S
spindel_17
Sv: HJÄLP!!!! Kan det vara fång??!!!!
det är ju så att ponnys alltid haft lätt för ovh få fång men det kan även hästar.jag har jobbat i ett stall med ewlshponnys.och dom flesta va fånghästar alltså fångkänsliga.och detta för att dom gått på för mkt gräs.domma hästar tål inte gräs alls nu.
dom har häller aldrig fått nåt krafftfoder,endast grovfoder.
Nu har jag inte jättestor erfarenhet av fång men varma kan hovarna bli av många saker. Det kan vara så enkelt att solen legat på och vämt upp utsidan. Väldigt vanligt. Om du är väldigt orolig kan du ju ta in hästen ett par timmar i stallet och sen känna på dem igen - fortfarande lika varma? Är dom det, och det är väldigt stark värme, då kanske du kan börja fundera.
Det senaste jag hört är att fång idag i Sverige vanligen verkar bero på helfoder som vi ger våra hästar, och inte på grovfoder och gräs. Det blir också mer och mer vanligt att det är storhästar som blir sjuka, inte bara ponnyer. Efter som att majoriteten av de helfoder vi ger våra hästar är tillverkat i andra länder med helt annat klimat, annan växtlighet, mm, så är det inte anpassat för våra hästar i sverige.
det är ju så att ponnys alltid haft lätt för ovh få fång men det kan även hästar.jag har jobbat i ett stall med ewlshponnys.och dom flesta va fånghästar alltså fångkänsliga.och detta för att dom gått på för mkt gräs.domma hästar tål inte gräs alls nu.
dom har häller aldrig fått nåt krafftfoder,endast grovfoder.