hjälp - köpa häst med pålagringar?

Sv: hjälp - köpa häst med pålagringar?

Alltså jag skulle köpa en häst som kostade över 200 000 och ville ju då självklart ha hästen röntgad. Han var 5 år och sjukt nog visade det sig att han hade pålagringar på ALLA fyra benen, och en i ena knäet:crazy: Vi och ägaren blev chockade och vi bestämde ju oss självklart för att inte köpa den. Väldigt tråkigt beslut eftersom jag redan hade fäst mig väldigt vid hästen.

2 veckor senare ringer ägaren igen och berättar att hon visat upp plåtarna för två väldigt duktiga veterinärer, den ena är chefsveterinär för det försäkringsbolag vi skulle ha haft. Ingen av dem hittar något fel i hästens ben, inga pålagringar, INGENTING!

Jag har nu en häst hemma som är fullt försäkrad och frisk som en nötkärna. Men jag har lärt mig att aldrig bara lita på en veterinärs utlåtande, låt alltid någon annan få säga sin mening om saken.

Så jag tycker att du ska ta nya plåtar och skicka BÅDE de nya och de gamla plåtarna till någon duktig veterinär och få höra dennes åsikt.

LYCKA TILL!!

Den enda som kan begära ut plåtar är den som begärde röntgenundersökningen. Varken du eller nuvarande ägare kan alltså ringa och begära ut plåtar...

Om det rör sig om en häst i den prisklassen du skrev om i en annan tråd skulle jag iaf inte köpa för det priset.

Okej, jag har hört att det bara är nuvarande ägare som kan begärna plåtarna?
Det är samma häst ja, så det blir antingen chansa/pruta/avstå beroende på vad röntgen visar.
OM det skulle visa sig att det ser likadant ut nu som för fem år sedan (måttliga pålagringar), avråder ni då fortfarande från köp? Eller är det ett hållbart argument att det inte blivit värre på fem år och att han under den tiden hållit för träning och tävling (förutsatt att han även går igenom böjprov såklart)?

Varför betala sånna skyhöga summor för troligen blivande problem? Vet man med sig att hästen har pålagringar så är livslängden mkt troligt begränsad. Hästen kan hålla några år men oxå bli dålig o utdömd efter ett halvår. Problem kommer ändå när man har häst så varför då redan från början veta att det är fel på kusen.

Jag tycker inte att du ska köpa dig problem...det får man oftast ändå:(

jag skulle inte köpa..pålagringarna försvinner inte - de kan däremot bli värre. inte kul! :crazy:

Som någon skrev, det är dumt att köpa på sig problem för dyra pengar. I den prisklassen du letar så finns det nog helt friska hästar att hitta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 454
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 073
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 813
Senast: Ponsa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 119
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar