Hjälp, jag ska bygga stall

N

ninabrittsjo

Jag ska inom en framtid bygga ett nytt stall för min verksamhet.
Jag funderar på ett enkelt stall där jag gör det mesta själv, inga lyxigheter.
Behöver råd om vilket virke jag ska använda och vad plattan kan kosta!
Stallet kommer att vara 9*15 m.

Tacksam för råd och ideér

Sv: Hjälp, jag ska bygga stall

Vad plattan kan kosta vet jag inte.

Men som boxväggar/dörrar är det lämpligt med granvirke eller formplywood som även är prisvärt.

Formplyfa är väl det enklaste och mest praktiska, enkelt att bygga med, tål stallmiljön bra, är redan behandlad, tål att spolas av om det skulle behövas och enkel att byta ut när/om det behövs.

Att använda sig av rejäla plank är ju inte jättebilligt, du ska även få till en bra konstruktion så att de står stadigt, är svårare att göra rent och kräver även regelbundet underhåll så som oljning/målning.
Drygare att byta ut om en planka går sönder då man oftast behöver riva ned hela/halva väggen för att byta en endaste planka.
Men det är mycket snyggare än formplyfa :)

Beror ju på vad som är viktigast för dig och hur stallet ska vara utformat.
Om det ska vara ekonomiskt, praktiskt, underhållsfritt så hade jag valt formplyfa trots att det är fult.

Kontakta Länsstyrelsens byggrådgivare. Sen finns det en bok av Mikael Ventorp i ämnet som är bra.

/Zelma

Boken heter "Att bygga häststall", och den var min bibel när vi byggde vårt stall.

kan nån sätta in en bild på formplyfa..så att jag (som inte är byggmästare:o) vet vad ni talar om!!
om det är vad jag TROR det är, så kan det inte bli vassa kanter om de råkar sparka eller så??hur tjocka är skivorna o hur pass mycket billigare än vattenfastfaner är de?

kan nån sätta in en bild på formplyfa..så att jag (som inte är byggmästare:o) vet vad ni talar om!!
om det är vad jag TROR det är, så kan det inte bli vassa kanter om de råkar sparka eller så??hur tjocka är skivorna o hur pass mycket billigare än vattenfastfaner är de?

Jag tror att det finns olika tjocklekar, men att det bara är de tjockaste som är godkända och tillräckligt kraftiga för att stå emot hästsparkar. Om de sparkar och går igenom en skiva finns risk att de kan fastna med hoven. Två stall som jag har stått i har fått anmärkningar pga för klena skivor.

Nu håller vi på att riva ut skivorna i lilla stalldelen på gården vi hyr, för att byta till grövre plank.

Vi byggde stall för några år sedan. Jag kollade upp alla olika alternativ, och kom fram till att det billigaste var att beställa "byggsats". Vi har inget lyxigt stall, men rejält, rymligt, bra luft osv.

När vi byggde räknade vi att plattan kostar ungefär hälften av vad stallet i material kostade... har jag för mig.

Använde också boken Immer nämner.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 273
Senast: a1agnlju
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 101
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 238
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka