Alla travare körs med luftpumpade däck, så det är inte opraktiskt på något sätt.

En billig nylonsele är okej att börja med, inget fel på det :) Hör av dig när den ska inpassas så löser vi det hela.

Tackar!:bow: Du var snäll o erbjöd dig att hjälpa mig m. inpassning av selen. Tar GÄRNA din hjälp om inte det blir som planerat. Gunilla (selar.se) har vägarna förbi HBG i början av augusti så hon har erbjudit sig att komma m. selen + "paddar", o passa in den personligen. (Jag var lite otydlig). Men jag hör av mig om det blir andra bud!

Det lutar åt en "standard" jensa-vagn eller (om den finns kvar!) en beg. drive-out. :confused::confused::confused:

Hej!

Har en Imperial maratonsele, helsvart, från Gunilla som jag är suuupernöjd med!!!:bump:

Står i Åstorp, med ungefär 100m till närmsta maraton hinder ( ;) Shetlandskusken) och kan ju verkligen rekommendera både anläggningen (bra tränare) och skogarna på Söderåsen om du är lite kluven ang. stallplats! Kan säkert vara värt att köra en bit till varje dag och kunna njuta av skogen istället för platt åkermark och samtidigt ha nära till en kanonfin träning- och tävlingsplats!! :)

MVH
Camilla & Maxi
070702-2.jpg

Jo, det låter hemskt lockande! Och visst....sitter man i bilen så är väl några minuters körning till, inte hela världen. Det är bara att jag har "bokat" en boxplats redan i Mörarp, o betalt en mindre summa så platsen är "min". De som har stället är jättetrevliga o det känns bra för både mig o Shiloh (hoppas Shiloh oxå tycker det, när han väl är på plats). Mannen i familjen har unghästvana, vilket känns viktigt. Allting ingår i hyran, även mockning.
I o m att Shiloh bara är ett år så kanske vi inte kan utnyttja 60 mil körvägar förrän nästa höst, när han har "byggt" upp sig och vuxit någorlunda klart både fysiskt o psykiskt. Men är vi fortfarande intresserade av körning då, både jag o Shiloh, så kommer jag att överväga Åstorp-trakterna. Helt klart! Men...jag tänker redan till denna hösten ta kontakt m. Åstorp ang. körträningen. Det kan vi behöva lite expertis-hjälp med. Bara det är OK att komma med en så ung häst?!:confused: Hoppas vi ses i Åstorp!!

Det där med vagn är inte lätt! Det är som med selen....ju mer man tittar dessto dyrare blir det:angel:! Höjer kraven/önskningar hela tiden.
Vad 17 gubbar håller jag på med:confused:? Jag har en ett-åring som det kommer att ta några ÅR innan jag ens kan tänka på att tävla med honom...om jag nu VILL det då. Varför titta på vagnar som är "exklusiva" o svindyra nu?? Han kommer dra vagnen kortare stunder 2-3 ggr i veckan! Näe...vad tror ni? Ska jag slå till m. en Jensa-vagn. Den sitter man högt i, har fjädring o svängel och det verkar ju som man rätt så lätt kan ta i sär den o få med sig den m hästtransporten (m. hästen i), om jag förstått Ella-82 rätt. + att det är ett bra pris på en ny vagn. (7400:-)

Senast ändrad:

Men...jag tänker redan till denna hösten ta kontakt m. Åstorp ang. körträningen. Det kan vi behöva lite expertis-hjälp med. Bara det är OK att komma med en så ung häst?!:confused: Hoppas vi ses i Åstorp!!

Han som har hand om inkörningen och lite nybörjare är kanon, lugn och sansad. Han jobbar bara hästen så mycke den orkar och bör, beroende på ålder och kondis. Men är din häst 1 i år eller?
En som varit där under våren och tömmkört sin ardenner och den är 2 i år tror jag *hmm* Började tömmköra tidigt i våras och slutade precis lagom till sommarbetet och då hade den dragit vagn korta stunder ett par ggr.
Man får ju helt enkelt ta det i hästens takt.
En så pass ung häst ska ju inte arbetas så mycket, tycker jag iaf, dom måste ju få en chans att smälta allt och att växa och bara vara bäbisar! :)

E där nästan varje måndagskväll (träningarna är då) och sitter och snackar skit med körgänget! Härlig stämning. :bump:
Så du är så välkommen ner en måndag å kolla läget om du vill. Dom är där mellan kl 18 och 21 ungefär, längre om det är bra väder och sitta ute å fika i! ;)

Det lutar åt en "standard" jensa-vagn eller (om den finns kvar!) en beg. drive-out. :confused::confused::confused:

Hade en Drive-Out rockard först, innan jag köpte maratonvagnen! Dom är kanonfina och bra! Så hittar du en sån beg. i bra skick så kan jag verkligen rekommendera den!!!:)

Jo....Shiloh är född 22/4-06! Men jag hörde mig för innan inkörningen om när det var bäst att börja. Vet. Barbro o Ingrid sa att de önskade att fler gjorde som jag + att jag kollade med vet. Ursula oxå som gav tummen upp. (Eftersom du är från Åstorp antar jag att du vet vem de är, o att de är mycket duktiga erfarna vet.) Pratade även med Thomas (Stall H). Eftersom Shiloh har Elmshorn som farfar, (och det märks!), är han en häst som behöver lite mer stimulering. MEN naturligtvis i små portioner. Jag skulle ALDRIG gå över gränsen. Jag var med när han "tillverkades" (tjuvbetäckning), vid förlossningen + allt annat som skett runt honom. Han är otroligt trygg i sig själv och älskar människor, och när det händer "saker".:bump: Han går med vagn bakom sig i ca. 15 min, 2 ggr i veckan. Tömkörs kort stund 1 g/v. Ibland tvärt om. Resten av tiden går han på bete med 4 jämn-åriga + en 6-årig travare som håller dem i i herrans tukt o förmaning (i hop m. Shiloh!!:cool:).

Jag velar fortfarande fram o tillbaka ang. vagn. Finns en beg. Drive-out i standard utförande för 11500:- (ca.1 år gammal) och ny Jensa-vagn för 7400:-. Är det värt de tusenlapparna mer???:confused:

E där nästan varje måndagskväll (träningarna är då) och sitter och snackar skit med körgänget! Härlig stämning. :bump:
Så du är så välkommen ner en måndag å kolla läget om du vill. Dom är där mellan kl 18 och 21 ungefär, längre om det är bra väder och sitta ute å fika i! ;)

Kommer gärna o kollar!!:rofl: Är det träning även nu på sommaren??

Förresten...ni är ett väldigt stiligt ekipage!!!

Senast ändrad:

Jo....Shiloh är född 22/4-06! Men jag hörde mig för innan inkörningen om när det var bäst att börja. Vet. Barbro o Ingrid sa att de önskade att fler gjorde som jag + att jag kollade med vet. Ursula oxå som gav tummen upp. (Eftersom du är från Åstorp antar jag att du vet vem de är, o att de är mycket duktiga erfarna vet.)

Jo då jag vet vilka alla är! :) Mycket duktiga allihopa ja!

Han går med vagn bakom sig i ca. 15 min, 2 ggr i veckan. Tömkörs kort stund 1 g/v. Ibland tvärt om. Resten av tiden går han på bete med 4 jämn-åriga + en 6-årig travare som håller dem i i herrans tukt o förmaning (i hop m. Shiloh!!:cool:).

Ja vissa är ju extra aktiva, nyfikna och ibland helt "omöjliga"! *hihi*:rofl:
Min kompis har en numera vallack (3år) som varit precis likadan! Släppte in min då 10åriga vallack till honom när han var ett år och efter 10 min ville han bara därifrån! :rofl: "Matteeeee ta ut mig jag ooorkar inte busa mer" :D

Jag velar fortfarande fram o tillbaka ang. vagn. Finns en beg. Drive-out i standard utförande för 11500:- (ca.1 år gammal) och ny Jensa-vagn för 7400:-. Är det värt de tusenlapparna mer???:confused:

Ja du! Kan ju bara tala av min erfarenhet men jag tycker nog att Drive-Outen känns mer rejäl och stadig än Jensas! Lite större på ngt vis oxå. Ja, rejälare helt enkelt.
Tror jag sett vagnen från Drive-Out som du oxå sett på annons och den ser ju ut att vara i så gott som nyskick. Går kanske att pruta ner det lite oxå... ;)

Kommer gärna o kollar!!:rofl: Är det träning även nu på sommaren??

Ja, visst är det det! Det är bara uppehåll om måndagen skulle infalla på en röd dag :)
Kan ju vara bra att komma ner å kolla läget och prata lite med tränaren och så, för att se om du tror det passar er! :)

Förresten...ni är ett väldigt stiligt ekipage!!!

:rofl: Tack tack

"Bjuder" på en bild med Drive-Outen!;) Hade varianten med bildäck.
30apri4.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka