HJÄLP! konstiga knölar...

L

Lomir

Hej!

Jag har problem med min häst, en 14 årig valack. Han har så konstig åkomma: hårda knölar under huden som kommer och går som de vill.
Som regel har han alltid någon men ibland har han massor... :confused:

Jag har upptäckt att han är känslig för proteiner och även myggbett men dessa knölar kan komma även om jag kör med det foder han vanligtvis är fin på. Även på vintern.
De förekommer lite här och var men är vanligast vis hals, bog och längs sidorna. De verkar inte vara fyllda med var eller annat - är mycket hårda. Sedan kan han ibland få en vätskefylld knöl under magen stor som 2 tennisbollar ung. men den brukar försvinna efter ett tag.

Hon som ägt han tidigare har haft dit vet. på honom men de visste inte vad det kunde vara.

Han har tappat "gnistan" och fastän han fått bättre muskler och så vidare så har han istället "sjunkit ihop" och blivit skarp i kroppen. :cry:

Är själv misstänkt att det kan ha med hans tarmar att göra, så jag provade med bla. ishavsalger men nu har han helt plötsligt slutat äta det - lämnar maten ifall jag ger det. Soja, olja eller så går inte att ge.

En annan åsikt var att det kanske rörde sig om hudcanser...någon som vet hur det beter sig??

Finns det någon som har en aning om vad det kan vara, så snälla ge mig tips!! Bra som dåligt. Är ett tag kvar innan jag har tid hos vet.

Mvh. En som har hästerf. men ingen vana av hudåkommor.
 
Sv: HJÄLP! konstiga knölar...

Inte någon som vet?? Finns det inga ideér från någon kunnig person?
Någon som haft häst med hudcanser eller liknande?
 
Sv: HJÄLP! konstiga knölar...

Nej, jag kan tyvärr inte hjälpa dig, låter lite som om det kunde vara problem med grovfodret, om han blir skarp över rygg och kors...
men knölarna hade jag åkt in akut med om det är så att han är allmänpåverkad... hör gärna av dig när du vet vad det är, vore intressant att höra.
Håller tummarna för er.
 
Sv: HJÄLP! konstiga knölar...

Ush då..jag kan tyvärr inte hjälpa dej. vet att min häst har två små knölar i sadelgjordsstaden och vid manken. dessa går så att säga att "flytta" under huden...inte så att jag kan placera dem vad jag vill precis men man kan ta tag om dem å röra på dem. jag har fått höra att det kan vara så kallade "inkar" eller "foderknölar" som det också kallas... brukar ofta uppstå av dåligt hö tillexempel har jag fått veta. dock blir inte min häst allmänpåverkad av det här utan de bara finns där. konstigt att inte veterinärerna kan svara på vad det är din häst har råkat ut för? :confused: hoppas det blir bättre!! kram
 
Sv: HJÄLP! konstiga knölar...

Faasiqah skrev:
Ush då..jag kan tyvärr inte hjälpa dej. vet att min häst har två små knölar i sadelgjordsstaden och vid manken. dessa går så att säga att "flytta" under huden...inte så att jag kan placera dem vad jag vill precis men man kan ta tag om dem å röra på dem. jag har fått höra att det kan vara så kallade "inkar" eller "foderknölar" som det också kallas... brukar ofta uppstå av dåligt hö tillexempel har jag fått veta. dock blir inte min häst allmänpåverkad av det här utan de bara finns där. konstigt att inte veterinärerna kan svara på vad det är din häst har råkat ut för? :confused: hoppas det blir bättre!! kram

Inkar och foderknölar är två HELT olika saker. Och knappast det din häst har btw. Det låter mer som relaterade till sadeln, även om det kan vara som förgjort att få ordning på vad det är (inflammerade hårsäckar, talgkörtlar etc etc) Att badda dem med alsolsprit kan funka.

Min valack hade i många år knölar som ni beskriver på ryggen, de kom och gick som de ville och flyttade runt litegrann inom ett 2 dm stort område. Kunde försvinna när han hade sadel och komma under sadelvila, eller tvärtom. Inte ens vet hade någon aning vad det kunde vara. Men då de var oömma, små och inte bekymrade honom fick de vara. Nu är de borta, och de försvann efter något halvår när hästen fått regelbunden massage av equiatriker så kanske ansamlade slaggprodukter eller nåt, jag har ingen aning.

Till trådskrivaren - om din häst förändrats så som du beskriver och tappat gnistan etc tycker jag def du ska veterinärundersöka den istället för att experimentera med alger och så själv!
 
Sv: HJÄLP! konstiga knölar...

Tack för svaret!
Jo, som jag skrev tidigare så har jag redan bokat vet. för en tid sedan, men tänkte att någon kanske varit med om liknande. :smirk:

De knölar min häst har tror jag har föga påverkan av utrustningen, då de oftast förekommer på hals och bog, normalt sett går han utan täcke eftersom han är lite känslig.

"Experimentera" ? Ja vad ska man göra om man inga svar har??, jag har använt alger efter jag hört att det "rensar ur systemet", tar bort slaggprodukter, bra för tarmar och immunförsvaret osv. Iövrigt har han haft den foderstat som passar honom. Detta var innan "allmänhälsan" vart sämre - vilket kommit smygande sista tiden. Han har ätit alger i snart ett år pga. dålig pälskvalite´, hovkvalite´och hosta (som gått över) det andra har blivit så mycket bättre...helt plötsligt vägrar han äta kraftfodret om jag har alger i det - kanske är det så att något annat är vad han behöver just nu?

Hoppas dock att jag snart får svaret i hand!
 
Sv: HJÄLP! konstiga knölar...

Hej Faasiqah!
Tack för stödet - alltid något :D

Ja, han är känslig för proteiner så det kan man ju tänka sig...höet var lite sämre än vanligt pga. svår sommarskörd... men till saken hör att ingen annan häst med samma foder har såhär (jamen, han kanske är den enda som är känslig för det, tänker man då) men min häst har oavsett foderkvalite´haft dessa besvär till och från. Även när han är på bete och inget kraftfoder får...

Oavsett väder, oavsett foder, oavsett träning, oavsett årstid... det är därför det är så krångligt!

Endel knölar har liksom "flytit" ihop med varandra och vissa är "ensamma" :confused:
 
Sv: HJÄLP! konstiga knölar...

Hej Ancan!

Tack för svaret!

Direkt skarp var väl fel av mig, han väl mera insjunken än tidigare så pga. hans modell ser han skarp ut, han äter och dricker bra och pinkar osv. normalt.

Han är ju bara 14 år men jag vet ju inte så mycket om hur han är använd tidigare...han har rörelsestörningar så det är troligt att något hänt i tidig ålder (vilket jag nu i år fått bekräftat,att det hände något vid 2-3 års ålder, men ingen vet vad!) Och de år som jag haft honom har jag försökt fixa allt, bättre hovslagare, fixat tänderna hos en hästtandläkare, bytt utrustning, haft kiropraktiker, ändrat träningen m.m. men problemen kvarstår...och dessa knölar!

Ja, de lät inte direkt possitiva hos vet. - chansen att få reda på svaret var liten enligt dem. :cry:
 
Sv: HJÄLP! konstiga knölar...

Lomir skrev:
Tack för svaret!
Jo, som jag skrev tidigare så har jag redan bokat vet. för en tid sedan, men tänkte att någon kanske varit med om liknande. :smirk:

De knölar min häst har tror jag har föga påverkan av utrustningen, då de oftast förekommer på hals och bog, normalt sett går han utan täcke eftersom han är lite känslig.

"Experimentera" ? Ja vad ska man göra om man inga svar har??, jag har använt alger efter jag hört att det "rensar ur systemet", tar bort slaggprodukter, bra för tarmar och immunförsvaret osv. Iövrigt har han haft den foderstat som passar honom. Detta var innan "allmänhälsan" vart sämre - vilket kommit smygande sista tiden. Han har ätit alger i snart ett år pga. dålig pälskvalite´, hovkvalite´och hosta (som gått över) det andra har blivit så mycket bättre...helt plötsligt vägrar han äta kraftfodret om jag har alger i det - kanske är det så att något annat är vad han behöver just nu?

Hoppas dock att jag snart får svaret i hand!

Jag skulel låtit vet kolla hästen för ett år sen, INNAN jag började ge alger. Det jag menar med att inte experimentera förrän veterinärerna sagt och gjort sitt.

Du vet att alger är extremt jodrika va, och att om man ger det till dräktiga ston kan fölen födas missbilade pga jodförgiftning? Och att hästar liksom människor lagrar jod i kroppen? För sånt hoppas jag man tar reda på INNAN man börjar experimentera, speciellt utan att veta grundorsaken..
 
Sv: HJÄLP! konstiga knölar...

Till Alexandra_W. Jag är tacksam att du bryr dig, men vill bara poängtera att jag inte är någon dum fjortis ;) (ursäkta uttrycket)...har vuxit upp med hästar/djur och har en hel del kunskap i bagaget, förutom tex. hudsjukdomar då jag tidigare varit förskonad från dessa.

Ja, nu är det ju ändå så att vet. har kollat på detta några gånger förut...men inte kommit fram till någon orsak, dessutom tyckte jag nog att han faktiskt vart bättre med algerna (slutat hosta, bättre päls och hovkvalite´) men att det blossar upp då och då oavsett alger eller inte, det är det som är bekymmret.
 
Sv: HJÄLP! konstiga knölar...

Knölarna låter som proteinknölar, det har min ponny med. De är hårda och sitter på den fyrkantiga padden(där han inte är klippt under sadeln)
 
Sv: HJÄLP! konstiga knölar...

Jo, har varit inne på att de kan vara proteinknölar men de beter sig minst sagt konstigt även på "balancerat" foder...hux flux så finns de där även om fodret är oförändrat (en liten skillnad på grovfoder är förståss svårt att inte ha).

har hört att äldre hästar som har dålig leverfunktion kan bli överkänsliga mot proteiner.
 
Sv: HJÄLP! konstiga knölar...

Lösningen på problemet har jag inte hittat, han vart tyvärr "utdömd" pga. andra gamla skador och därför gick inte veterinären vidare med detta. Tack till alla som stöttat!
 
Sv: HJÄLP! konstiga knölar...

Det kan vara hårsäcksinfamationer och de ser ut precis som du beskriver.. kommer och går lite som de själva vill..
 
Sv: HJÄLP! konstiga knölar...

Hej Jantien!

Tack för svaret, kanske möjligt att det var sådana...
Han ska nu som sagt avlivas, så det riktiga svaret står oklart. :cry:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 158
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hundhälsa Den 9 feb kommer första leveransen av fodax. Jag har beställt den röda, plus röd om jag inte minns helt fel. Iaf så tänkte jag ge det...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp