Hjälp! jrt eller dsg?

wtf

Trådstartare
Gubben och jag ska köpa en till hund inom en relativ snar framtid (inom detta år troligtvis).
Vi har en hyfsat lydig springer spaniel här hemma, vilket har varit ett krav från min sida, att den äldre ska kunna föregå med gott exempel.
Han har blivit inkontinent nyligen (fyller 4 i april) och det förändrade min framtidsutsikt lite, han ska förhoppningsvis leva minst 4 år till men han kan lika gärna bli sämre och att inga mediciner eller behandlingar fungerar som de gör idag.

Iaf, i våran "familj" så är det jag som är boss, husse kan inte så mycket och har väl inget direkt intresse i att själv gå kurser. Jag är nog ganska sträng och konsekvent, lite dåligt med tålamod om man ska lära in nya saker som inte verkar gå in i hjärnkontoret..
Min hund lär sig extremt fort och jag vill ha en till lättlärd hund som även kan tänkas gilla att köra viltspår.

Ett krav är att hunden ska vara liten, korthårig och rasen får inte vara sönderavlad. Den bör även ha lätt för att koppla av och på och klara av att husse eller matte är sjuk = mindre aktiviteter.
Vill gärna ha en ganska tuff hund, eftersom "storebror" och "kusin" gärna leker tuffa lekar.

Sambon vill gärna ha en jrt eller dsg, har träffat ett par jrt och de har varit lugna och inte speciellt skälliga.. men det säger ju ingenting om rasen :p

berätta gärna om era erfarenheter kring dessa raser! skulle de passa oss? eller finns det nån annan som passar bättre?

Sv: Hjälp! jrt eller dsg?

Jag har en dsg-tik på 1 år. En härlig tjej med mycket energi men kan ändå konsten att koppla av.
Är vi igång hela dagen hänger hon med, är vi sjuka så vilar hon med oss :bow:

picture.aspx
picture.aspx

En helt underbar ras som passar in på alla dina kriterier. Den är ju som sagt ingen terrier utan mer besläktad med pinchern. (stavas?).

Kan rekommendera dig att läsa om rasen på denna länk. Gå in på "Köpa gårdshund" i menyn till vänster
http://www.gardshund.com

Vi har en Russell, men det finns ju två typer av Russell, lågställd (via SKK) och högställd(som hamnar utanför SKK). Min uppfattning är att de lågställda är "stallhundar"/agilityhundar medan de högställda avlas betydligt mer inriktat på jakt. Med jakt inte menat jagande, utan arbetande grythundar/viltspår. Dock har jag inga större erfarenheter av de lågställda mer än de jag mött som just stallhundar. Vill du köpa en Jack Russell, köp av uppfödare med meriterade hundar och seriös uppfödning, så vet du vad de har för bakgrund och kanske lite mer koll på deras temperament.

Vår Russell är en högställd "jakthund", hon går i gryt, har fått högsta poäng på viltspår anlagsklass och hon driver rådjur med skall och används således i praktisk jakt. Drivandet är inte jättevanligt, där hade vi tur. Man kan oxå säga att det går inte att fysiskt trötta ut en russell, de måste få arbeta med huvudet för att bli trötta.
Vi har aldrig haft problem med överaktivitet utan vår Bella lägger sig till ro och inväntar vad som komma skall. Hon kan lätt ligga hela dagen utan att klättra på väggarna, men det är förståss inget vi siktar på utan snarare undantag. Hon är pigg och lättlärd, men inte direkt "lydig" utan har en stark egen vilja och är mycket självständig.

bellajakt.jpg

leka.jpg

Vi får valpar efter henne här hemma om 8 veckor, skall bli så spännande!!!

Jag har inga positiva erfarenheter alls av JRT, men däremot så är jag förtjust i DSG.

Foxterrier??

vad är skillnaden mellan jack russel å parson russel?

nja.. gillar inte utseendet på foxterriern.. den är iofs ganska lik jrt men har lite mer "bananskalle" :p

borderterrier, vet du nåt om dom? vill ju helst ha en släthårig hund.. men man ska inte alltid döma hunden efter håren ;)

Senast ändrad:

läste att dom inte vill vara ensamma på den där sidan?
är det vanligt tro? fast det lär det väl vara om det står på sidan.. det är ju inte så bra, hunden måste kunna koppla av när husse och matte är borta.. å det finns ju inte alltid hundvakt! därmed inte sagt att den måste vara ensam en hel dag, men ibland blir det ju mer än 4 timmar..

vad är skillnaden mellan jack russel å parson russel?

Utseendet på parson rassel är mer som strävhårsfoxar såg ut långt tillbaka, mer grova i skallen och så. De jag har mött har varit väldigt mycket terrier men inte hårda i sättet ändå.

Jack russel vet jag inte så mycket om fast jag sett mer av dem än parson russel :D Det kanske beror på att jag tycker parson russel är snyggare :smirk:

nej, en bullterrier vet jag precis hur dom ser ut eftersom jag har en kompis som har en :p
vad ska jag säga, lite mer konvex nosrygg :p "bananskalle" :D

läste att dom inte vill vara ensamma på den där sidan?
är det vanligt tro? fast det lär det väl vara om det står på sidan.. det är ju inte så bra, hunden måste kunna koppla av när husse och matte är borta.. å det finns ju inte alltid hundvakt! därmed inte sagt att den måste vara ensam en hel dag, men ibland blir det ju mer än 4 timmar..

Jo jag har också läst det. Det är väl som så att gårdshunden ÄR väldigt sällskapssjuk o vill gärna vara i centrum. Den mår säkerligen dåligt av att vara ensam många timmar varje dag. Nu menar jag mer än 4 timmar..

Jag personligen har aldrig haft något problem med min Nila. Hon kunde vara ensam ca 3 timmar vid 9 mån ålder o nu vid 1 år klarar hon sig längre. Hon har varit ensam 4 timmar som längst utan problem, men kan säkert klara 1 eller 2 timmar till vid behov.

Jag tror att det är lite som man gör det. Jag började inte lämna min tjej förrän vid ca 4 mån ålder. Före det var hon väldigt bunden vid mig o hade säkerligen blivit ledsen...

Hon är nöjd om hon får liggga i sängen o sova.
niiiilaaa1.jpg

nja.. gillar inte utseendet på foxterriern.. den är iofs ganska lik jrt men har lite mer "bananskalle" :p

borderterrier, vet du nåt om dom? vill ju helst ha en släthårig hund.. men man ska inte alltid döma hunden efter håren ;)

Om du inte gillar foxterrierns huvud så antar jag att manchesterterrier faller bort av samma anledning. :D

Vet inte så mkt om borderterriern, men de jag träffat har varit väldigt glada, sociala och trevliga hundar som verkar ha lätt att anpassa sig efter mattes/husses livsstil

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 921
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka