HJÄLP!!!! Kan det vara fång??!!!!

Sv: HJÄLP!!!! Kan det vara fång??!!!!

Nu har jag inte jättestor erfarenhet av fång men varma kan hovarna bli av många saker. Det kan vara så enkelt att solen legat på och vämt upp utsidan. Väldigt vanligt. Om du är väldigt orolig kan du ju ta in hästen ett par timmar i stallet och sen känna på dem igen - fortfarande lika varma? Är dom det, och det är väldigt stark värme, då kanske du kan börja fundera.

Det senaste jag hört är att fång idag i Sverige vanligen verkar bero på helfoder som vi ger våra hästar, och inte på grovfoder och gräs. Det blir också mer och mer vanligt att det är storhästar som blir sjuka, inte bara ponnyer. Efter som att majoriteten av de helfoder vi ger våra hästar är tillverkat i andra länder med helt annat klimat, annan växtlighet, mm, så är det inte anpassat för våra hästar i sverige.

det är ju så att ponnys alltid haft lätt för ovh få fång men det kan även hästar.jag har jobbat i ett stall med ewlshponnys.och dom flesta va fånghästar alltså fångkänsliga.och detta för att dom gått på för mkt gräs.domma hästar tål inte gräs alls nu.
dom har häller aldrig fått nåt krafftfoder,endast grovfoder.:crazy::grin:

Sv: HJÄLP!!!! Kan det vara fång??!!!!

Hej.
Mina hästar är oxå oskodda (året om) och dom har ofta lite varma hovar när det är varm ute... När dom stått inne på natten är hovarna lite svalare på morgonen.

Du kanske kunde låta dom gå i "gräshagen" en timme om dagen i några dagar sen två timmar o.s.v... Då vänjer du in dom på ett bra sätt.

Hur gör du med kraft fodret nu när dom får gräs??

Brukar dom inte bli svullna i benen oxå om dom fått fång eller gått för snabbt över på bete???

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 269
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 973
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 242
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 759
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur