Hjälp lätt uttråkad och rädd!

S

Suss

Skulle behöva några goda råd...tilfällig idé torka!

Nordis pållen är rädd för så mycket...vind, mopeder, viss trafik...han hoppar och skuttar och gör mig rädd att falla av! (inte bra då han blir ännu mer rädd av min reaktion).
hade hyffsat grepp tidigare då jag satt av och gick med honom...nu har han dock kommit på att han ska dansa runt mig och konstla på marken...så nu blir jag osäker även här...
Kan allt det här vara spelad rädsla för att testa mig? Tycker nämligen att han bara är spänd och rädd i bland och ibland reagerar han inte...

kör ledarskap med honom och han lyssnar bättre och bättre

Ett annat problem är att han är mycket lätt utråkad och vill inte gärna göra jobb i paddocken, vilket han verkligen skulle behöva mer av...hur ska jag kunna göra det roligare?
han känns stel, stor och tung (fast det är han ju) men stelheten hur kan jag jobba med den?

jag vet det var mycket med en gång hoppas att någon orkar läsa, har tidigare fått så många bra råd från bukefalos
//Suss å Simson

Sv: Hjälp lätt uttråkad och rädd!

Skulle behöva några goda råd...tilfällig idé torka!
Ett annat problem är att han är mycket lätt utråkad och vill inte gärna göra jobb i paddocken, vilket han verkligen skulle behöva mer av...hur ska jag kunna göra det roligare?
han känns stel, stor och tung (fast det är han ju) men stelheten hur kan jag jobba med den?
//Suss å Simson

Undvik paddocken, eller gör åtminstone framridningen ute i skogen. Klättra, kliv över stock och sten så han måste stretcha och gymnastistera sig. Galopp och skritt är lösgörande, utnyttja galoppsträckor - ligg och "cantra" om du har såna ytor till hands.

Vid jämnt underlag - rid stundtals i dressyrform. Gör skänkelvikningar i sicksack över vägen - endast några steg åt gången. Rid öppnor o slutor. Glöm inte övergångarna, träna på dom. Du får en häst som lyssnar på dig, och med lite tur kanske han "glömmer bort" att bli rädd eftersom han fått att göra.

Att det är "trist" i paddocken kan bero på mycket. Men om hästen känner sig stel och tung så blir det ju inte lättare för honom... i skogen kan du kanske utnyttja den naturliga framåtbjudningen. Om jag inte missminner mig så gjorde Ulla Håkansson mycket av sin ridning just i skogen av denna anledning.

Ska prova, han har en mycket bra framåt bjudning...alltid pigg!

vi kör mycket gas och broms, har inte galopperat så mycket pga mig (rädd eftersom han kickar) förmodligen av glädje men ändå. Sist galopperade vi på slutet i uppförs när han gått av sig lite, gick bra.

jag tror också att han upplever det tråkigt eftersom det är jobbigt, när man är så stel och tung...han snubblar en del men jag tycker han har blivit bättre sedan jag började med honom i oktober

Vi hat gått över bommar och på skogstigar samt mycket snöpulsning

hur kör du öppnor och slutor på vägen? jag har lärt mig i ridhus och vi har utgått från en volt...

Jag upplever honom dålig på att gå undan för skänkeln, något tips på det?

Låter som din häst tagit hand om ledarskapet!Säg till på skarpen och gör en övning som ni båda behärskar när han skyggar och dansar runt.Avledande manöver brukar vara ett bra knep att få tillbaka kommandot.Lycka till!

vi kör mycket gas och broms, har inte galopperat så mycket pga mig (rädd eftersom han kickar) förmodligen av glädje men ändå. Sist galopperade vi på slutet i uppförs när han gått av sig lite, gick bra.

Förstår känslan... antar att han bara kickar men inte bockar? Driv på mera så hinner han kanske inte? Räta upp dig så blir det svårare för honom. Ehh lätt att säga - jag är inte bättre själv :rofl:

han snubblar en del men jag tycker han har blivit bättre sedan jag började med honom i oktober

Snubblingen kan vara ett tecken på att han inte "orkar". Jobba på bara. Tar lång tid att bygga upp en häst.

hur kör du öppnor och slutor på vägen? jag har lärt mig i ridhus och vi har utgått från en volt...

Öppna kan du t ex göra genom att först rida rakt fram på vägen och sedan "börja" en liten volt men fortsätta vägen fram i öppna. Slutan är väl lite knepigare om man ska utgå från en volt, men i princip så innebär den att du får flytta undan bakdelen och gå slutan rakt fram på vägen.

Jag upplever honom dålig på att gå undan för skänkeln, något tips på det?

Beror på varför han inte gör det. Ta reda på orsaken först. Är hästen outbildad så får man lära honom. Skulle behöva se dig rida för att bedöma detta... be om hjälp av nån i din närhet är mitt tips.

jag ska rida för någon instruktör så fort det blir lite bättre i paddocken

Rider på ridskola också, ska be min ridlärare att gå igenom öppnor och slutor igen... (är lite glömsk och trög)!

Japp han tar över, men det är så himla svårt att vara den där starka tuffa ledaren när man själv blir rädd...
Frågan är om han verkligen är rädd eller om han fånar sig...det hjälper väl inte att bråka på någon som är rädd!

Tips på avledande manövrar?

han har inte bockat med mig på ryggen ännu som tur är!

hej
det låter som om du är lite rädd för honom hela tiden och det känner han säker..att han inte bråkar och är trög i paddocken kan ju faktiskt bero på att du troligen känner dig säkrare där och då är det ju inte lika roligt för honom att fjanta runt..så att rida för instruktör med honom låter som en jättebra ide;) och att du dessutom rider på ridskola är ju toppen för är man lite osäker på sin egen häst så tror jag att det är bra att rida andra hästar för risken är väl ganska stor att man blir osäker på alla hästar annars..och att han fjantar sig när du leder honom beror nog mest på att han testar dig så där måste du ju visa honom vem som bestämmer..detta är ju jättelätt att skriva men inte lika lätt när man väl står bredvid pålle så jag tycker nog att du ska be din instruktör att kolla på lite och ge dig tips om hur du bäst gör även vid hantering..lycka till!!

Ang. problem vid ledningen, jag uppmärksammade inte att du skrivit nåt om detta förrän nu...

Har (haft?) samma problem med unghästen jag håller på och utbildar. Men där handlar det om att gå ut och gå med grimma o grimskaft. Hon älgade före, eller glodde in i skogen och tvärade in i mig mm. Det var nog lite hispighet/otrygghet, men jag tror jag "kommit åt det" nu äntligen... Har kikat på seven games, och jobbat lite med de 2 första stegen. Dels inne i boxen på kvällarna, dels ute, där är det ju lite svårare men minst lika viktigt.

När jag leder henne så vill jag ha henne BAKOM mig, och inte brevid mig. Det har varit ett krux att få dit henne, men jag har anammat en ide som faktiskt funkar. Jag brukar svinga änden av grimskaftet eller longerlinan fram o tillbaka runtom mig om hon kommer för nära, och kommer hon allt för nära så får hon en dask av det också. Nu har jag bara läst om detta på nätet, så du får ta det som det är... men jag har förstått att när man svingar grimskaftet/linan sådär så är det som om en häst hade sagt till en annan genom att piska med svansen: Nu är du för nära, håll dig borta!

Kanske för tidigt att säga ännu, men jag upplever det som att när hon blir rädd faktiskt hellre håller sig en bit bakom, än springer före som hon gjorde innan.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 079
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 173
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar