Hjälp! Kan inte längre rida ut ensam...

Wildhoney

Trådstartare
Har ett problem med min ponny...jag gillar ju att rida ut i skogen, det är därför jag har häst. För att kunna vara ute i skogen och lulla med min älskade (ibland!) ponny.

MEN ; hon har alltid haft lite fasoner med att stanna och vägra gå, men nu har det fan eskalerat till en gräns där jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag kan inte ta mig runt den mest simpla runda utan att få sitta av och sitta upp 10 ggr! Man ska kunna ta sig runt på 20 min, för mig tar det 40. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Beskrivning av hur hon gör: hon går snällt ungefär 60 m & stannar...vill inte gå...gör mitt bästa för att övertala henne (skänklar, petar lite med spö - rapp hjälper inte, been there done that)...nej, hon går inte att rubba...får hoppa av. ALLT är skitfarligt (vissa dagar, andra ej) oooch sen får jag leda henne skitlänge,sitter upp - hon går 10 m och STOPP. Ibland står hon och halvsover när hon stannar, och ibland nojar hon som om hon vore en jude med en Hitler-zombie i hälarna... Sådär fortsätter det om och om igen, tills jag får sätta mig ner vid vägkanten av ren frustration så jag inte skadar mig själv i ren ilska. Det hade varit så mkt enklare om jag visste ORSAKEN, men ibland känns det som hon jävlas med mig..men hon är ju häst, de jävlas inte...(har jag hört...)

Det är så jäkla ledsamt att inte kunna rida ut på henne. TIPS NÅGON? Totalt desperat :confused: :confused: :cry:

Sv: Hjälp! Kan inte längre rida ut ensam...

ORSAKEN är inte svår, den kan du få direkt här och nu: Du är inte chefen, så enkelt är det. Du måste jobba med ledarskapet med din häst. Ta hjälp av någon kunnig som kan visa dej.

Du har lärt din häst att om hon inte vill gå av någon anledning (något läskigt, känner inte för det, örskar int') så hoppar du av och leder henne.

Nu måste du ändra spelreglerna - dvs att man får gå fram själv. Om du så måste sitta där i tre timmar ska hästf-n inte få dig att hoppa av :devil: så är det bara. Ge dig ut med ett mål, och endast ett, det är att ta dig igenom en kortare ridtur utan att hoppa av. Så kan du förlänga turerna eftersom.

Hästen måste lära sig vad som gäller :idea:

Jag har jobbat mycket med min häst som också hade stanna/vägra gåfasoner och jag märkte snabbt att sitta av var det absolut värsta jag kunde göra för då gick hon bara och inväntade det. Det som funkar för mig är att vara på henne på alla möjliga tjatiga irriterande sätt tills hon tar ett steg framåt, sen är jag lugn och berömmer, larvar hon sig igen är jag på henne igen. Larvet ska INTE belönas på något sätt, och sitter du av (vilket är det din häst tydligen vill) så har du belönat henne.

Lite svamligt men hoppas du förstår vad jag menar :)

På med lite lim på sadeln nu och SITT INTE AV :p

Jag vet inte om det är till någon tröst men jag kan återge dagens ridpass med min häst. Jag red ut ensam.

Skrittade iväg på lång tygel, hästen avslappnad och snäll. Stannar två gånger på ca 1 km men går snällt fram igen när jag ber henne efter att ha låtit henne titta några sekunder. Börjar trava. Travar flera km på pigg häst som skuttar åt sidan några gånger av för mig omärkbart prassel i buskarna.
Fram hit är dagens pass SUVERÄNT med mina mått mätt. DÅ möter vi en annan häst och sedan är det kört. Hon blir uppstressad och lugnar inte ner sig förrän hon står i boxen. Passage, luftsprång, trav, rullar över i galopp, bockar, återgår till trav men "flippar" med jämna mellanrum i rodeoserier som flera gånger nääästan slutar med att jag dyker i stenmuren brevid vägen. Nästan hemma känns hon liiite bättre och jag testar att ge lång tygel för att se om hon slappnar av ytterligare. Resultatet blev att hon bränner iväg så jag nästan ramlar baklänges. Jag lägger i handbromsen och hon tvärnitar och bockar. Väl hemma var hon så rädd för husvagnen (som stått på gårdsplanen i minst en månad och aldrig påverkat henne) att jag knappt kunde leda förbi henne. När hon blir rädd för ngt eller stressar upp sig så kan hon hålla på precis hur länge som helst, det går inte att ta ner henne på jorden och hon blir inte trött. När hon bockar så är det inte heller nga småskutt utan hon känns fullständigt oridbar. När hon är lugn är hon hur trevlig som helst.

Det var dagens ridtur för mig det ;) Jag hade varit glad om jag KUNDE sitta av. Ren livsfara att ge sig på det tyvärr:crazy:

Inte hjälpte detta dig ngt särskilt men förhoppningsvis kanske livet känns lite lättare. Hur funkar det om du travar istället? Ibland funkar det att ta lite sats om man vill komma förbi. Annars röstar jag på att vägra sitta av. Sitt på tills hon går, någon gång kommer hon ju att flytta på sig på ett eller annat sätt.

Mvh JV

Jo, det var ungefär min känsla också. För att inte tala om gubben som kom med hästen... Jag höll på att skämmas ihjäl! Som tur var hade han överseende med vårat märkliga beteende och väntade tålmodigt tills vi var ur vägen.

Mvh JV som idag tänker rida dressyr i en trygg paddock

Håller inte med om att du ska försöka tvinga fram hästen utan att hoppa av, utan tänker ge ett annat förslag.
När hon stannat, vänta en sekund bara, sen be snällt att gå framåt. Om hon inte går framåt så hoppa av och led henne en bit innan det blir något bråk av det. Gör om det varje gång, även om det innebär att du går hela rundan.

Så här resonerar jag: Din häst tycker inte att du är tillräcklig ledare än. Det tror inte jag att du kan tvinga fram. Möjligtvis vänta ut, men enligt min erfarenhet är det svårare och tråkigare. Om du däremot leder fram henne så har du ''överlistat'' henne (och visat vägen) genom att få henne att göra det hon inte ville, nämligen gå framåt. Dessutom har du visat att det inte var farligt, om hon nu var nervös. Anledningen till att hon stannar är inte att du inte är ledare, utan att hon inte vill gå. Genom att få henne att gå utan att det blir en tråkig kamp av det, stiger du i aktning och stärker ledarskapet.

Nu gissar jag lite, men det lät som att hon haft tendenser att stanna tidigare, och att du löst det genom att tvinga fram henne enligt gängse praxis. Tills det inte gått längre utan till slut har du fått börja hoppa av och leda, men inte utan att ni bråkat först..
Så från hästens synvinkel har det varit lika trist att komma ut som för dig. Oavsett varför hon stannade första gången så har hennes känsla av uteritterna blivit att hon inte vill gå för det är olustigt och ni bråkar. Och när hon tvekar eller visar att det är olustigt och trist, så blir det mer bråk och kamp emellan er. När du till slut ger dig och leder henne har det blivit en kamp redan, humöret är i botten och det är inte roligt. Sen hoppar du upp igen, gissningsvis är ni bägge ganska nere redan då.. och så går det i cirkel.

--
Jag har själv haft liknande problem med min häst. Ett ställe ville han inte gå förbi, jag såg ingen anledning utan gick på honom. Till slut gick han förbi. Men det blev värre och värre, till slut stannade han långt innan vi kom dit.. ibland lyckades jag tvinga förbi honom, och ibland fick jag leda förbi honom. Han började vägra vid andra ställen med.. Sen till slut bytte jag taktik. När han inte gick förbi första gången jag frågade, hoppade jag av direkt och ledde förbi honom lugnt och sasat utan att vara irriterad. Efter två ridturer med samma taktik gick han rakt förbi. Han slutade stanna vid andra ställen, och om han någon gång inte vill gå förbi något när vi rider ut - att han vägrar händer oerhört sällan trots att vi ofta rider ensamma ocg på nya, okända stigar - så leder jag honom förbi en gång, sen vägrar han aldrig mer där.

Tycker absolut att man kan ge ledandet en chans, men det gäller att hoppa av innan det hunnit bli en kamp av det. För när det blir en kamp och någon av parterna tappar humöret, så handlar det inte längre om att gå fram utan om att bli av med ryttaren. Och DÅ ''vinner'' hästen när man hoppar av..

Senast ändrad:

Jag håller inte alls med dig.

Jag har själv haft problem med min häst förut, när hon vägrade gå fram och jag märkte hur otroligt snabbt hon satte i system att jag skulle sitta av och leda. Det kanske inte din häst gjorde, men det har helt klart TS häst gjort, så sitta av löser inte problemet utan bara befäster det som hästen redan lärt sig, dvs jag vägrar gå fram = matte sitter av och leder mig. Och det var det som TS ville slippa.....:crazy:

Man måste inte "bråka" med hästen, det enda man behöver göra är bestämma sig för att nu ska vi FRAM och visa hästen att fram är enda vägen. Inte bakåt, inte åt sidan, inte stå still, för då är man där och tjafsar, men så fort hästen går ens en centimeter framåt är allt frid o fröjd. Hästen känner nog på sig när TS väl har bestämt sig.

Har ett problem med min ponny...jag gillar ju att rida ut i skogen, det är därför jag har häst. För att kunna vara ute i skogen och lulla med min älskade (ibland!) ponny.

MEN ; hon har alltid haft lite fasoner med att stanna och vägra gå, men nu har det fan eskalerat till en gräns där jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag kan inte ta mig runt den mest simpla runda utan att få sitta av och sitta upp 10 ggr! Man ska kunna ta sig runt på 20 min, för mig tar det 40. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Beskrivning av hur hon gör: hon går snällt ungefär 60 m & stannar...vill inte gå...gör mitt bästa för att övertala henne (skänklar, petar lite med spö - rapp hjälper inte, been there done that)...nej, hon går inte att rubba...får hoppa av. ALLT är skitfarligt (vissa dagar, andra ej) oooch sen får jag leda henne skitlänge,sitter upp - hon går 10 m och STOPP. Ibland står hon och halvsover när hon stannar, och ibland nojar hon som om hon vore en jude med en Hitler-zombie i hälarna... Sådär fortsätter det om och om igen, tills jag får sätta mig ner vid vägkanten av ren frustration så jag inte skadar mig själv i ren ilska. Det hade varit så mkt enklare om jag visste ORSAKEN, men ibland känns det som hon jävlas med mig..men hon är ju häst, de jävlas inte...(har jag hört...)

Det är så jäkla ledsamt att inte kunna rida ut på henne. TIPS NÅGON? Totalt desperat :confused: :confused: :cry:

Håller med några andra i denna tråd: hon tror att hon är ledaren. Jag har haft precis samma problem med min pålle; HAN skulle bestämma åt vilket håll vi skulle gå, om vi skulle gå på vägen eller i diket, vilken fart vi skulle hålla...höll naturligtvis på att bli KOMPLETT JÄVLA VANSINNIG och bestämde mig för att nu får det vara slut på det här. Så när jag en dag fått upp honom på vägen, ställt honom i rätt riktning och visste att "nu kommer han att vända", vilket han mycket riktigt gjorde...för nu tänkte han gå hem...då vände jag honom igen och "ställde upp" honom på exakt samma ställe. Fick nog göra sådär en 5-10 gånger innan han slutade vända. Då fick jag fram honom en liiiiiiten, liiiiten bit...kanske 25 meter eller så, och stannade. Då undrade han vad vad i hela friden jag tänkte göra, och då vände jag honom och red hem igen.
Dagen efter, samma sak. Och dagen efter. Ungefär en vecka gjorde jag exakt samma sak (fast på olika platser, så han inte skulle kunna förutse när och var jag skulle stanna). Efter denna för honom aningen förbryllande aktivitet hade han lärt sig att det är ju ryttaren som bestämmer när vi ska vända och gå hem. Krävde tålamod som jag nästan inte hade på den tiden (15 år sedan) men efter det har vi levt happily ever after. :laugh:

Tycker att de andra har gett dig bra förslag, välj det du tycker låter bäst för just dig och din häst och testa- det värsta som kan hända är att det inte fungerar, men det gör det ju inte nu heller.

Ett annat förslag är att när hon stannar, låt henne stå still nån sekund och sen be henne gå. Gör hon inte det- vänd henne om och backa dit du skall. Backa ett par meter, vänd och testa om hon vill gå framåt- annars, gör om!
Har hitils inte träffat på en enda häst som detta inte har fungerat med. Efter ett par upprepningar lär sig dessutom hästen att går den inte fram blir det jobbigt, går den fram är det roligt!

Håller med några andra i denna tråd: hon tror att hon är ledaren.

Jag tror inte att det handlar om att hästen tror att den är ledaren. Jag tror inte att hästar "tror" sånt, dom går mer på känslan och jag tror snarare att det handlar om förtroende för ryttaren, som blir osäker när hästen blir osäker. Samt att det handlar om vad man lär hästen. Det är som jag skrev ovan - genom sitt agerande har TS lärt sin häst att om den stannar så sitter hon av och går bredvid. Hästen är ju duktig som lärt sig det :D

TS, glömde en sak: har du möjlighet att träna med din ponny på ridbana? För det är ett utmärkt ställe att slipa samarbetet och lära hästen att gå fram för hjälperna. Dom erfarenheter har man med sig ut i skogen sen :idea::)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 157
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar