hjälp - köpa häst med pålagringar?

bananna

Trådstartare
Oj, vad svårt det är att köpa häst..
Har hittat hästen jag vill köpa och har nu fått veta av hästens tidigare ägare att han har pålagringar i hovbenen båda fram. Detta upptäcktes vid röntgen när hästen var sju år (fem år sedan), men det är inget säljaren upplyst mig om.
Hur allvarligt är detta? Hästen har varit skadefri och verkar alltså inte haft problem av detta. Men det är väl heller inget som blir bättre, utan snarare sämre med tiden?
Hästen har inte besiktigats ännu, skulle ni göra en ny röntgen för att se hur det ser ut idag? Kan man få tag på de gamla röntgenplåtarna fast det är så länge sedan?
Han är för övrigt fullt försäkrad utan reservation, och han är inte billig..

Hjälp! Hur ska jag göra?

Sv: hjälp - köpa häst med pålagringar?

jag skulle inte köpa hästen....

jag är inte jätteinne på det här m pålagringar men det är ju inget man vill ha..... o ska man detutom betla dyrt för en ny häst, så tycker jag personligen att det är bättre o köpa en fräsch häst.

Köp inte! Det finns friska hästar. Det kostar minst lika mycket att ha en sjuk häst som en frisk. Det är dessutom roligare att ha en frisk.

Oj, vad svårt det är att köpa häst..
Har hittat hästen jag vill köpa och har nu fått veta av hästens tidigare ägare att han har pålagringar i hovbenen båda fram. Detta upptäcktes vid röntgen när hästen var sju år (fem år sedan), men det är inget säljaren upplyst mig om.
Hur allvarligt är detta? Hästen har varit skadefri och verkar alltså inte haft problem av detta. Men det är väl heller inget som blir bättre, utan snarare sämre med tiden?
Hästen har inte besiktigats ännu, skulle ni göra en ny röntgen för att se hur det ser ut idag? Kan man få tag på de gamla röntgenplåtarna fast det är så länge sedan?
Han är för övrigt fullt försäkrad utan reservation, och han är inte billig..

Hjälp! Hur ska jag göra?

Absolut inte , varför ska du betala en rejäl summa för en häst som inte är frisk?det finns andra.

tänk dig väldigt noga för...

Och om det sitter i kotlederna fram så hade jag "sprungit fortare än Ben Jonsson" från den hästen.:rofl::eek:

Om säljaren inte har upplyst dig om pålagringarna, om h*n vet om det, hur vet du då att h*n inte berättar om hästen är skadefri eller inte?
Jag menar, kan du verkligen lita på det?
Om säljaren inte berättar, är det inte så att h*n undanhåller dig info då?

Jag hör till dom som INTE hade köpt en skadad häst, givetvis beroende vad man ska ha den till, men det finns mängder av trevliga hästar ute i landet, som dessutom är friska!!!

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom tidigare ägare vet om det så bör ju nuvarande ägare vara informerad om det här. Jag hade inte köpt en häst där jag fått veta att säljaren inte är ärlig! Vad är det mer säljaren inte är ärlig om då?

Sen e det ju en prisfråga o vad du ska ha hästen till. Berätta att du pratat med föregående ägare och föreslå en ny röntgen om du verkligen vill ha den....

Tack för alla svar!
Det är klart att det är bättre att köpa en frisk häst, men frågan är hur allvarligt man ska se på detta. Det är svårt när man inte själv har tillräcklig erfarenhet och får olika information från olika håll (den tidigare ägaren hävdar t ex att detta är utläkt och inte har något att göra med hästens funktion). Men alla här verkar eniga, så jag ska verkligen tänka mig för en extra gång.

Att säljaren har undanhållit information känns självklart inte bra. Anser ni att det här är något hon till varje pris borde ha berättat för mig? Tycker ni i så fall att jag ska "konfrontera" henne med det här? Hur? (Om jag fortfarande är intresserad av hästen dvs).

Pålagringarna var alltså i hovbenen (?) enligt vad jag fick berättat för mig (detta är väl inte samma som kotleden?). De var måttliga. Man vet inte vad det kommer ifrån, men eftersom hästen är inåttåad kan det bero på det. Som sagt var det ju fem år sedan detta konstaterades. Är det ett hållbart argument att han har hållit för träning och tävling sedan dess?

Som ni märker har jag fäst mig vid denna häst, men det i sig är ju inte ett tillräckligt argument..:cry:

Kan det vara en vits att göra en ny röntgen för att se om det förvärrats? Och därefter diskutera priset om jag fortfarande vill ha honom?

Många funderingar...

Senast ändrad:

Ja du ska ju absolut utföra en röntgen på honom, utan tvekan om du ändå tänker dig att köpa.

Om du är jätteintresserad av hästen tycker jag att du ska fråga säljaren om detta och även fråga om inte din vet kan få se röntgenplåtarna. Då kan du efter att ha rådgjort med din vet gå vidare i om det är någon idé att lägga pengar på att ta nya plåtar eller ej. Jag personligen står oxå i begrepp att köpa en ny häst och jag tänker röntga den i samband med besiktning pga mina dåliga erfarenheter, det är inte kul att köpa häst och sedan upptäcka att den har massa skador.. Hur fäst har man inte blivit vid den då, när man har hunnit ha den ett tag?!

Okej, kan man få tag på fem år gamla röntgenplåtar? I så fall hur?
Saken är den att detta är min första häst, jag har alltså ingen veterinär som är "min" som kan titta på plåtarna. Men jag kanske ska hitta en obreroende veterinär som kan titta på dem, alternativt på de nytagna plåtarna om jag bestämmer mig för att ta sådana.

Kolla med förra ägaren vilken klinik som tog plåtarna och fråga kliniken om dom finns kvar. Vet inte hur länge dom sparar på sådant men jag kan tänka mig att dom finns kvar länge. Min gamla häst röntgade jag för 7 år sedan och dom plåtarna finns kvar för vet jämförde med dom nya plåtarna som vi tog i våras. Kolla dock med nuvarande ägaren om du får tillgång till dom, tror att ägaren måste godkänna, men jag är inte säker.

Om du inte får tag på dom gamla plåtarna och ändå bestämmer dig för att köpa hästen så tycker jag absolut att du ska ta nya plåtar. Det är inte kul med trasiga hästar, det är dessutom väldigt dyrt!

Jag kan pma dig om veterinärer som jag rekomenderar, jag har provat några..

Senast ändrad:

Fast är det inte bättre att få plåtar som visar hur hästen ser ut NU???:confused:

okej, tack för svar! Du får gärna pm:a mig tips på bra veterinärer, jättesnällt!

Det kan vara intressant och se hur dom gamla plåtarna ser ut, för att se om det är någon idé att gå vidare och ta några nya plåtar.

Det är ju köparen som för det mesta får stå för röntgen i samband med köp och det är ju inte gratis. Då kan det vara en vägledning att konsultera en vet med hänvisning till dom gamla plåtarna för att sedan bestämma sig för hur man vill gå vidare.

Tack för alla svar!
Det är klart att det är bättre att köpa en frisk häst, men frågan är hur allvarligt man ska se på detta. Det är svårt när man inte själv har tillräcklig erfarenhet och får olika information från olika håll (den tidigare ägaren hävdar t ex att detta är utläkt och inte har något att göra med hästens funktion). Men alla här verkar eniga, så jag ska verkligen tänka mig för en extra gång.

Att säljaren har undanhållit information känns självklart inte bra. Anser ni att det här är något hon till varje pris borde ha berättat för mig? Tycker ni i så fall att jag ska "konfrontera" henne med det här? Hur? (Om jag fortfarande är intresserad av hästen dvs).

Pålagringarna var alltså i hovbenen (?) enligt vad jag fick berättat för mig (detta är väl inte samma som kotleden?). De var måttliga. Man vet inte vad det kommer ifrån, men eftersom hästen är inåttåad kan det bero på det. Som sagt var det ju fem år sedan detta konstaterades. Är det ett hållbart argument att han har hållit för träning och tävling sedan dess?

Som ni märker har jag fäst mig vid denna häst, men det i sig är ju inte ett tillräckligt argument..:cry:

Kan det vara en vits att göra en ny röntgen för att se om det förvärrats? Och därefter diskutera priset om jag fortfarande vill ha honom?

Många funderingar...

Pålagringar är absolut inget som läker ut som tidigare äg påstår... Är det hovbroskförbening den har??? Kräv att ägaren röntgar hästen OCH betalar detta, fråga också veterinär efter röntgen hur prognosen är.
Har den hovbroskförbening skulle jag kanske avstå från köp. Beror på om hästen är stum i steget eller inte. Har haft många sådana hästar. Har inte haft problem med det men det KAN ju bli.

Hade hästen varit behandlad bara hade jag haft förståelse för om säljaren inte upplyser om det då det läker ut o sen är borta. En pålagring däremot är en annan sak... det försvinner ALDRIG..

Fråga veterinär vad det egetnligen är hästen har.

Okej, förstår jag dig rätt att du menar att det är värre om det är pålagringar i kotleden än om det är hovbensförbroskning (eller heter det hovbrosksförbening?)?
Vi har ännu inte rett ut vilket av det som konstaterades i den gamla röntgen, men försöker nu få tag på dessa plåtar. Kommer även att göra en ny röntgen på berörda delar, vilket säljaren bekostar.

En liten tankefundering; varför köpa på sig ett problem man vet om? När det gäller hästar eller andra levande varelser kommer man alltid (eller ja nästan alltid) att få problem.

Skulle INTE ha köpt en häst som jag redan visste från början hade ett problem/eller fel.

Hoppas det löser sig för dig!

Det är jätteklokt att titta på dom gamla plåtarna för att se om pålagringarna har förändrats eller är likadana.

Jag har själv ett sto som har pålagringar, konstaterades för 2,5 år sedan. Jag kunde fått henne utdömd, men valde att ge henne en chans. Nu tränar vi för fullt och ska straxt börja tävla litwe smått och hon har inte kännt av dom ett dugg. Så visst finns det bra prognos på pålagringar oxå.

MEN skulle jag sälja henne så skulle jag se till att röntga henne igen och sälja henne till en väldigt rimlig peng, det är ju faktiskt en skada som aldrig kommer att läka.

Så åk till klinik och få en ordentlig undersökning gjord och ett expert utlåtande från en opartisk veterinär.

Lyck atill

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 454
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 811
Senast: Ponsa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 119
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar