Hjälp lite?

nevin

Trådstartare
Jag fick avliva en av mina hundar i somras, pga av mycket framskriden artros. Det var rätt tufft och jag blev väldigt tveksam till att utsätta oss för det här igen, men nu är jag igång och letar hund till mig igen.

I dag har jag Alioth, nakenhunden, och Ruby, en staffebrud. A är 10 månader, och R är snart 8 år.
A tricktränar en del, ska ställas ut nu i höst och det är tänkt att han ska agilitytränas och i vår blir det lite WP och spår för honom.
R är gårdshund, hon vaktar gården mot farliga katter och rådjur, tricktränar en del och lite allmänlyd blir det med. Hon är dock inte träningsvillig alls, eventuellt ska hon få prova WP i vår när A ska börja träna. Inget intresserar henne, mer än att vara just gårdshund. Så hon får vara det.

Det jag vill ha av blivande hund är en träningskompis, planträning, WP, trick, sök. Jag vet vilken ras jag vill ha, men är öppen för annat, då det är individen mer än rasen som är viktigt. Huvudsaken är att det finns förarintresse och en viss vekhet. Jag vill inte ha en för stark/stökig/krävande hund, då jag lever i stor flock, med barn, hästar, katter och fler hundar. Det är mycket folk i mitt liv med, så vakt får inte ta alltför stor plats heller, gärna vakta - men släppa fort är ett krav.
Sen lever jag i skogen, ensam, så den får gärna tända till om det behövs.

Till sak då: Jag kollar blocket dagligen, ibland kan man hitta guldkorn där med. En tik med superhäftig teckning dök upp och jag var tvungen att se lite närmre. Boxer/GD...... Nja, det lät ju sådär. men ändå var det något som tilltalade mig med henne, jag har hyfsad koll på raserna för sig, men jag är medveten om att korsningar kan bli precis hur som helst.

Är jag helt galen som vill åka och titta på hunden?

Sv: Hjälp lite?

Jag vet inte, men det känns kanske lite väl stort i förhållande till nakenhunden. Och jag tänker inte enbart på storleken egentligen, utan även på hur mycket boxer det är på insidan av huvudet. Men det är kanske inte den minsta sortens nakenhund du har. Det kan hända mycket med en stor och en liten hund utan att den stora menar att göra den lilla illa. Kan räcka att de kommer från varsitt håll och krockar.

En till staffe såklart. ;) Den ultimata tränings- och tävlingskompisen men som ändå klarar av många lata dagar utan att för den sakens skull bli jobbig att ha att göra med. Staffarna är ju i regel just väldigt förarveka, har mycket will to please och att din hund bara vill skrota som gårdshund låter inte alls som den typiska staffen. :D
Men så har jag iofs köpt hund av en uppfödare som satsar på att försöka få fram arbetande staffar och jag har mest bara träffat hundar från hennes uppfödning så det kanske färgar min syn på staffen som tränings- och tävlingshund.

Gällande vakt så är dom flesta iofs tämligen värdelösa som vakthundar då dom tycker om typ alla. Vore det inte för att jag hört min hund skälla på MH't skulle jag nog tro att hon inte kan. :angel: Men även om dom är värdelösa vakthundar har dom ju ett utseende som kan vara avskräckande för buset och med en matte i nöd skulle nog min tända till rejält.

Min är av den lite mindre modellen, så han är ju såklart lite lättare att skada vid lek och så. Han lever idag med en staffebrud, nu går det bra då hon är gammal och inte så värst livlig i lek och så. Dessutom styr han henne med järntass :laugh:

Hmm, storleken måste jag tänka på i hemmet med, det hade jag glömt. Vi bor rätt litet, och vi måste ju få plats....

Det är staffe jag egentligen tittar efter, jag gillar rasen och den passar mig och det jag tänker mig väldigt väl :)

Nja, min staffebrud har levt som gatuhund sina första 3-4 år, sen pensionärsliv innan hon landade här, så hon vet väl inget annat. Men visst har hon levat upp här, nu kan hon leka, springa och faktiskt har hon börjat få ett föremålsintresse som inte fanns förut. Men hon är svår att motivera, hon drar sig mest undan och ligger under soffan eller i densamma när det blir lite mer liv runt henne.
I början fick A bitas och härja som han ville, nu har fröken börjat sätta gränser för honom, och också börjat skälla! Det var en chock att höra det första gången, nu gör hon det flera gånger om dagen. Hon vaktar rätt bra, med rest ragg och rejält morr som kommer ända nerifrån, men om nån säger att hon är en gullehund så blir hon ett gosedjur :D

När jag tänker till lite blir det en staffe, jag är som sagt väldigt förtjust i rasen, och deras utseende kan ju vara avskräckande nog. Det känns som en nödvändighet för ensamma mamman på landet :angel:

Det finns ju träningsbara staffar oxå, en vän till mig har tagit upp sin äldsta tik till elit i både spår o sök. Uppfödaren var inte road, det är ju sällskapshundar. Nästa staffe köpte hon från Ballstaff.
Hon heter Luss o huserar på vovve.net om du vill ha kontakt.

Knäpp uppfödare, det måste väl vara kul om ens hundar presterar något?

Tack för namnet, ska kolla Vovve.net :)

Det finns ju träningsbara staffar oxå, en vän till mig har tagit upp sin äldsta tik till elit i både spår o sök. Uppfödaren var inte road, det är ju sällskapshundar. Nästa staffe köpte hon från Ballstaff.
Hon heter Luss o huserar på vovve.net om du vill ha kontakt.

Jösses vilken uppfödare. Är ju skitkul när ens uppfödningar visar sig på apellplanen..

Ja gör det, det hon inte vet om bra staffar är inte värt att veta, hon letade i två år innan hon hittade kennel att köpa ny hund ifrån.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 403
Senast: soom
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 170
Senast: paradiset
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 500
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?