Hjälp?(långt) Lära in flytta bogen utåt på volt?

R

ramada

Hej allihop!
Var på kurs igår för instruktör i AR och i pass nummer 2 ville h*n att jag skulle rida honom då för att se vad vi kunde öva på uppsuttet. Och detta hände: Jag satt upp, skulle försöka hålla reda på 4 tyglar som jag ännu inte alls behärskar och skulle då försöka helt enkelt rida honom på volten med bibehållen böjning. När vi då kom till att flytta ut bogen och öka volten så kom våra problem, mig helt förståeligt eftersom att vi inte övat nånting whatsoever på indirekttygel, tygel mot halsen = flytta utåt. Instruktören skulle hoppa upp och försöka förklara för honom hur han skulle bete sig, gick väl sådär måste jag erkänna inte var det några framsteg att tala om iaf. så jag fick sitta upp igen och h*n var min hjälpreda från marken och "tryckte" ut honom från marken medan jag lösgjorde honom på stången. Men h*n tyckte jag skulle fortsätta öva på att flytta bogen utåt på volten. Från marken toucherar jag honom på bogen när han har sitt inre framben i luften för att sätta det längre utåt volten
Nu till min fråga:
Vad har ni för förslag för att överföra flytta bogen utåt från marken till ridningen, jag kan ju inte ta hjälp av någon då jag är ensam utan jag måste ju försöka traggla mig genom detta själv.
Hur har ni gjort, vad har underlättat för er?
Hoppas på att ni kan komma med några tips som kan hjälpa oss på vägen.:crazy:
Tack på förhand :bow:

Sv: Hjälp?(långt) Lära in flytta bogen utåt på volt?

Lär in sidförande skänkelhjälp genom att öva skänkelvikning, så ska du se att det går lättare att förstora volten sedan.

Ja jag brukar flytta hästen utåt på volten från backen genom att trycka lite i skänkelläget eller om den är längre bort peta lätt på halsen med spöet, eller om det räcker peka (titta)åt den riktningen. Så då finns ju vanan att gå undan för tryck för tygeln och skänkeln.

Fast det är ju annat som spelar in oxå då man sitter på. Om hästen är obalanserad är det kanske inte så lätt fast den förstår från backen..

Du vill flytta honom utåt på volten för innertygel mot halsen?
Testa istället att ge lite mer kontakt (kanske till och med stöd första försöken) på yttertygel och flytta över din vikt något lite utåt (överdriv inte för då får du motsatt effekt). Så bör hästen följa dig snällt utåt på volten.
Det hela om att flytta hästarna för innertygel utåt har jag gett upp för länge sen. De bara viker sig.

jag skulle fortsatt med innertygel mot halsen tills det händer nått.

Hade jag också gjort, kanske visat hästen med spöet på bogen vad jag menar. Om du vill att hästen ska flytta bogen för innertygel måste du lära in detta<; lägg tygeln mot halsen, ha kvar böjningen i kroppen utan att färböja, förstår inte hästen att den ska flytta bogen undan tygeln visa då med spöet. Beröm omedelbart!! Träna lite timing.

Det är inte bogen i sig som ska flytta hästen. Det är ett bakben som flyttar hästen åt sidan. Att använda spöet på bogen aktiverar samma sidas bakben (finns många hjälper som kan göra det, spöet är ett). Ju mer böjd hästen är desto svårare är det att aktivera bakbenen. Att börja med skänklevikning som någon föreslog är bra, men tänk på att det är bakbenet som ska aktiveras. Att använda yttertygel som någon föreslog rakriktar mer eller mindre vilket kan underlätta rörelsen men för mycket yttertygel aktiverar ytter bakben och då kommer ni att minska volten:devil:

Det hela om att flytta hästarna för innertygel utåt har jag gett upp för länge sen. De bara viker sig.
Ja, dom viker sig om man är för stark i hand eller som i många fall att man föser dom utåt med inner sittben.:cool:

Och om man trycker med innertyggel så blir så nästan alltid fallet eftersom ryttaren tar åt sig innertygel och då indirekt tar hästen i munnen samt blir stark i innersida och därmed tynger mer på innersittben.

En lite mer kontakt på yttertygel och ett tänkt utåt med kroppen (utan att det syns) så är problemet löst.

Sen håller jag med dig om att man får använda yttertygeln med måtta så man inte rätar ut hästen eller får hästen att falla inåt för att yttersidan på hästen blir avkortad.
Enklast är alltid att be hästen följa ryttarens höfter. (allmänt till tråden inte direkt till dig)

Hejsan!
Vad var syftet med övningen?
Om det är vad jag tolkar, dvs kunna placera hästens framdel vart du vill ha den så är det en rätt så komplicerad övning för pass nr 2!
Om det är "bara" att flytta ut hästen för sidförande hjälper blir det nåt annat.
I fall nr 1 går det ut på med att minimal hjälpgivning kunna rida öppna (framdelen placeras innanför spåret) och slutan (motsatt framdelsplacering).
Problem som uppstår här kommer ofta ifrån att ryttaren inte sitter mitt över hästen, viker sig, eller för kraftiga inre tygeltag där tygeln inte för framdelen utan böjer halsen.
Fråga din intruktör om syftet, så kanske du själv kan lista ut hur övningen kan utföras på din häst i ert utbildningsläge!
PM gärna mig annars!
mvh
Anna

Jag har inte sagt att man ska trycka med innertygeln mot hästen. Jag har sagt att man måste aktivera inner bakben om man vill öka en volt. Sedan har jag sagt att man ska akta sig med yttertygeln så att den inte aktiverar ytter bak så att volten minskar.
Alla tygeltag som blir för starka förböjer alternativt då yttersida rätar ut eller till och med böjer om.
Jag använder inte tygeln för att flytta hästen. Jag ger en hjälp med tygeln så att hästen aktiverar det bakben den behöver aktivera.
Säger åter igen att det är inte tygeln som flyttar hästen (eller handen för all del) det är hästens BAKBEN som flyttar hästen. Undantaget är väl då körhästar som drar sig fram ibland på frambenen.

Oj, tack för alla svar.:bow:
Om jag utvecklar mig ytterligare, som jag förstod min instruktör ville hon att han skulle "förstå" innertygel mot halsen = flytta utåt på volt, yttertygel mot halsen = minska volten alltså placera bogen där "jag" vill ha den.
Kände också att det var lite komplicerad övning jämfört med vart vi kommit, ( då varken hästen eller jag är utbildad och "bara" hållit på med detta sedan i Mars i år) men hon tyckte jag skulle fortsätta öva tygel mot halsen och även prova att förstärka med spö för att se om jag kunde få reaktionen flytt utåt för att kunna öka volten.:(
Men jag ska upp ikväll och fortsätta lite mer övning på placering från marken sen ska jag upp och prova igen.

Jag tyckte inte alls det var nån avancerad övning för att inte kommit så långt och då menar jag inte att jag tycker att det är skitlätt jag menar att man inte ska vänta för länge med det eftersom det är en utav de absolut grundligaste övningarna.

Att föra bogarna med tyglarna lär man in efter gasa bromsa och styra och det antar jag att du redan kan:)

Jo då det kan vi redan...:D
Men då tycker du att jag ska fortsätta med tygel mot halsen, ska jag göra som så att jag bara ger honom chansen att flytta sig åt ett håll? = dit jag vill. Förstärka med spö också ev?

Men visst borde man kolla av att hästen är någorlunda balanserad och lättstyrd innan det fungerar med indirekta/trängande tygeltag.

Att lägga tygel mot hals på min då han stövlat iväg kan man ju hålla på med i dagar utan reaktion, men efter en förhållning eller aktivering av innerbak går det lätt (lättare..)att flytta framdelen mellan tyglarna.

Ja vet inte ´men din övning verkar som två saker ihopblandade? Man måste kunna flytta framdelen (även tom när man står stilla) med bara tygelsn vikt mot halsen, de en sak o det tar tid innan de fungerar med verkligen bara tygeln, en annan sak är att öka el minska volten o de gör man ju med hästens bakben och dom styr iaf ja med mina ben.

Om dom två sakerna (och lite annat..) redan funkar bra kan man ju såklart börja prova rida skolor på volt men de dröjer nog lite.

Om syftet är att flytta hästen innåt och utåt på volten - alltså minska och öka volten, så skulle jag inte enbart göra det för tygelhjälper, men jag vet inte om det var så din tränare menade att du skulle göra. Jag skulle också använda skänkeln till detta.

Det avancerade i detta är att göra det utan med för stort tryck, vilket man har igen om man lär sig redan här. Sedan kan du rida skolor vart du vill, när du vill genom fjäderlätt beröring av hästhalsen i kobination av en balanserad sits.

Det är en sak att förflytta hela hästen, en annan sak att ha förmågan att placera hästens fram eller bakdel - utan att TRÄNGA den med för stora hjälper!
Det är avancerat och kräver koncentration, men det går, så ge inte upp!

Börja med att flytta hela hästen med samsidiga hjälper, skänkel och tygel, ut och in, men bara nåt steg åt gången. Frikoppla sedan skänkeln och prova flytta baken lite ut och in, sen framdelen men var försiktig med spö, upprepa hellre tydligt med små "pickande" touceringar" av skänkel resp tygel och ev nåt finger kanske!
Var noga med att inte förböja hästen i halsen, det kan skapa en obalans i hela ekipaget! Vilket kan motverka hästens vilja att flytta sig!
Motviljan märks när hjälpgivningen måste bli krafigare för att få "resultat".

Less is more
eller
Less gives more...

Senast ändrad av en moderator:

hehe va bra:) jag hade fortsatt att ta tygeln mot halsen tills det hände något, man kan också testa att stå still och få hästen att flytta bogen åt det håll man vill så blir det antagligen lättare för hästen i skritt också. Bara så att hästen förstår. Jag hade nog inte blandat in spöet utan bara använt tygeln. Lycka till:)

Ja visst ska man flytta för så små hjälper som möjligt men man kan inte börja med det man måste börja med stora tydliga hjälper.
Man gör ju inte de allra minsta hjälperna på en häst man håller på att rida in tex;) så först måste man vara tyslig vad man vill;):)

Liknande trådar

Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar