Hjälp - lymfangit!

Clancy

Trådstartare
Ena hästen har fått rejäl lymfangit och dumma jag har slut på jodopax! :crazy:
Har bara tvättat benet med bakteriedödande tvål utan resultat, vad ska jag göra??

Sv: Hjälp - lymfangit!

"skura" med vanlig såpa (såpan i sig är antibakteriell) och massera benet ordentligt flera ggr/dag glöm inte att skölja ordentligt efteråt och tänk på att leda/skritta hästen länge så att blodcirkulationen kommer igång

Svar till alla: Jodopax ska inhandlas till eftermiddagen, utan bil och 6 mil till affär är den svårt att snabbköpa någonting. Jag ville mest ha lösningar som duger tillsvidare så att säga!

Veterinär kommer att tillkallas ifall hästen fått feber, hälta eller inte blivit bättre tills i morgon.

Ska prova grönsåpa tillsvidare!:laugh:

Ena hästen har fått rejäl lymfangit och dumma jag har slut på jodopax! :crazy:
Har bara tvättat benet med bakteriedödande tvål utan resultat, vad ska jag göra??

min polle fick lymfangit för några år sedan. Han fick antibiotika i 10 dagar. Kanske dock beror på hur allvarligt det är...men vi skulle leda honom minst tre gånger om dagen för att hålla igång blodcirkulationen och tvätta rent med sterilt vatten. Hans ben var dock jämntjockt hela vägen från kotan upp ovanför hasen. vätskade massa o såg faktiskt lite läskigt ut, man får liksom ont i hjärtat av att se sin polle ha så ont.
Men allt gick bra! =)

Hej!

Idag hälsade jag på min häst som sedan en vecka tillbaka står hos min kompis i väntan på att bli såld.
När jag idag kom o hämtade henne hade hon ett brett tunnt sår nedanför kotan (såg ut som hon fastnat i nåt) och var tok-svullen från hasen och till kotan. Hårt svullen och även mugg på alla fyra benen i karleden och på framsidan vid kronranden och lite ovanför.
HUA! Hon haltade och höll gärna upp det svullna benet högt där hon stod och jag tyckte så synd om henne. Min kompis som är hästuppfödare var dock sorglös och sprayade jodopax på såret och tog på en salva (blå-vit vet.salva minns inte namnet) o så fick jag padda resterande ben med nån lösning som fick verka i 10 min o sen sköljas, varpå jag kletade på Helosan.
Det verkar vara en bagatell för många hästägare men jag får nästan illamående av oron. Min häst har aldrig varit sjuk så det beror nog på det.

Ska åka tillbaka o se hur hon är imorgon och ikväll ska kompisen kolla till henne.
Ska man kyla det svullna benet och blir muggen bättre av sköljning o helosan?
Tacksam för all möjlig hjälp och råd!:bow:

Läste på agria att man ska konstakta veterinär vid lymfangit och hälta, så kompisens lugn är alltså inte tillräckligt. Imorrn ringer jag veterinären!

*KNAPPRÅN*

Fråga till er vad ni skulle ha gjort ;
(inte min häst, men äg anser inte samma som mig)

-Häst hittad i häromdagen med sår på bakben. Installad med omslag (jodopax,kompress,toapapper o bandage).
-Tempad morgon efter med 38,1 (normal 37,3), elefantben upp till hasen. Nytt omslag görs.
-Eftermiddag : Ny temp 38,7 , omslag av då det "vällt" över av svullnad på bandaget. Luktade as & såret var fullt av grön/gult tjockt var.

Svar från ägare: Jag vet, men har inte haft tid att åtgärda pga arbete. Ska ringa veterinär imorgon.

Som jag skulle ha gjort; ringt veterinär morgonen efter o sannerligen inte lagt ett omslag med toapapper i urdragande syfte.

Jag hade ringt veterinär omedelbart!

Mitt ena sto fick lymfangit förra sommaren, ena bakbenet var plötsligt dubbelt så tjockt som vanligt. Veterinären kom, vi kollade över hästen men hittade inte det minsta lilla sår. Hon fick Hippotrim och kortison, och den första veckan lindade vi benet från hasen och ned.

Det där är definitiwt ett fall då weterinär bör tillkallas.Toapapper kan man inte anwända att polstra med, det ger inte den effekten. Benet stasas och skador kan uppstå enbart aw detta. Hellre inget bandage alls då.

Tack,

veterinär har nu tittat på hästen tack o lov.

Står på pencillin & skritt motion 2 ggr/dag , 1 timme.

Jag håller tummarna för att hästen (som är en mkt infektionskänslig herre) återhämtar sig snabbare än vad han brukar o att folket runt honom är observanta :(

Haft lymfangit på flera hästar och även haft ut vetrinär för detta, numera behandlar jag det själv så länge det ej gått för långt och blivit för svullen.

Min erfarenhet säger att man skall rida hästen! Eller hålla igång den, ju mer den rör sej destå bättre blir det! När hästen står i boxen på natten bör du linda med tex Back On Track, det funkar superbra!
Går det inte ner av detta skall självklart vetrinär tillkallas, men kan bli lite billigare om detta hjälper ;)

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 477
Senast: jemeni
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat